برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چربی شکمی شانس زوال عقل را بالا می برد

چربی شکمی شانس زوال عقل را بالا می برد در مطالعه ای بزرگ محققان دریافتند که داشتن سطح بالایی از چربی شکمی در سالمندان با کاهش عملکرد شناختی و بروز «زوال عقل» رابطه دارد.
در مطالعه ای بزرگ محققان دریافتند که داشتن سطح بالایی از چربی شکمی در سالمندان با کاهش عملکرد شناختی و بروز «زوال عقل» رابطه دارد.
به گزارش «بهپو»، این روزها زوال عقل از جمله آلزایمر به نگرانی فزاینده‌ای تبدیل شده است. با افزایش میانگین سنی جمعیت،همه گیری این بیماری در بین جوامع هم بیشتر شده است.
در حال حاضر، حدود ۴۷ میلیون نفر از مردم جهان دچار زوال عقل هستند و انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۷۵ میلیون نفر افزایش پیدا کند.
شناخت فاکتورهای خطرزا در بروز این بیماری اهمیت زیادی دارد؛ زیرا کمک می‌کند ضمن رعایت برخی نکات با افزایش سن، احتمال ابتلا به زوال عقل کاهش پیدا کند. چربی شکمی یکی از این فاکتورهای خطرزاست.
نتایج مطالعاتی که در گذشته انجام گرفته نشان داد بزرگسالانی که دچار اضافه وزن هستند در تست‌های حافظه عملکرد خوبی ندارند. هر چند اینکه آیا این رابطه در افراد مسن‌تر نیز ادامه پیدا می‌کند به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته است.
به تازگی گروهی از محققان ایرلندی برای بررسی دقیق این موضوع به مطالعه سوابق پزشکی هزاران فرد بالای ۶۰ سال پرداختند.
محققان در بررسی‌های انجام گرفته دریافتند در افرادی که نسبت دور کمر به دور باسن در آنان بیشتر است عملکرد شناختی ضعیف‌تری از خود نشان دادند.
جالب اینکه شاخص توده بدنی –BMI- بالاتر نتایج مشابهی نشان نداد؛ در حقیقت BMI بالاتر، از عملکرد شناختی محافظت می کند. به عقیده محققان دلیل این مساله آن است که BMI همیشه اندازه گیری قابل اعتمادی از چربی بدنی نیست و فقط قد و وزن را در نظر می گیرد.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «مدیکال نیوز تودی»، محققان بر این باورند تاثیر چاقی شکمی بر توانایی شناختی ممکن است ناشی از افزایش ترشح نشانگرهای التهابی به ویژه پروتیین واکنشی سی -C-reactive protein- است. این ماده شیمیایی در پاسخ به سیگنال های ارسال شده توسط سلول های چربی تولید می شود و پیش از کشف شده بود که سطوح افزایش یافته پروتیین سی با کاهش عملکرد شناختی در ارتباط است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات