برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

6 راه درمان خانگی تپش قلب

6 راه درمان خانگی تپش قلب «تپش قلب» قلب به ضربان سریع قلب، احساس لرزش یا کوبش ناگهانی در قفسه سینه می گویند. گرچه تپش قلب ممکن است آزار دهنده باشد اما معمولا خطری ندارد و به ندرت ناشی از بیماری های قلبی خطرناک است. شش راه درمان خانگی تپش قلب و نکاتی برای حفظ سلامت قلب را در این مطلب با هم مرور می کنیم.
آیا تا به حال احساس کرده اید قلبتان دچار تپش یا ضربات کوبشی است، ضربان های نامنظمی دارد یا نبضتان را در ناحیه گردن یا قفسه سینه احساس کرده اید؟
به گزارش «بهپو»، «تپش قلب» یا «پالپیتیشن» قلب به ضربان سریع قلب، احساس لرزش یا کوبش ناگهانی در قفسه سینه می گویند. ممکن است پالپیتیشن یا تپش قلب تنها برای چند ثانیه ظاهر شود، قطع شود و دوباره در مراحل دیگر بروز کند. خبر خوب این که گرچه تپش قلب ممکن است آزار دهنده باشد اما معمولا خطری ندارد. این عارضه به ندرت ممکن است نشانه ای از وجود یک بیماری قلبی جدی تر مثل نامنظمی ضربان قلب –آریتمی- باشد که نیاز به درمان دارد.
گاهی تپش قلب به علت وجود چیزی است که باعث سخت تر کار کردن قلب شده است؛ مثلا بیماری، استرس، کم آبی، ورزش یا عوامل زیر:
  • بارداری
  • مصرف کافیین
  • بیماری های مزمن
  • مصرف برخی داروها
  • مواد مخدر
  • مشتقات تنباکو
 
شش راه درمان خانگی تپش قلب و نکاتی برای حفظ سلامت قلب را در ادامه با هم مرور می کنیم:
 
بیشتر بخوانید: علل تپش قلب و لرزش بدن
 

تکنیک های ریلکسیشن را امتحان کنید

استرس می تواند باعث تپش قلب شود یا آن را شدیدتر کند. زیرا استرس و هیجان باعث افزایش آدرنالین می شود. با انجام حرکات ریلکسیشن می توانید استرس را مدیریت کنید. همچنین می توانید از تکنیک های مدیتیشن، تای چی و یوگا بهره ببرید.
بنشینید، پایتان را روی پای دیگر بیندازید، از راه بینی آرام نفس بکشید و از دهان خارج کنید.  تا زمانی که احساس آرامش کنید این کار را تکرار کنید.
در طول روز، حتی وقتی احساس تپش ندارید هم تکنیک های ریلکسیشن را انجام دهید. هر 1-2 ساعت یک بار دست از کار بکشید و 5 نفس عمیق بکشید. با این کار به آرام کردن ذهن و آرام شدن  بدن کمک می کنید. پایین نگه داشتن استرس عمومی باعث کم شدن دوره های تپش قلب و آهسته شدن ضربان قلب در زمان استراحت می شود. «بیوفیدبک» و «تصویر سازی هدایت شده» هم روش های موثری هستند.
 
بیشتر بخوانید: 5 تصور نادرست درباره ضربان قلب
 

عصب واگ را تحریک کنید

«عصب واگ» وظایف زیادی دارد که یکی از آنها اتصال مغز به قلب است. مانور وگال عصب واگ را تحریک و سرعت تپش قلب را تنظیم می کند. می توانید این کار را در خانه انجام دهید، اما پیش از آن باید از پزشک اجازه بگیرید.
چند روش برای تحریک عصب واگ:
  • دوش آب سرد بگیرید، آب سرد را روی صورت بپاشید یا حوله سرد یا کیسه یخ را به مدت 20-30 ثانیه روی صورت نگه دارید. شوک ناشی ازآب سرد، عصب را تحریک می کند.
  • سرفه کنید.
  • نفستان را حبس کنید یا مثل زمانی که مدفوع دارید زور بزنید.
برای دریافت نتیجه بهتر این حرکات را به حالت درازکش به پشت انجام دهید، پزشک شما را در جهت انجام درست آنها کمک می کند.
 

آب بنوشید

کم آبی یکی از علت های تپش قلب است؛ به همین علت خون حاوی آب است. بنابراین وقتی کم آب شوید خونتان غلیظ می شود و سخت تر در رگ ها حرکت می کند. هرچه خون غلیظ تر باشد قلب سخت تر کار می کند تا آن را به جریان درآورد.
اگر دچار تپش قلب شدید ابتدا یک لیوان آب بنوشید. اگردیدید رنگ ادرارتان زرد تیره است آب بیشتری بنوشید.
 

تعادل الکترولیت ها را به هم نزنید

الکترولیت ها به انتقال پیام های الکتریکی در بدن کمک می کنند. پیام های الکتریکی برای عملکرد صحیح قلب لازم و ضروری هستند. پتاسیم، کلسیم، منیزیم و سدیم از جمله الکترولیت های مفید برای قلب هستند.
بهترین راه تامین بیشتر الکترولیت ها غذاها هستند. آووکادو، موز، سیب زمینی شیرین و اسفناج منابع غنی پتاسیم هستند. سبزیجات با برگ های پهن و تیره و لبنیات برای تامین کلسیم مصرف می شوند. سبزیجات برگ تیره، مغزها و ماهی حاوی میزان بالای منیزیم هستند و سدیم در غذاهای آماده و نمک موجود است.
برای تامین الکترولیت ها می توان با مشورت پزشک از مکمل استفاده کرد، اگر احساس کردید تعادل الکترولیت های بدن شما به هم خورده است، پزشک برای شما دستور آزمایش خون و ادرار می دهد.
 
بیشتر بخوانید: خوراکی هایی که به قلب سلام می کنند
 

از محرک ها پرهیز کنید

مواد زیادی وجود دارد که باعث تپش سریع قلب می شود. این مواد به شرح زیرند:
  • غذاها و نوشیدنی های کافیین دار
  • ماری جوانا یا محصولات تنباکویی
  • الکل
  • بعضی از داروهای سرفه و سرماخوردگی
  • داروهای کاهش اشتها
  • داروهای بیماری های روحی
  • داروهای فشار خون بالا
  • مواد مخدری مثل کوکایین، متامفتامین ها و...
محرک تپش قلب در شما ممکن است منحصر به خودتان باشد. تمام موادی را که تصور می کنید محرک هستند، روی کاغذ یادداشت کنید و ببینید آیا با قطع آن حالتان بهتر می شود؟
 

درمان های تکمیلی

در بیشتر موارد نیازی به درمان نیست. به جای آن باید توجه کنید چه وقت دچار تپش قلب می شوید و از محرک های آن دوری کنید.
اگر پزشک با شنیدن شرح حال شما متوجه بیماری در شما شد شروع به درمان می کند، اگر بیماری قلبی داشته باشید با روش های دارویی، جراحی یا قرار دادن دستگاه به درمان آن می پردازد.
 

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سرعت ضربان قلب شما بیش از حد معمول شد به پزشک مراجعه کنید. تشخیص سریع و دقیق علت تپش قلب برای پزشک کار آسانی نیست و او گاه باید با رد عواملی چون «تاکی کاردی» یا «تیرویید پرکار» که باعث تپش قلب می شوند، به علت درست تپش قلب دست یابد.
اگر زمینه بیماری قلبی نداشته باشید، احتمال اینکه تپش قلب ناشی از بیماری قلبی باشد کم است، اما اگر بیماری قلبی داشته باشید ممکن است همراه تپش قلب موارد زیر را تجربه کنید:

غش در صورت تپش سریع و افت فشار خون

● ایست قلبی در صورت اینکه تپش ناشی از آریتمی باشد و قلب به طور صحیح نتپد.

● سکته در صورت فیبریلاسیون دهلیزی

● نارسایی قلبی در صورت پمپاژ ناکارامد قلب در طولانی مدت

 

7 نکته برای حفظ سلامت قلب

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هلث لاین»، انجمن قلب امریکا این نکات را برای محافظت از قلب ارایه داده است:

1- ورزش متوسط حداقل دو و نیم ساعت در هفته: 75 دقیقه ورزش سنگین هم همین نتایج را برای سلامت قلب در بر دارد. شدت ورزش بستگی به شما دارد، ممکن است ورزش خفیف شما برای کس دیگری شدید باشد. ورزش متوسط ورزشی است که کمی سخت است اما می توانید در طول آن صحبت کنید، اما در طول ورزش شدید به جز چند کلمه نمی توانید صحبت کنید.

2- پایین نگه داشتن LDL یا کلسترول بد: دریافت کمتر چربی اشباع و ورزش کردن از جمله روش های پایین آوردن کلسترول بد است. البته ممکن است بالا بودن کلسترول ژنتیکی باشد که در صورت لزوم باید تحت آزمایش و درمان قرار بگیرید.

3- رژیم سرشار از میوه، سبزیجات تازه، غلات سبوس دار و پروتیین بدون چربی داشته باشید.

4- کنترل فشار خون: فشار خون بالا اغلب نشانه ای ندارد. رژیم غذایی سالم، ورزش و مصرف دارو از جمله روش های کنترل فشار خون است.

5- کنترل وزن: چاقی یا اضافه وزن احتمال بیماری های قلبی را افزایش می دهد. کاهش وزن به کاهش کلسترول و فشار خون هم کمک می کند.

6- اطلاع از قند خون: بزرگسالان مبتلا به دیابت بیشتر در معرض مرگ ناشی از بیماری قلبی هستند. قند خون را در محدوده نرمال حفظ کنید. رژیم غذایی سالم، ورزش و مصرف دارو بسیار مهمند.

7- ترک سیگار: ترک سیگار خطر بیماری قلبی، ریوی و بعضی سرطان ها را کاهش می دهد. نیکوتین موجود در سیگار عامل افزایش دهنده ضربان قلب است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات