برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

برگشت موهای زاید پس از لیزر

برگشت موهای زاید پس از لیزر بهترین روش از بین بردن موهای زاید از دیدگاه زنان روشی است که تمام یا حداکثر موها را از بین ببرد، تحریک پوستی کمی داشته باشد و طولانی اثر باشد. در نگاه اول به نظر می رسد لیزر تمام این شرایط را داشته باشد. اما سوال این است که آیا لیزر همان درمان بی نقصی است که ما در ذهنمان ساخته ایم؟
خلاصی از شر موهای زاید جزو دغدغه های تاریخی زنان بوده و هست.  در این راستا همواره چندین مساله مورد نظر بانوان است. بهترین روش از بین بردن موهای زاید از دیدگاه زنان روشی است که تمام یا حداکثر موها را از بین ببرد، تحریک پوستی کمی داشته باشد و طولانی اثر باشد.
به گزارش «بهپو» در نگاه اول به نظر می رسد لیزر تمام این شرایط را داشته باشد. در ذهن بسیاری از زنان، لیزر همان اکسیر موعود است که می توان با استفاده از آن برای همیشه از شر تمام موهای زاید خلاص شد. اما سوال این است که آیا لیزر همان درمان بی نقصی است که ما در ذهنمان ساخته ایم؟
 

آیا لیزر موی زاید حقیقتا دایمی است؟

به طور خلاصه خیر، لیزر فولیکول های مو را گرم می کند تا جلوی رشد موهای جدید را بگیرد. این کار باعث می شود موها برای مدت زیادی رشد نکنند؛ این زمان خیلی بلندتر از تراشیدن یا موم کردن است. وقتی موها دوباره رشد می کنند نازک تر، کوچک تر و کمتر هستند.
با این وجود در تبلیغات از آن به عنوان روش دایمی برای از بین بردن موهای زاید نام برده می شود. درمان لیزری تنها موهای زاید را کم می کند و به طور کامل آنها را از بین نمی برد.
انجمن پوست امریکا می گوید برای کسب بهترین نتیجه باید این کار زیر نظر یک متخصص مجرب انجام شود.
 

لیزر موی زاید چگونه کار می کند؟

در لیزر درمانی از اشعه های پر حرارت استفاده می شود. در طول این فرایند دمای اشعه ها بالا می رود و به فولیکول های مو صدمه می زند.
فولیکول های مو دقیقا زیر پوست قرار دارند و مسوول تولید مو های جدید هستند. اگر فولیکول ها نابود شوند تولید مو متوقف می شود.
در مقابل، تراشیدن، موم کردن و یا کندن مو تنها برای برداشتن موهای سطح پوست کاربرد دارند و روی فولیکول های مو اثری نمی گذارند.
انجمن پوست امریکا می گوید نواحی زیر برای انجام لیزر مناسبند:
  • سینه
  • پشت
  • شانه
  • گردن
  • خط بیکینی
  • صورت –به جز اطراف چشم
بهترین نتیجه در افرادی با پوست های روشن و موهای تیره دیده می شود. زیرا لیزر ملانین مو –رنگ آن- را هدف قرار می دهد. حتی اگر بعضی از موها از بین نروند بی رنگ شدن آنها تاثیر مثبتی در ظاهر فرد دارد.
به طور کلی لیزر موهای زاید روشی سریع است. لیزر کردن نواحی کوچک تر مثل پشت لب تنها چند دقیقه طول می کشد و نواحی بزرگتر مثل پشت یا سینه ممکن است یک ساعت یا بیشتر طول بکشد.
اگر متخصص از ژل های بی حس کننده استفاده کند احتمالا قرار است یک ساعت دیگر هم در مطب بمانید.
علی رغم درصد بالای موفقیت لیزر درمانی، در نهایت فولیکول های مو بهبود پیدا می کنند به همین علت نیاز به جلسات درمانی تکمیلی دارید.

 

آمادگی های پیش از لیزر

کسانی که قصد لیزر موهای زاید دارند نباید حدود 1 ماه قبل از لیزر، موهای خود را با روش‌هایی مانند اپیلاسیون یا موم انداختن از ریشه بکنند. 2 ماه قبل از لیزر هم نباید سولاریوم کنند یا حمام آفتاب بگیرند. بهتر است روز قبل از لیزر، موهای خود را اصلاح کنند و آن قسمت از پوستشان که قرار است لیزر شود، بدون هرگونه مواد آرایشی -حتی ضدآفتاب- باشد. بعد از لیزر هم می‌توان از انواع پمادها یا کرم‌های ضدالتهابی و ترمیمی برای پیشگیری از سوزش، خارش، قرمزی و التهاب احتمالی تا 2 روز بعد از لیزر کمک گرفت.
اگر شما از داروهایی که پوست را نسبت به نور حساس می‌کنند، استفاده کنید، باید تا مدتی دور لیزرکردن را خط بکشید یا حداقل پزشک معالج خود را در جریان این موضوع بگذارید. مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین این داروها شامل مسکن‌ها یا داروهای ضدالتهاب غیرکورتونی « NSAID »، کوتریموکسازول، گروهی از داروهای مدر، برخی داروهای دیابت، کینین و کنیدین، برخی تتراسایکلین‌ها، آمیودارون، پیروکسیکام، سولفونامیدها، سولفونیل اوره‌ها، داروهای ضدبارداری خوراکی و ایزوترتینوئین می‌شوند.
 

چرا نیاز به چند جلسه درمانی است؟

برای کسب بهترین نتیجه می بایست لیزر درمانی چند بار تکرار شود. تعداد دقیق جلسات مورد نیاز در هر فرد متفاوت است. این تعداد در بیشتر افراد بین 4 تا 6 جلسه است، اما ممکن است تا 9 جلسه هم ادامه داشته باشد.
پس از هر جلسه متوجه کاهش موهایتان می شوید. هر مویی که باقی می ماند یا رشد می کند نازک تر و روشن تر از موهای قبلی است. انجمن پوست امریکا می گوید پس از جلسه اول با کاهش 10 تا 25 درصدی موها روبرو خواهید شد. نرخ کاهش در جلسات بعدی بیشتر می شود و در هر فردی با دیگری متفاوت است.
ممکن است برای دریافت نتیجه بهتر پزشک به شما توصیه کند سالی یک یا دو بار، یک جلسه تکمیلی داشته باشید. با این کار از رشد دوباره موها جلوگیری می کنید.
زمان بندی جلسات بعدی  بستگی به ناحیه لیزر شده دارد. اگر ناحیه کوچک باشد فاصله زمانی هم کمتر است.
با اینکه لیزر موهای زاید دایمی نیست، اما هنوز یکی از بهترین گزینه ها برای کاهش موهای زاید و گرفتن طولانی ترین نتیجه است. از جمله روش های بلند مدت دیگر می توان به «الکترولیز» و «نیدل اپیلاتور» اشاره کرد.
اگر نمی خواهید از روش های پر هزینه ای که دایمی هم نیستند استفاده کنید روش های خانگی زیادی برای خلاصی از شر موهای زاید وجود دارد:
  • موچین
  • بند
  • موم
  • تیغ
به گزارش «بهپو» به نقل از «هلث لاین»، در بازار محصولات زیادی وجود دارند که ادعا می کنند موهای زاید را برای همیشه از بین می برند، اما تاثیر گذاری آنها به اثبات نرسیده است. سازمان غذا و داروی امریکا لیزرهای خانگی را تایید نمی کند و توصیه می کند لیزر درمانی را به افراد خبره بسپارید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات