برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

عفونت سالمونلا، جدی اما قابل پیشگیری

عفونت سالمونلا، جدی اما قابل پیشگیری «سالمونلا» در روده انسان یا حیوان رشد می کند و منجر به «مسمومیت غذایی» می شود. بیماری ناشی از سالمونلا از عفونت خفیف تا بسیار شدید متغیر است، حتی ممکن است افراد مستعد را به کام مرگ ببرد، اما راه هایی برای حفاظت از آلودگی هم وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.
سالمونلا یک باکتری عفونی است که می تواند غذاهای خام با منشا حیوانی، غذاهای دریایی، برخی میوه‌ها و سبزیجات مثل گوجه، بادام زمینی، سالسا و حتی غذای سگ را آلوده کند.
به گزارش «بهپو»، «سالمونلا» در روده انسان یا حیوان رشد می کند و منجر به «مسمومیت غذایی» می شود. بیماری ناشی از سالمونلا از عفونت خفیف تا بسیار شدید متغیر است، حتی ممکن است افراد مستعد را به کام مرگ ببرد، اما راه هایی برای حفاظت از آلودگی هم وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.
 

منابع غذایی سالمونلا

هر غذای خامی که منشا حیوانی دارد مثل گوشت، ماکیان، شیر و لبنیات، تخم مرغ و غذاهای دریایی، همچنین بعضی از میوه ها و سبزیجات می توانند حامل باکتری سالمونلا باشند. باید از خوردن گوشت، ماکیان یا تخم مرغ به صورت خام یا پخت ناقص و لبنیات غیر پاستوریزه خودداری کنید. همچنین می بایست به هشدارها و اعلام های عمومی درباره غذاهایی که به طور معمول به سالمونلا ارتباط ندارند، توجه کنید؛ مثلا غذاهای خانگی که با تخم مرغ خام درست شده اند از قبیل خمیر کلوچه، بستنی و مایونز.
 

آیا باکتری با پختن یا شستن از بین می رود؟

سالمونلا را می توان با پختن از بین برد. شستن میوه و سبزیجات کار خوبی است اما شاید نتواند سالمونلا را –به ویژه در زمان شیوع- از بین ببرد. بهترین راه در امان ماندن از سالمونلا، مصرف نکردن محصولاتِ مشکوک است. توجه داشته باشید وقتی مسئولان از شما می خواهند از غذاهای اعلام شده استفاده نکنید، نه خام و نه پخته آنها را مصرف نکنید.
 

نکاتی برای پرهیز از آلودگی

سازمان غذا و دارو این روش ها را برای تمام میوه ها و سبزیجات پیشنهاد می کند تا از مسمومیت غذایی پیشگیری شود:
قبل و بعد از تماس با میوه ها و سبزیجات دست ها را با آب گرم و صابون بشویید.
میوه و سبزی را زیر آب جاری بشویید، نه در سینک پر از آب.
از ظروف و تخته های سبزی خرد کنی تمیز استفاده کنید. اجازه ندهید میوه ها و سبزی ها با میوه ها و سبزی های خام دیگر یا سطوح مورد تماس آنها ارتباط برقرار کنند.
 

منابع غیر خوراکی سالمونلا

باکتری سالمونلا در روده بعضی از حیوانات خانگی وجود دارد و مدفوع آنها می تواند برایتان خطرساز باشد. احتمال حمل سالمونلا در حیواناتی مانند لاک پشت، مار و سایر خزنده ها، جوجه و پرنده ها بیشتر است. همیشه بعد از تماس با حیوان یا فضله او دست ها را کاملا با آب گرم و صابون بشویید.
 

سالمونلا در جوجه ها

شیوع سالمونلا به وسیله جوجه پرندگان در فصل تابستان که والدین برای کودکانشان جوجه می خرند بیشتر است. کودکان زیر 5 سال هرگز نباید با جوجه مرغ یا اردک سر و کار داشته باشند.
 

نشانه ها و درمان سالمونلا

کرامپ یا انقباض های شکم، اسهال و تب که از 12 تا 72 ساعت پس از آلوده شدن بروز می کنند، از نشانه های بیماری است. بیشتر افراد ظرف 4 تا 7 روز درمان می شوند و به جز مصرف مایعات فراوان نیاز به درمان ویژه ای ندارند. مبتلایان به اسهال شدید احتیاج به تزریق مایعات پیدا می کنند. تا وقتی که عفونت سالمونلا از محدوده روده تجاوز نکرده باشد، نیازی به مصرف آنتی بیوتیک در افراد سالم نیست.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، عفونت سالمونلا به طور معمول کشنده نیست. با این حال در افراد خاص – به ویژه نوزادان و کودکان، افراد مسن، گیرندگان عضو پیوندی، خانم های باردار و اشخاصی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است – بیشترشدن این عوارض می تواند خطرناک باشد. کم آب شدن بدن، ورود عفونت سالمونلا به خون و آرتریت واکنشی از عوارض این عفونت باکتریایی می باشند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات