برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آسیب ناشی از بلعیدن باطری دکمه ای با خوردن عسل تخفیف می یابد

آسیب ناشی از بلعیدن باطری دکمه ای با خوردن عسل تخفیف می یابد باطری های دکمه ای در نظر کودکان شبیه آبنبات های دوست داشتنی هستند، اما بلعیدن آنها جراحات شدیدی به جا می گذارد و حتی ممکن است باعث مرگ شود. محققان به تازگی دریافته اند بهترین کاری که می توان قبل از رساندن کودک به بیمارستان انجام داد، خوراندن عسل به اوست.
باطری های دکمه ای در نظر کودکان شبیه آبنبات های دوست داشتنی هستند، اما بلعیدن آنها جراحات شدیدی به جا می گذارد و حتی ممکن است باعث مرگ شود. باقی ماندن چند ساعته این باتری ها در مری ممکن است منجر به سوختن بافت آن شود، بنابراین می بایست هرچه سریعتر کاری انجام دهید. محققان به تازگی دریافته اند بهترین کاری که می توان قبل از رساندن کودک به بیمارستان انجام داد، خوراندن عسل به اوست.
به گزارش «بهپو»، وقتی «باطری دکمه ای» در مری گیر می افتد، بزاق و بافت دهان واکنش شیمیایی از خود نشان می دهند که طی آن محلول آلکالین غنی از هیدروکسید تولید می شود، مری را می سوزاند و باعث سوراخ شدن مری، فلج تارهای صوتی، از بین رفتن راه های هوایی یا عروق خونی اصلی می شود.
البته خارج کردن سریع باتری بهترین راه حل است و خطر آسیب های احتمالی را به حداقل می رساند، اما شاید دسترسی به یک متخصص که بتواند این کار را انجام دهد سخت باشد. محققان بیمارستان کودکان فیلادلفیا در پی کشف روشی برای کاهش جراحات وارده به تاثیر شگفت انگیز عسل پی برده اند که هم می تواند یک درمان خانگی محسوب شود و هم درمان بالینی.
محققان مایعات چسبنده زیادی را روی حیوانات امتحان کردند که بتواند مانع محافظتی خوبی بین باتری و بافت مری ایجاد کند و اثر آلکالین را خنثی کند. در مطالعات گذشته این گروه تحقیقاتی ماده ای کم اسیدی تر مثل آب لیمو را امتحان کرده بودند، اما می خواستند ماده ای پیدا کنند که برای کودکان خوشایند تر باشد. طی این مطالعه تعداد زیادی از نوشیدنی های خانگی، نوشابه، نوشیدنی های ورزشی و آبمیوه ها را امتحان کردند و متوجه شدند عسل بهترین ماده از میان آن هاست.
«کریس جاتانا»، معاون تحقیقات، می گوید: «ما به این نتیجه رسیدیم که از میان مایعات طبی و خانگی زیادی که مطالعه کردیم عسل و سوکرالفیت –دارویی برای درمان زخم های اثنی عشری و رفلاکس گوارشی- بهترین اثرات محافظتی را در برابر باتری های دکمه ای نشان دادند که جراحت را سطحی نگه می دارند و از وسعت آن جلوگیری می کنند.»
محققان پیشنهاد می کنند اگر کودکی باتری دکمه ای خورد تا وقتی که او را به بیمارستان برسانید، در فواصل منظم به او عسل بدهید. البته در مواردی که کودک مشکوک به عفونت سپسیس، سوراخ شدگی مری یا حساسیت به عسل باشد و یا کمتر از یک سال سن داشته باشد نباید این کار را انجام داد.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «نیو اطلس»، محققان تاکید می کنند که پیشگیری بهتر از درمان است و می بایست باتری ها را دور از دسترس کودکان و در جایی در بسته نگه دارید که باز کردن آن نیاز به ابزار داشته باشد و کودک به تنهایی از عهده آن بر نیاید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات