برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سرگیجه به هنگام ایستادن، از علایم هشداردهنده زوال عقل است

سرگیجه به هنگام ایستادن، از علایم هشداردهنده زوال عقل است تحقیق جدید نشان می دهد افراد میانسال که در زمان بلندشدن دچار سرگیجه و تاری دید می شوند باید بیشتر نگران ابتلا به زوال عقل در سنین بالاتر باشند.
تحقیق جدید نشان می دهد افراد میانسال که در زمان بلندشدن دچار سرگیجه و تاری دید می شوند باید بیشتر نگران ابتلا به «زوال عقل» در سنین بالاتر باشند.
به گزارش «بهپو»، این مطالعه بر شرایطی موسوم به «فشارخون اُرتواسپاتیک» متمرکز بود؛ در چنین شرایطی وقتی که فرد به ناگهان می ایستد فشارخونش به شدت اُفت می کند. این وضعیت موجب بروز علایم ناگهانی نظیر سرگیجه و تاری دید می شود.
طبق نتایج این تحقیق جدید، این شرایط در بین افراد مسن شایع است و حدود ۳۰ درصد افراد ۷۰ سال به بالا درگیر آن هستند. شیوه این مشکل در بین افراد جوان کمتر است، اما در صورت بروز، نگران کننده است.
محققان دانشگاه جان هاپکینز مریلند دریافتند افراد میانسال مبتلا به این مشکل فشارخون در مقایسه با افراد فاقد این مشکل، ۵۴ درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل در طول ۲۵ سال بعد قرار دارند.
«ربکا گاتسمن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «دلایل این مسئله به خوبی مشخص نیست، اما تحقیق نشان داده است که مشکلات سلامت تاثیرگذار بر عروق خونی نظیر فشارخون بالا و دیابت، با ریسک بالای زوال عقل مرتبط هستند. تصور می شود اختلال در جریان خون به مغز دلیل این مشکل باشد.»
به گفته گاتسمن، «وقوع مکرر فشارخون اُرتواسپاتیک -اُفت ناگهانی فشارخون- می تواند با کاهش موقت منبع خونی مغز در ریسک ابتلا به زوال عقل نقش داشته باشد.»
او در ادامه می افزاید: «در افراد نسبتا جوان تر، این مشکل می تواند نشانه سلامت عمومی ضعیف تر و مصرف داروی بیشتر باشد. بسیاری از داروهای مرتبط با فشارخون بالا و سایر بیماریها، می توانند موجب بروز این اُفت در فشارخون شوند.»
این مطالعه شامل بیش از ۱۱,۷۰۰ آمریکایی بود که از اواخر دهه ۱۹۸۰، زمانیکه در دهه ۴۰ و ۵۰ سال قرار داشتند، تا سال ۲۰۱۳ تحت نظر بودند. در ابتدا فشارخون شان در حالت خوابیده و سپس بعد از ناگهان ایستادن اندازه گیری شد.
در طول ۲۵ سال مطالعه، محققان دریافتند ۱۲.۵ درصد افراد مبتلا به فشارخون اُرتواسپاتیک مبتلا به زوال عقل شدند، درحالیکه ۹ درصد افراد فاقد چنین مشکلی مبتلا به زوال عقل شده بودند.
محققان توصیه می کنند اگر داروهایی مصرف می کنید که احتمال بروز فشار ارتواستاتیک را بالا می برند بهتر است از پزشک خود بخواهید فشار خون شما را به هنگام ایستادن اندازه گیری کند.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، حتی اگر علت اصلی روشن نباشد، دانستن اینکه شما به این بیماری –فشار خون ارتواستاتیک- مبتلا هستید بسیار کمک کننده است. چنین بیمارانی باید توجه زیادی به سبک زندگی سالم خود داشته باشند و سایر بیماری هایی که بر عروق خونی و قلب تاثیر می گذارد را در خود کنترل کنند.
یافته های این تحقیق 25 ژوییه در مجله «Neurology» به چاپ رسید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات