برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با خوراکی هایی که دارای قند پنهان هستند

آشنایی با خوراکی هایی که دارای قند پنهان هستند انواع شیرینی و شکلات جزو خوراکی‌هایی هستند که باید در مصرفشان محدودیت به خرج داد. به غیر از شیرینی‌ها، خوراکی‌های دیگری هم منبع پنهان شکر و قندهای ساده هستند

متخصصان تغذیه، کاهش مصرف قند و شکر و خوراکی‌هایی که سرشار از قندهای ساده هستند را توصیه می‌کنند؛ آن هم به این دلیل که اضافه وزن، دیابت، چربی خون و خطرهایی از این قبیل، از عوارض مصرف آنها محسوب می‌شوند. انواع شیرینی و شکلات نیز جزو خوراکی‌هایی هستند که باید در مصرفشان محدودیت به خرج داد. به غیر از شیرینی‌ها، خوراکی‌های دیگری هم منبع پنهان شکر و قندهای ساده هستند که به 9 مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

یخ چای

با خوردن یک بطری یخ‌چای به‌خصوص انواعی که با لیمو طعم‌دار شده‌اند حدود 32 گرم شکر دریافت خواهیدکرد. در حالی که یک بطری آب سیب دارای
24 گرم شکر است، بنابراین اگر در برنامه غذایی‌تان باید شکر را محدود کنید، بهتر است که خودتان (به طور خانگی) یخ چای تهیه یا انواع آماده و بدون طعم آن را میل کنید.
 

مایه ماکارونی آماده

در هر نصف لیوان مایه آماده ماکارونی، 6 تا 12 گرم شکر وجود دارد. در حالی که انجمن قلب آمریکا اعلام کرده است خانم‌ها بیش از 6 قاشق چای‌خوری و آقایان بیشتر از 9 قاشق چای‌خوری شکر در طول روز دریافت نکنند زیرا هر یک به ترتیب 100 تا 150 کیلوکالری انرژی به بدن می‌رسانند. لازم به یادآوری است که هر قاشق چای‌خوری حدود 5 گرم شکر را در خود جای می‌دهد. به همین دلیل مصرف انواع آماده مایه ماکارونی به‌خصوص برای افرادی که باید رژیم محدود از شکر را دنبال کنند، توصیه نمی‌شود.
 

کمپوت میوه

این محصولات نیز در گروه منابع غذایی با شکر پنهان قرار می‌گیرند به‌طوری که با خوردن یک فنجان از آنها، 35 گرم شکر به بدن می‌رسد پس اگر تمایل به خوردن کمپوت میوه دارید، از خوردن آب کمپوت صرف‌نظر کنید و فقط میوه آن را بخورید. البته بهتر است خود را به خوردن میوه تازه عادت دهید.
 

میوه خشک

میزان شکر موجود در واحد حجم میوه‌ها با از دست دادن آبشان در مقایسه با میوه‌های تازه افزایش پیدا می‌کند. مثلا یک بسته کشمش 100 گرمی دارای 25 گرم قند است در حالی که با خوردن یک فنجان انگور تازه فقط 15 گرم قند دریافت می‌شود.
 

سس کچاپ

در هر قاشق غذاخوری سس کچاپ، حدود 4 گرم شکر وجود دارد. شما این سس را روی همبرگر، ماکارونی یا هر غذای دیگری که با سس قرمز خوش‌طعم می‌شود، می‌ریزید اما اگر به سلامتتان توجه دارید، رژیم لاغری گرفته‌اید و باید به هر دلیلی برنامه غذایی‌تان محدود از شکر باشد، بهتر است مصرف سس کچاپ را به حداقل برسانید و سس‌های کم‌شکرتر مانند سس خردل را که به ازای هر قاشق غذاخوری فقط 1 گرم شکر دارند، مصرف کنید.
 

سس سالاد

برخی سس‌های سالاد مانند سس فرانسوی دارای بیشترین مقدار شکر هستند مثلا 5 تا 7 گرم شکر به ازای هر 2 قاشق غذاخوری سس دارند اما انواع رژیمی این سس‌ها دارای شکر کمتری هستند و به ازای هر 2 قاشق غذاخوری سس، 1 گرم شکر دارند بنابراین روی بسته‌بندی سس‌ها را بخوانید.
 

غلات صبحانه‌

غلات صبحانه‌ که طعم میوه‌ای دارند، دارای شکر فراوانی هستند. هر نوعی از غلات صبحانه‌ (از گندم گرفته تا جو و ذرت) حدود 10 تا 20 گرم شکر به ازای هر فنجان دارند. به همین دلیل بهتر است هنگام خرید این نوع محصولات به برچسب ارزش غذایی‌شان توجه کنید و انواعی را بخرید که کمترین مقدار شکر را دارند.
 

نوشابه انرژی‌زا

این نوشیدنی‌ها علاوه بر کافئین، شکر نیز دارند؛ به‌طوری که به ازای نوشیدن هر لیوان از این نوشیدنی‌ها 25 گرم شکر دریافت می‌شود بنابراین به‌منظور رفع کم آبی بدن، به جای نوشیدن این مایعات، یک لیوان آب خنک بنوشید. به این ترتیب هم نیازتان به مایعات تامین می‌شود و هم بی‌مورد شکر دریافت نمی‌کنید.
 

ماست

ماست همیشه به‌عنوان یکی از منابع عالی کلسیم و پروتئین محسوب می‌شود اما نوع کم‌چرب آن نیز حدود 17 تا 33 گرم به ازای هر نیم کیلو ماست، شکر دارد؛ درست به اندازه 2 اسکوپ یا یک فنجان بستنی شکلاتی! به همین دلیل بهتر است در هنگام خرید، ماستی را انتخاب کنید که در برچسب ارزش غذایی آن، کمترین مقدار شکر درج شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات