برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تای چی رویکردی ملایم تر و آرام تر به توانبخشی قلب

تای چی رویکردی ملایم تر و آرام تر به توانبخشی قلب شیوه باستانی چینی حرکات «تای چی» ممکن است گزینه مناسبی برای این افراد باشد. تایچی برخلاف بسیاری از ورزش ها نیاز به فعالیت جسمی شدید ندارد و می تواند به کاهش استرس هم کمک کند. تایچی که برخی آن را «مراقبه در حال حرکت» می نامند، ورزش ملایمی است که شامل رشته ای از حرکات سیال و آگاهی نسبت به تنفس می شود.
اگر دچار حمله قلبی شده اید یا برای باز نگه داشتن رگ های کرونری قلبتان در آنها استنت گذاشته اند، بهبود سلامت قلبی- عروقی تان باید اولویت اصلی برای شما باشد. یک راه عالی برای حرکت به سوی این هدف وارد شدن به برنامه توانبخشی قلبی، یک برنامه سامانمند چندهفته ای ورزشی همراه تعلیم شیوه زندگی و تغذیه سالم است. متاسفانه همه پزشکان بیمارانشان را به چنین برنامه ای برای شماری از عوارض قلبی، ازجمله اغلب جراحی های قلبی ارجاع نمی دهند.
 به گزارش «بهپو»، مجموعه ای از دلایل باعث می شوند، بیش از ۶۰ درصد از افرادی که لازم است توانبخشی قلبی را دریافت کنند وارد شدن به برنامه توانبخشی را انتخاب نکنند. گاهی رفت وآمد و هزینه ها علت این انتخاب نکردن است. برخی دیگر نگران هستند که بخش ورزشی درمان بیش از حد سخت باشد و قدرت انجام دادنش را نداشته باشند. شیوه باستانی چینی حرکات «تای چی» ممکن است گزینه مناسبی برای این افراد باشد. تایچی برخلاف بسیاری از ورزش ها نیاز به فعالیت جسمی شدید ندارد و می تواند به کاهش استرس هم کمک کند. تای چی که برخی آن را «مراقبه در حال حرکت» می نامند، ورزش ملایمی است که شامل رشته ای از حرکات سیال و آگاهی نسبت به تنفس می شود.
 

نقش تای چی در توانبخشی قلب

یک بررسی کوچک در سال پیش که نتایج آن در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد، سودمندی و بی خطر بودن تای چی را برای بیماران قلبی نشان داد. در این بررسی پژوهشگران گروهی از افراد را که از شرکت در برنامه معمول توانبخشی قلبی خودداری کرده بودند، فراخواندند وبه عنوان یک روش جایگزین رفتن به کلاس های تای چی را به آنها پیشنهاد کردند. ۲۹ نفر وارد این بررسی شده و به دو گروه تقسیم شدند؛ یک گروه «سبک» -که برای 3 ماه هفته ای ۲ بار باید به کلاس تای چی می رفتند- ویک گروه «پلاس » -که 3 بار در هفته برای 6 ماه باید به کلاس تای چی می رفتند.
به جز گزارش هایی درباره کشش ملایم عضلانی در شروع برنامه، معلوم شد انجام حرکات تای چی برای این افراد خطری ندارد و به سادگی قابل انجام است. افراد به طور کلی این برنامه را دوست داشتند؛ ۹۵ درصد افراد آن را در رده مطلوب قرار دادند و همگی شان گفتند انجام آن را به دوستانشان توصیه می کنند.
در مجموع، این افراد در حدود دوسوم کلاس ها حاضر شدند. افرادی که در گروه پلاس قرار داشتند، بر اساس اندازه گیری با یک وسیله پوشیدنی، میزان فعالیت جسمی متوسطی را که در 3 و 6 ماه داشتند، بالا بردند.
 

تعریف تای چی

تای چی که در اصل به عنوان یک شیوه دفاع شخصی در چین باستان به وجود آمد، امروزه به صورت شکلی از ورزش درآمده که برای کاهش استرس و سایر اهداف بهداشتی به کار می رود.
این ورزش شامل رشته ای از حرکات است که به طریق های آهسته و متمرکز و همراه نفس کشیدن عمیق انجام می شود. تای چی که «تای چی چوان » هم نامیده می شود، یک ورزش غیر رقابتی شامل فعالیت جسمی ملایم و حرکات کششی است که سرعتش را خود فرد تعیین می کند. فرد هنگام انجام تای چی از یک وضعیت بدنی به شکلی بدون وقفه و سیال به وضعیت بدنی دیگر می رود و بدنش را در حالت حرکت مداوم نگه می دارد.
تای چی سبک های متفاوتی دارد. هر سبک تاکیدات خاص خود بر اصول گوناگون تای چی و روش های ویژه خود را دارد. همچنین در هر سبک تای چی شیوه های گوناگونی برای انجام آن وجود دارد. برخی افراد ممکن است بر جنبه حفظ سلامت تای چی متمرکز شوند، در حالی که برخی دیگر بیشتر به عنوان یک ورزش رزمی به آن می پردازند. تای چی ورزشی «کم شدت» است و کمترین فشار را بر عضلات و مفاصل وارد می آورد، بنابراین انجام آن عموما برای افراد در سنین متفاوت و با میزان های متفاوت تناسب بدنی بی خطر است. درواقع کم شدت بودن تای چی آن را برای سالمندانی که اهل ورزش نیستند، بسیار مناسب می کند.
همچنین تای چی به دلیل ارزان بودن، نیاز نداشتن به هیچ وسیله خاص و امکان انجام آن چه داخل خانه و چه خارج خانه، به صورت فردی یا گروهی، برای بسیاری از افراد گزینه ورزشی جذابی است.
گرچه تای چی به طور کلی ورزشی بی خطر است، خانم های باردار و افراد دچار مشکلات مفصلی، کمردرد، شکستگی ها، پوکی استخوان شدید و فتق باید پیش از شروع تای چی با پزشکشان مشورت کنند. ممکن است لازم باشد برخی حرکات تای چی را به شکلی تغییریافته انجام دهید یا به کلی از انجام آنها پرهیز کنید.
 

فواید قلبی تای چی

نتایج پژوهش های پیشین نشان داده اند انجام تای چی ممکن است به میزانی به کاهش فشارخون کمک کند. همچنین ثابت شده تای چی برای آن دسته از مبتلایان به نارسایی قلبی که در اثر کاهش توانایی قلب در تلمبه کردن خون دچار خستگی و فرسودگی می شوند، سودمند است. حرکات آهسته تای چی شامل حرکات بالاتنه و حرکات پایین تنه است که به طور ایمن می توانند قلب و گروه های عضلانی عمده را بدون تحت فشار قرار دادن آنها تقویت کنند. سودمندی عمده تای چی این است که افرادی که از ورزش کردن اکراه دارند، ترغیب می کند فعالیت جسمی بیشتری انجام دهند. تمرین های تای چی همچنین بر نفس کشیدن، توجه متمرکز و تخیل تصویری تاکید می کنند. به نظر می رسد همه این کارها به کاستن از استرس که عامل مهمی در پیشگیری از بیماری قلبی است، کمک می کنند. افرادی که در حال بهبود از حمله قلبی هستند احتمالا از سایر اجزای توانبخشی قلبی مانند مشاوره برای رژیم غذایی و درمان دارویی و در برخی افراد ترک کردن سیگار هم سود می برند.
به گزارش «بهپو» به نقل از «هفته نامه سلامت»، در آینده ممکن است پزشکان بتوانند برنامه توانبخشی قلبی خاص هر فرد – به خصوص افرادی که از شرکت در برنامه های جامع اکراه دارند- را بر اساس نیازها و ترجیحات اختصاصی او تدوین کنند. سایر تاثیرات مثبت هنگامی که انجام تای چی را به درستی یاد گرفتید و به طور مرتب آن را انجام دادید دیده می شوند، این ورزش می تواند نقش مثبتی در بهبود سلامت کلی شما داشته باشد.
ازجمله تاثیرات مثبت بدنی تای چی می توان به این موارد اشاره کرد:
  • کاهش استرس و اضطراب
  • افزایش توانایی هوازی
  • افزایش انرژی و بنیه
  • افزایش انعطاف پذیری، تعادل و چابکی
  • افزایش قدرت عضلانی
 
بررسی ها نشان داده اند انجام تایچی می تواند این آثار سلامت بخش را داشته باشد:
  • بهبود کیفیت خواب
  • تقویت دستگاه ایمنی
  • کاستن از میزان کلسترول و فشارخون
  • بهبود درد مفصل
  • بهبود علایم نارسایی قلب
  • بهبود سلامت کلی در سالمندان
  • کاهش خطر افتادن در سالمندان

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات