برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نشانه هایی از سرطان ریه که انتظارش را ندارید

نشانه هایی از سرطان ریه که انتظارش را ندارید سرطان ریه در مراحل اولیه نشانه قابل مشاهده ای ندارد. با گذشت زمان سرفه، خس خس سینه و درد قفسه سینه آغاز می شوند، اما نشانه های کمتر دیده شده ای هم ممکن است در ناحیه های دیگر بدن بروز کنند.
سن، عوامل ژنتیکی، سابقه مصرف دخانیات و تماس با برخی مواد موجود در محیط کار یا محیط اطراف می تواند ریسک سرطان ریه را افزایش دهد. این مواد شامل دود دخانیات، آزبست، آرسنیک، پرتوهای یونیزان و برخی مواد شیمیایی می شوند. گرد و غبار و دود حاوی نیکل، کروم و فلزات دیگر نیز این خطر را افزایش می دهند.
به گزارش «بهپو»، «سرطان ریه» در مراحل اولیه نشانه قابل مشاهده ای ندارد. با گذشت زمان سرفه، خس خس سینه و درد قفسه سینه آغاز می شوند، اما نشانه های کمتر دیده شده ای هم ممکن است در ناحیه های دیگر بدن بروز کنند.
 

پهن شدن سر انگشتان

برخی از تومورهای ریه مواد شیمیایی شبیه هورمون ترشح می کنند. برخی از این تومورها خون و مایعات بیشتری به سمت بافت های سرانگشت هدایت می کنند و انگشت ها بزرگ تر و کلفت تر از حالت عادی می شوند. پوست نزدیک ناخن ها براق به نظر می رسد یا اگر از کنار به ناخن ها نگاه کنید انحنای آن ها بیش از حد معمول است. این عوارض شایع نیستند اما چماقی شدن انگشتان رابطه قوی با سرطان ریه دارد. حدود 80 درصد کسانی که انگشتان چماقی دارند دچار سرطان ریه هستند.

تصویر
 

مشکلات گوارش

یک یا دو نفر از هر 10 نفر مبتلا به سرطان به «هایپرکلسمی» هم مبتلا می شوند که در آن سطح کلسیم خون افزایش می یابد. کلسیم زیاد در خون باعث بروز درد در ناحیه شکم، تهوع و یبوست می شود. شما علاقه ای به خوردن غذا ندارید و احساس تشنگی می کنید. ماده شبه هورمونی دیگری که بعضی از تومورها تولید می کنند باعث اختلال کلیوی و کرامپ و تهوع می شود.
 

مشکلات روحی روانی

در یک تحقیق در دانمارک مشخص شد شانس ابتلا به «سرطان سلول کوچک ریه» در کسانی که در یک سال گذشته برای اولین بار دچار اضطراب، افسردگی و زوال عقل شده اند، بیشتر است. این مساله احتمالا به این دلیل است که سرطان سلول کوچک ریه روی سیستم ایمنی یا هورمون ها اثر می گذارد یا در مغز منتشر می شود. کلسیم بالای ناشی ازسرطان ریه هم باعث گیجی، سردرگمی و افسردگی می شود.
 

درد پشت یا شانه

«تومور پانکوست ریه» نوعی از انواع سرطان ریه است که در بخش بالایی ریه رشد می کند و به دنده ها، ستون مهره ها، اعصاب و عروق خونی انتشار می یابد. این تومور به سبب محلی که در آن رشد می کند به ندرت روی دستگاه تنفسی اثر می گذارد. احتمال اینکه تومور پانکوست باعث درد استخوان کتف، قسمت بالایی پشت و بازوها شود، زیاد است.
 

خستگی

پایین بودن تعداد گلبول های قرمز یکی از شایع ترین عوارض سرطان ریه است. کم خونی شما را بسیار خسته می کند، زیرا بافت های بدنتان اکسیژن کافی دریافت نمی کنند. به زبان ساده سلول های سرطانی از مواد غذایی لازم برای تامین انرژی بدن تغذیه می کنند، بنابراین مبتلایان به این بیماری فکر می کنند خالی از انرژی هستند.
 

از دست دادن تعادل

گاهی سرطان سلول کوچک ریه به سیستم ایمنی دستور می دهد تا به دستگاه عصبی حمله کند که این کار باعث اختلال در کارکرد ماهیچه ها می شود. در چنین حالتی بلند شدن از حالت نشسته سخت است، فرد احساس عدم تعادل می کند، سرگیجه ناشی از کم خونی یا تجمع خون در «سوپریور وناکاوا» هم یکی از دلایل عدم تعادل است. سوپریور وناکاوا یکی از رگ های بزرگی است که خون را از سر به قلب انتقال می دهد، اگر این رگ با تورمور ریه راست فشرده شود چنین عوارضی در پی دارد.
 

تغییرات وزنی

برخی از مبتلایان به سرطان سلول کوچک ریه دچار «سندرم کوشینگ» می شوند. سرطان به بدن دستور می دهد که هورمونی به نام «ACTH» تولید کند. این هورمون سطح کورتیزول را بالا می برد و منجر به احتباس مایعات و اضافه وزن می شود. در چنین حالتی فرد احساس خواب آلودگی می کند و بدنش به سادگی کبود می شود.
از سوی دیگر هایپرکلسمی و «SIADH» -سندرم ترشح نامتناسب هورمون ضد ادرارى؛ یک مشکل هورمونی که به کلیه آسیب می زند- باعث از دست رفتن اشتها و کاهش وزن می شوند.
 

مشکلات چشمی

تومور پانکوست روی اعصاب چشم و بخشی از صورت اثر می گذارد که به آن «سندرم هورنر» می گویند. نشانه سندرم هورنر این است که یکی از مردمک های چشم از دیگری کوچک تر می شود و پلک آن حالت افتادگی پیدا می کند. همچنین این سمت صورت عرق نمی کند.
سرطان سلول کوچک ریه که سیستم ایمنی را علیه دستگاه عصبی تحریک می کند می تواند باعث مشکلات بینایی هم بشود.
 

بزرگ شدن پستان در مردان

«جینکوماستیا- بزرگی پستان در مردان» به ندرت در سرطان ریه دیده می شود، اما احتمال آن وجود دارد. سرطان سلول های بزرگ ریه در تعادل هورمونی اختلال ایجاد می کند و باعث بزرگی و حساسیت در بافت پستان می شود.
 

سردرد

تومور ریه راست به سوپریور وناکاوا فشار وارد می کند و آن را تنگ می کند، در این حالت عبور خون از آن سخت می شود، خون تجمع پیدا می کند و باعث سردرد ضربه ای یا حتی غش می شود. کلسیم بالا هم ممکن است منجر به سردرد های شدید و دردناک شود.
بروز سردردهای جدید یا تغییر الگوی سردردهای گذشته یک زنگ خطر هستند، آنها را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.
 

مشکل قلبی

هر دو عامل هایپرکلسمی و کم خونی باعث بروز علایمی همچون تپش قلب سریع یا غیر عادی می شوند. اگر مشکل قلبی شما از هایپرکلسمی باشد احتمالا عارضه ای جدی است و خطر حمله قلبی یا کما را بالا می برد. کم خونی شدید باعث تنگی نفس و درد قفسه سینه می شود.
 

پف کردن صورت، گردن و دست ها

وقتی سوپریور وناکاوا تحت فشار تومور قرار بگیرد خون در قسمت بالایی بدن گیر می کند. این تجمع مایعات باعث تورم بازوها، گردن و صورت می شود و ممکن است پوست روی قفسه سینه به رنگ کبود در بیاید.

تصویر
 

ضعف و درد

وقتی سرطان ریه منتشر می شود –متاستاز- سلول های سرطانی از طریق خون به سمت استخوان ها می روند و تومورها و ضایعه های جدید تولید می کنند. این تومورها به استخوان آسیب می رسانند و باعث شکنندگی و دردناکی آنها می شوند. عدم تعادل ناشی از هایپرکلسمی یا SIADH باعث ضعف و آسیب عمومی می شود. اگر سرطان روی دستگاه عصبی تاثیر بگذارد، عضلات تضعیف می شوند و صحبت کردن و غذا خوردن با مشکل همراه می شود.
 

بروز لخته – آمبولی ریوی و ترومبوز وریدهای عمقی

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، مبتلایان به سرطان ریه بیشتر در معرض ابتلا به لخته خون در پا و دست هستند که به ترتیب به آنها DVT- ترومبوز ورید های عمقی  و  PE- آمبولی ریوی می گویند. پزشکان علت اصلی آن را نمی دانند. احتمالا سرطان ریه باعث ایجاد التهاب و شروع فرایند لخته سازی می شود یا اینکه مواد شیمیایی ترشح شده از تومور تولید لخته خون می کند. پزشک آزمایش هایی انجام می دهد تا وجود لخته خون و نشانه های دیگر سرطان مثل کاهش وزن ناخواسته را بررسی کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات