برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

شایع ترین جراحی های زیبایی دنیا و عوارض آنها

شایع ترین جراحی های زیبایی دنیا و عوارض آنها گزارش انجمن بین المللی جراحی پلاستیک –ISAPS- که در ژوئن 2017 منتشر شد نشان می دهد ایران رتبه بیستم عمل های جراحی زیبایی را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. از عمل زیبایی پستان گرفته تا عمل زیبایی بینی -رینوپلاستی. روز به روز تعداد عمل های زیبایی در دنیا افزایش می یابد، اما این اعمال خالی از خطر هم نیستند.
گزارش انجمن بین المللی جراحی پلاستیک –ISAPS- که در ژوئن 2017 منتشر شد نشان می دهد ایران رتبه بیستم عمل های جراحی زیبایی را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. از عمل زیبایی پستان گرفته تا عمل زیبایی بینی -رینوپلاستی. روز به روز تعداد عمل های زیبایی در دنیا افزایش می یابد، اما این اعمال خالی از خطر هم نیستند.
به گزارش «بهپو»، بسیاری از افراد از قرار گرفتن زیر چاقوی جراحی می ترسند. اگر به جراحی زیبایی فکر می کنید بهتر است تمام جهات آن را بررسی کنید و از سود و زیان آن مطلع شوید. در این مقاله به عوارض شایع ترین عمل های زیبایی دنیا اشاره می کنیم.
 

هماتوم

«هماتوم» به تجمع خون زیر پوست می گویند که به شکل یک کبودی بزرگ و دردناک نمایان می شود. هماتوم در 1-6 درصد از عمل های زیبایی پستان دیده می شود و شایع ترین عارضه بعد از جراحی زیبایی صورت –فیس لیفت- است. امکان بروز هماتوم بعد از تمام عمل های جراحی وجود دارد و گاهی برای خارج کردن خون به عمل های دیگری نیاز است.
 

آسیب عصبی

در بسیاری از اعمال جراحی امکان بروز آسیب عصبی وجود دارد. بعد از عمل جراحی پلاستیک بروز بی حسی و مورمور اعضای بدن بسیار شایع است و این حالت نشانه ای از آسیب عصبی است. بسیاری از زنان بعد از عمل جراحی زیبایی پستان متوجه می شوند تغییراتی در حساسیت پستان هایشان ایجاد شده است و در حدود 15 درصد آن ها دیگر هرگز نوک پستانشان احساس نخواهد داشت.
 

عفونت

با اینکه مراقبت های بعد از عمل بر کاهش احتمال عفونت تاکید دارد، اما عفونت همیشه یکی از عوارض شایع عمل زیبایی است. مثلا در عمل های زیبایی عارضه «سلولیتیس» –عفونت پوستی- در 2 تا 4 درصد بیماران دیده می شود که در برخی موارد آنقدر شدید یا عمیق است که برای درمان آن باید از تزریق آنتی بیوتیک استفاده کرد.
 

آمبولی ریوی و ترومبوز ورید عمقی

«ترومبوز ورید عمقی» عارضه ای است که در آن خون در وریدهای عمقی بدن –معمولا پا- لخته می شود. وقتی این لخته ها بشکند و در ریه حرکت کند فرد دچار «آمبولی ریوی» می شود. این عوارض می توانند مرگ آور باشند البته احتمال آن کم است.
 

اثر زخم

در عمل های جراحی زخم هایی به وجود می آید. از آن جایی که عمل جراحی زیبایی قصد دارد ظاهر شما را از آن چه هستید زیباتر کند، وجود آثار زخم شما را به این هدف نمی رساند. اسکارهای هیپرتروفی به برآمدگی های غیر عادی قرمز و کلفتی می گویند که در 2 تا 5 درصد عمل های زیبایی سینه رخ می دهد.
 

نارضایتی کلی از ظاهر

با وجود اینکه بیشتر افراد از نتیجه عمل راضی هستند، اما امکان دارد بعضی ها رضایت نداشته باشند. افرادی که تحت عمل جراحی سینه قرار می گیرند دچار مشکل عدم تقارن یا مرزبندی نادرست می شوند و بسیاری از کسانی که تحت عمل زیبایی صورت قرار گرفته اند ممکن است از نتیجه آن راضی نباشند.
 

آسیب به عضو

لیپوساکشن عملی است که می تواند به اندام های داخلی ضربه بزند. وقتی پروب داخل بدن می شود امکان سوراخ شدگی احشای بدن وجود دارد. برای ترمیم این جراحات باید عمل جراحی دیگری انجام شود و در صورت درمان نشدن، این سوراخ شدگی ها مرگ آور خواهند بود.
 

عوارض بیهوشی

بیهوشی عمومی گاهی منجر به عوارضی می شود. داروهایی که فرد را به مرحله بیهوشی کامل می برد خطر عفونت ریه، سکته مغزی، حمله قلبی و مرگ را بالا می برد. عوارض شایع بیهوشی شامل گیجی، لرز و از دست دادن تعادل است. از جمله عوارض نادرتر آن می توان به هوش آمدن در میانه عمل را نام برد.
 

سروما

عارضه ای است که در آن «سروما»ی خون زیر سطح پوست جمع و منجر به تورم و درد می شود. سروما به تاول بسیار بزرگ شباهت دارد و پس از عمل جراحی به ویژه عمل ابدومینوپلاستی بروز می کند. سروما ها قابلیت عفونی شدن دارند به همین دلیل آنها را با سوزن خارج می کنند. البته ممکن است این وضعیت عود کند.
 

خون ریزی

به گزارش «بهپو» به نقل از «هلث لاین»، در هر عملی امکان خون ریزی هست. با این وجود خونریزی های کنترل نشده باعث کاهش فشار خون و گاهی مرگ می شوند. گاهی اوقات خون ریزی روی تخت جراحی بروز می کند و گاهی بعد از جراحی به صورت خون ریزی داخلی دیده می شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات