برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سن شروع استفاده از کرم ضدآفتاب برای کودکان

سن شروع استفاده از کرم ضدآفتاب برای کودکان هر چه سن کودک کمتر باشد، پوست او بیشتر نسبت به عوامل محیطی مانند سرما، گرما و آفتاب حساسیت نشان می‌دهد، بنابراین وقتی قصد دارید کودک را بیرون ببرید؛ باید دقت کنید آسیبی به پوست فرزندتان نرسد.
هر چه سن کودک کمتر باشد، پوست او بیشتر نسبت به عوامل محیطی مانند سرما، گرما و آفتاب حساسیت نشان می‌دهد، بنابراین وقتی قصد دارید کودک را بیرون ببرید؛ باید دقت کنید آسیبی به پوست فرزندتان نرسد.
به گزارش «بهپو»، ضدآفتاب مختص روزهای گرم و آفتابی نیست و اشعه‌های مضر آفتاب حتی در روزهای ابری زمستان هم به پوستمان می‌رسد. با این حال باز هم بسیاری برای استفاده از ضدآفتاب منتظر گرم شدن هوا می‌مانند تا از تاثیر منفی نور آفتاب بر پوست جلوگیری کنند.
ضدآفتاب برای کودکان تا 6 ماهگی کاملا ممنوع است و بعد از 6 ماهگی تا 2 سالگی هم هنوز بین متخصصان پوست در مورد استفاده کردن یا نکردن ضدآفتاب اختلاف‌نظر وجود دارد؛ ولی بعد از 2 سالگی تا 12 سالگی کودکان می‌توانند از ضدآفتاب‌های مخصوص برای این سنین استفاده کنند. بعد از 12 سالگی همه افراد می‌توانند از ضدآفتاب‌های بزرگسالان استفاده کنند.
تفاوت نوع و جنس ضدآفتاب اطفال با بزرگسالان در این است که ضدآفتاب‌های اطفال ترکیباتی دارند که باعث حساسیت پوست کودک نمی‌شوند. از طرفی، پوست اطفال لطیف‌تر است و ممکن است مواد ضدآفتاب‌های قوی جذب پوست شود. برای پیشگیری از این موضوع از ضدآفتاب‌هایی موسوم به فیزیکی -همان مخصوص اطفال- برای کودکان استفاده می‌شود که حداقل عوارض و حساسیت را داشته باشد. ضدآفتاب‌های فیزیکی بیشتر نور را منعکس می‌کنند تا اینکه با فعل و انفعالات شیمیایی اثر نور خورشید را خنثی کنند. معمولا SPF ضدآفتابی که برای کودکان استفاده می‌شود باید بیشتر از 30 و حدود 50 باشد.
اما این سوال ممکن است مطرح شود که چرا در گذشته هیچ کودکی یا حتی بزرگسالان از ضدآفتاب استفاده نمی‌کردند و مشکلی هم ایجاد نمی‌شد؟ امروزه به دلیل آلودگی هوا و نازک‌ترشدن لایه اوزون نیاز به کرم‌های ضدآفتاب بیشتر احساس می‌شود. نکته بعدی نیز این است که به هر حال آفتاب در سنین بزرگسالی تاثیر خود را روی پوست می‌گذارد و از پوست باید از همان دوران کودکی محافظت کرد. برخی بزرگسالان دارای لکه‌های تیره روی سر و صورت و دست یا کک و مک هستند یا پوست برخی سالمندان بیش از حد چروکیده است -به‌خصوص افرادی که در روستاها زندگی می‌کنند، این مشکلات پوستی نتیجه محافظت نکردن از پوست در طول سالیان است. همچنین افرادی که به مدت طولانی و بدون محافظ در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، ممکن است در آینده به بیماری‌های پوستی یا تومورهای بدخیم سرطانی هم مبتلا شوند که در روستاییانی که شغل کشاورزی دارند، شایع‌تر است.
بعضی‌ها دلیل حفاظت نکردن از پوست در برابر آفتاب را در این می‌دانند که ضدآفتاب ممکن است باعث کمبود ویتامینD شود که از آفتاب تامین می‌شود ولی کمبود ویتامینD را می‌توان با استفاده از قطره برای کودکان جبران کرد اما از عوارض آفتاب فقط با کرم ضدآفتاب می‌توان پیشگیری کرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات