برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آنچه که باید درباره هومیوپاتی بدانید

آنچه که باید درباره هومیوپاتی بدانید هومیوپاتی یک شیوه درمانی مکمل است و بر این عقیده که بدن توانایی درمان خودش را دارد، شکل گرفته است. در این روش مقادیر بسیار کم مواد طبیعی مثل گیاهان و مواد معدنی به عنوان دارو به کار می رود. طرفداران هومیوپاتی معتقدند این مواد فرایند درمان را تحریک می کنند.
«هومیوپاتی» یک شیوه درمانی مکمل است و بر این عقیده که بدن توانایی درمان خودش را دارد، شکل گرفته است. در این روش مقادیر بسیار کم مواد طبیعی مثل گیاهان و مواد معدنی به عنوان دارو به کار می رود. طرفداران هومیوپاتی معتقدند این مواد فرایند درمان را تحریک می کنند.
هومیوپاتی در سال 1796 توسط «ساموئل هانمن»، پزشک و شیمیدان آلمانی پایه گذاری شد و درواقع طب مکمل آلمان محسوب می شود. هومیوپاتی در بسیاری از کشورهای اروپایی رایج است؛ اما در آمریکا و کشورهای آسیایی آنچنان رواج ندارد.
 

هومیوپاتی چگونه کار می کند؟

هومیوپاتی بر این باور استوار است که «همسان، همسان را درمان می کند». به بیان دیگر، چیزی که در فرد سالم علایمی ایجاد کند در مقدار بسیار کمتر می تواند یک بیماری با همان علایم را درمان کند. ادعای طرفداران هومیوپاتی این است که هومیوپاتی با تحریک دستگاه ایمنی بیمار با داروهای هومیوپاتی، فرد را به سمت بهبودی سوق می‌دهد.
مثلا پیاز قرمز باعث ریزش اشک از چشم ها می شود. به همین دلیل از آن برای درمان آلرژی ها استفاده می کنند. درمان هاری به وسیله لویی پاستور فرانسوی نمونه مهم دیگری از هومیوپاتی است. پاستور بوسیله واکسنی که از بزاق سگ هار تهیه کرد، موفق به درمان هاری شد. در اینجا می بینید که بیماری هاری به وسیله ماده ای درمان می شود که خود آن ماده ایجاد کنندة علایم هاری است؛ یعنی درمان مشابه با مشابه. داروهای مورد استفاده برای درمان سایر بیماری ها در هومیوپاتی از عشقه سمی، آرسنیک سفید، نیش زنبور و گیاهی به نام آرنیکا تهیه می شود. پزشک این داروها را با افزودن آب یا الکل رقیق و ضعیف می کند و با تکان دادن به عنوان بخشی از فرایندی که «potentization» نام دارد، جوهر شفابخش را منتقل می کنند. طرفداران هومیوپاتی معتقدند هرچقدر دوز دارو پایین تر باشد، قوی تر است. در واقع بسیاری از این داروها در نهایت دیگر هیچ مولکولی از ماده اولیه ندارند. این داروها در اشکال مختلفی چون گلوله های قندی، قطره های مایع، کرم ها، ژل ها و قرص عرضه می شوند.
 

از هومیوپاتی در درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟

گستره وسیعی از مشکلات سلامت از جمله برخی بیماری های مزمن در این روش، درمان می شوند:
در درمان موارد جزیی چون کبودی، خراشیدگی، دندان درد، سردرد، حالت تهوع، سرفه و سرماخوردگی هم کاربرد دارد.
از داروهای هومیوپاتی برای درمان بیماری های تهدید کننده زندگی مانند آسم، سرطان و بیماری های قلبی یا موارد اورژانس استفاده نکنید. همچنین استفاده از هومیوپاتی بجای واکسیناسیون هم اشتباه است. برخی محصولات هومیوپاتی با نام « nosodes» به عنوان یک جایگزین برای واکسیناسیون به فروش می رسند؛ اما هیچ تحقیق علمی برای اثبات تاثیر آن وجود ندارد.
 

آیا هومیوپاتی واقعا موثر است؟

تحقیقات در پاسخ به این سوال چیزهای مختلفی می گویند. برخی مطالعات نشان داده اند که درمان های هومیوپاتی موثرند درحالیکه بقیه می گویند خیر. منتقدان تاثیر مثبت درمان های هومیوپاتی را به اثر پلاسبو ربط می دهند. اثر پلاسبو به حالتی می گویند که علایم بهبود می یابد به این دلیل که شما باور و ایمان دارید که درمان مورد استفاده برای شما موثر است درحالیکه عملا درمانی در کار نبوده است. پلاسبوها یا دارونماها - چیزی ظاهراً شبیه به دارو بدون هیچ اثر واقعی- مغز را وادار به ترشح مواد شیمیایی می کنند که باعث از بین رفتن درد یا سایر علایم  می شود.
برخی پزشکان با هومیوپاتی مخالفند چون معتقدند تئوری های پشت هومیوپاتی با قوانین شیمی و فیزیک جور در نمی آید. دانشمندان می گویند چگونه یک دارو بدون ماده موثره می تواند اثر درمانی روی بدن داشته باشد؟ پیش از این گفتیم که رقیق‌سازی دارو تا جایی ادامه پیدا می‌کند که در نهایت حتی یک مولکول هم از ماده فعال اولیه باقی نخواهد ماند.
 

خطرات هومیوپاتی

«سازمان غذا و داروی آمریکا» –FDA- بر درمان های هومیوپاتی نظارت دارد؛ اما ایمن یا موثر بودن آنها را بررسی نمی کند. به طور کلی، داروهای هومیوپاتی آنقدر رقیق شده اند که به نظر نمی رسد خطری برای بیمار داشته باشند؛ اما استثنائاتی هم وجود دارد. داروهای هومیوپاتی ممکن است مقادیر بالایی ترکیبات فعال داشته باشند –مثل فلزات سنگین- که می تواند خطرناک باشد.
در سال 2016، FDA نسبت به استفاده از ژل ها و قرص های دندان به دلیل خطرات احتمالی برای سلامت نوزادان و کودکان، هشدار داد.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، اگر می خواهید از درمان های جایگزین استفاده کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید. درمان های مکمل از جمله هومیوپاتی نباید به هیچ عنوان جایگزین درمان اصلی بیماری شوند. اگر هم تمایل دارید در کنار درمان اصلی از آن استفاده کنید امکان تداخل داروها با هم وجود دارد. مراجعه به پزشک شما را از این خطرات احتمالی دور خواهد کرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات