برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

11 رازی که مربیان ورزش به شما نمی گویند

11 رازی که مربیان ورزش به شما نمی گویند یکی از اسرار این است که اگر کاملا مبتدی نیستید، می توانید براساس وضعیت بدنی تغییرات کوچکی در برنامه ایجاد کنید.
کسی نیست که نداند یکی از بهترین راه ها برای حفظ سلامتی ورزش کردن است. اما انتخاب ورزش مناسب و دنبال کردن آن کاری است که خیلی ها به ندرت انجام می دهند. در باشگاه های ورزشی هم تمام مربیان به یک اندازه دلسوز نیستند. گروهی از آن ها بعد از کمی توضیح های اولیه شما را به حال خودتان رها می کنند و حتما باید مرتب کنارشان باشید تا کمی هم به شما توجه کنند. به هر حال در هر رشته ورزشی که ثبت نام می کنید، یک سری رازهای کلی وجود دارد که آن ها را کمتر از زبان مربیان می شنوید.
در اینجا چند نمونه از این رازها را به شما می گوییم تا با دانستن آن ها آگاهی بیشتری داشته باشید و در نهایت بتوانید بهترین باشگاه و ورزش ممکن را با توجه به فیزیک و وضعیت جسمانی تان انتخاب کنید.

1- برنامه شما توسط خودتان قابل تغییر است

به طور حتم وقتی برای ورزش به باشگاه می روید، مربی برنامه ای را در اختیارتان قرار می دهد اما گاهی اوقات گروهی از ورزشکاران برنامه شان را بر اساس وضعیت بدنی یا شرایط، کمی تغییر می دهند و اتفاقا در ورزش موفق می شوند. بنابراین یکی از اسرار این است که اگر کاملا مبتدی نیستید، می توانید براساس وضعیت بدنی تغییرات کوچکی در برنامه ایجاد کنید. به کلاس ورزش بروید اما یادتان باشد که خود شما بهتر از فرد دیگری بدنتان را می شناسید. پس به خودتان اعتماد کنید.

2- کمی طول می کشد تا از ورزش لذت ببرید

در اوایل کار کمی طول می کشد تا ورزش برایتان لذت بخش باشد. پس اگر به دنبال شروع ورزش جدیدی هستید، فراموش نکنید که شاید به دلیل درد ماهیچه ها، اوایل از ورزش زیاد خوشتان نیاید اما انگیزه تان را از دست ندهید چون به مرور زمان این مساله نه تنها عادی می شود بلکه دیگر متوجه اش هم نمی شوید.

3- در فکر تماس های تلفنی نباشید

اگر می خواهید دو ساعت بدون استرس ورزش آرامی داشته باشید، تلفن همراهتان را فراموش کنید. بهتر است آن را اصلا با خودتان به باشگاه نبرید.

4- مراقب ساعت بدنتان باشید

زمانی از روز را به ورزش اختصاص دهید که انرژی شما در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. اگر صبح ها سر حال ترید یا عصرها انرژی تان بیشتر است، برنامه ورزشی را به آن موقع از روز منتقل کنید. وقتی انرژی شما زیاد باشد زودتر و راحت تر نتیجه می گیرید.

5- به اهداف واقعی فکر کنید

وقتی یک برنامه ورزشی را دنبال می کنید، به دنبال وضعیت ایده آل و آرمانی نباشید؛ برای مثال اگر بعد از چند ماه هنوز نمی توانید وزنه 10 کیلوگرمی را بلند کنید، نگران نشوید. با کمی تلاش بیشتر به این هدف خواهید رسید اما ممکن است در شرایط بدنی مطلوبی قرار نداشته باشید. به هر حال هدف تان را بر اساس وضعیت بدنی تعیین کنید.

6- یک همراه پیدا کنید

به دنبال یک دوست یا فامیلی باشید که می دانید او هم به دنبال داشتن سبک زندگی سالمی است و به سلامتی اش اهمیت می دهد. تشویقش کنید تمرین های ورزشی را با هم انجام دهید. در این صورت از انجام تمرین ها وحتی یک پیاده روی ساده بیشتر لذت می برید و حرکت های استقامتی را با انگیزه بیشتری دنبال می کنید.

7- مربی داشته باشید

حدود 95 درصد از افرادی که به دنبال برنامه های ورزشی می روند پس از مدتی آن را رها می کنند. پژوهش های اخیر نشان می دهند وقتی شخصی از شما حمایت یا به ورزش تشویق تان می کند، با انگیزه بیشتری به دنبال آن می روید. یک مربی، حمایتگر خوبی است و می تواند مسیر ورزشی درست را به شما نشان دهد تا مشکل ها را بشناسید و برای رسیدن به اهداف تان با راهکارهای درستی پیش بروید.

8- قبل از شروع ورزش مشورت کنید

پیش از ثبت نام در کلاس ورزشی با چند مربی ورزش مشورت کنید. این نکته برای افرادی که به تازگی می خواهند این ورزش را شروع کنند، بیشتر اهمیت دارد. باید بدانید انجام کدام ورزش با سلیقه و شرایط بدنی شما هماهنگی بیشتری دارد. بعضی از افراد به انعطاف پذیری و تعادل بدن شان زیاد اهمیت می دهند و شاید تمرین های استقامتی برایشان مهم نباشد. مشورت با مربیان حرفه ای به شما کمک می کند  تا ورزش مناسبی را انتخاب کرده و آن را دنبال کنید.

9- شاد باشید

ورزش های زیادی وجود دارد که می توانید یک یا چند مورد از آن ها را دنبال کنید اما بیشتر سعی کنید سراغ ورزش هایی بروید که از انجام شان لذت می برید. اگر از وزنه ها و دستگاه های ورزشی بدتان می آید، اصلا به باشگاه بدنسازی نروید. با هر نوع ورزشی می توانید به وزن دلخواه و تناسب اندام برسید. در کنار این موضوع به راحتی ورزش هم توجه کنید. انجام ورزش های سخت و نا مناسب ممکن است با نارضایتی و ناراحتی همراه باشد. شاید از نظر شما صخره نوردی ورزش به ظاهر مناسبی باشد اما اگر در شهر محل زندگی شما کوه وصخره زیادی وجود ندارد، پیدا کردن محیط مناسب چندان ساده نیست و برای رسیدن به این ورزش باید کمی سختی بکشید. بنابراین به دنبال ورزش در دسترسی باشید تا هر روز بتوانید آن را انجام دهید.

10-انگیزه تان را بالا ببرید

درباره ورزشی که انجام می دهید مطالعه کنید. مقاله ها یا سایت های ورزشی را بخوانید. به دنبال مطالبی باشید که با کمک آن ها در رشته ورزشی دلخواه تان به موفقیت می رسید.

11- مدام خودتان را وزن نکنید

اگر برنامه های ورزشی کاهش وزن را دنبال می کنید، مدام روی وزنه نروید. ورزش به تنهایی در کاهش وزن تاثیر ندارد و بهتر است رژیم های غذایی مناسب را دنبال کنید تا زودتر به تناسب اندام برسید. در صورتی که وزن تان ثابت مانده است، دائم وزن را کنترل کردن جز ایجاد استرس و نگرانی فایده دیگری ندارد و از انجام تمرین های ورزشی هم لذتی نمی برید.
 

4 راز یک باشگاه خوب

کمتر پیش می آید که یک مربی از باشگاه خود بد گویی کند یا ویژگی های یک باشگاه ورزشی خوب را به شما گوشزد کند. پس با دانستن چند نکته خودتان تشخیص دهید کدام باشگاه شرایط بهتری دارد.

1- داشتن مربیان فعال و دلسوز

وقتی یک مربی به اندازه کافی فعال و پر انرژی نباشد و به کنترل حرکت های ورزشی شما اهمیتی ندهد، باید به دنبال تغییر مربی یا یافتن باشگاه تازه ای باشید. فرقی نمی کند که کلاس ایروبیک باشد یا باشگاه بدنسازی، به هر حال مربی باید به هریک از ورزشکاران توجه کافی داشته باشد و حواسش را روی چند نفر خاص متمرکز نکند.

2- هم باشگاهی های منظم

داشتن مربی خوب مهم است اما ورزش در میان جمعی که همه علاقه مند به ورزش هستند و تمرین ها را با جدیت دنبال می کنند نیز اهمیت زیادی دارد. وقتی هم باشگاهی های شما مرتب سر کلاس حاضر نمی شوند، به اجبار و فقط برای کاهش وزنشان ورزش می کنند و برای فعالیت بدنی انگیزه کافی ندارند، شما هم از حضور در کلاس دلسرد می شوید و ممکن است بی انگیزگی آن ها به شما هم سرایت کند. بنابراین هنگام انتخاب کلاس و تداوم رفت وآمد در یک باشگاه به این نکته هم توجه کنید.

3- داشتن احساس خوب و مثبت

حتما برایتان پیش آمده که وقتی برای اولین بار به مکانی وارد می شوید، احساس خوب یا بدی را نسبت به آن مکان تجربه می کنید. در انتخاب کلاس ورزشی داشتن احساس خوب اهمیت دارد. رفتن به کلاس باید برای شما فعالیتی انرژی بخش باشد. در غیر این صورت وقتی احساس خوبی ندارید، مطمئن باشید انتخاب تان درست نبوده و باید در مورد انتخاب ورزش مورد علاقه تان جور دیگری فکر کنید.

4- انعطاف پذیری

همه باشگاه ها برنامه ورزشی خاص خودشان را دارند. یکی از ویژگی های کلاس ورزشی خوب این است که برنامه ورزشی را هماهنگ با شرایط بدنی تان انتخاب کنند. اگر مربی تان را دوست دارید اما دنبال کردن برنامه ورزشی منظم شما را خوشحال نمی کند این وضعیت را برای مربی یا مسوول باشگاه توضیح دهید. در صورتی که زمان بندی ها مطابق شرایط کاری شما نیست، باز هم در این باره صحبت کنید. یک باشگاه خوب بر اساس شرایط شما کلاسی را پیشنهاد می کند که بهترین هماهنگی را دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات