برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آلرژی فصل بهار را با این روش ها از خود دور کنید

آلرژی فصل بهار را با این روش ها از خود دور کنید سرفه، عطسه، احتقان و آبریزش چشم و بینی هر ساله زندگی میلیونها ایرانی را مختل می کنند. اگرچه برای حساسیت درمان قطعی و دایمی وجود ندارد و داروها در این مورد تاثیر نسبی دارند می توان با راهکارهایی ساده و تاثیرگذار، علایم ناشی از حساسیت فصلی را به حداقل رساند.
«آلرژی فصلی» -تب یونجه- چه در گردوخاک داخل خانه ریشه داشته باشد، چه تماس با گرده گیاهان خارج از منزل، زندگی را به کامتان تلخ می کند! اگر شما نیز با آمدن بهار علایم آزاردهنده حساسیت فصلی را تجربه می کنید، باید بدانید تنها نیستید.
به گزارش «بهپو»، سرفه، عطسه، احتقان و آبریزش چشم و بینی هر ساله زندگی میلیونها ایرانی را مختل می کنند. اگرچه برای حساسیت درمان قطعی و دایمی وجود ندارد و داروها در این مورد تاثیر نسبی دارند می توان با راهکارهایی ساده و تاثیرگذار، علایم ناشی از آلرژی فصلی را به حداقل رساند.
 

لباسها را با آب داغ بشویید و اتو بکشید

یکی از عوامل اصلی حساسیت های خانگی، کرمها و جانوران میکروسکوپی و ریزی هستند که از گردوغبار خانه تغذیه می کنند. این جانوران به زندگی کردن روی لباسها، رختخواب و عروسک های پشمالو علاقه خاصی دارند! بنابراین برای از بین بردن آنها باید تمام لباس ها و ملحفه ها را داخل ماشین لباسشویی با آب داغ بشویید و بعد در خشک کن بیندازید و با درجه حرارت بالا خشک کنید. از قرار دادن عروسک های پشمالو روی تخت نیز خودداری کنید و ملحفه ها و پتوها را حداقل هفته ای یک بار با حرارات 50 درجه سانتیگراد یا بالاتر بشویید. اتو کشیدن هم به کشته شدن این جانوران کمک می کند. یادتان باشد هیچ وقت لباسها را در فضای بیرون از خانه خشک نکنید.
 
بیشتر بخوانید: عوامل پنهانی آلرژی زا در خانه که به ریه آسیب می زنند
 

از عینک آفتابی استفاده کنید

هرساله حدود 35 میلیون نفر به دلیل پخش شدن گرده گیاهان به وسیله باد دچار تب و حساسیت می شوند. استفاده از عینک آفتابی باعث می شود گرده های کمتری به چشم وارد شود. افرادی که چشم های حساسی دارند و در فصل حساسیت دچار قرمزی و آبریزش چشم می شوند، نسبت به آفتاب نیز حساس تر هستند. بنابراین استفاده از عینکهای مناسب به آنها توصیه می شود. در این مورد عینک های دودی تر با فریم بزرگتر، انتخاب مناسب تری هستند.
 

بلافاصله بعد از ورود به خانه دوش بگیرید

گرده های گل و گیاه را با خودتان داخل خانه نیاورید. بلافاصله بعد از هرگونه ورزش، کار، تفریح و... با ورود به خانه سراغ کمد لباس هایتان بروید و لباس جدید بپوشید. حتی بهتر است لباسهای خود را در ورودی خانه تعویض کنید. لباسهای قبلی را هم داخل ماشین لباسشویی بیندازید و در آن را ببندید تا گرده ها پخش نشوند. اگر برایتان مقدور است، دوش بگیرید تا عوامل حساسیت زا از روی پوست و به خصوص موها و ریش و سبیلتان پاک شوند! یادتان باشد هنگام کار و فعالیت در محیط های باز حتما از ماسک های مناسب استفاده کنید.
 

از لبا سهای زبر دوری کنید

لباس هایی از جنس لنین، کتان، جین، پشم و... که دارای بافت زبر هستند، بیشتر از سایر لباسها گردوخاک و گرده گیاهان را به خود جذب می کنند. در عوض پارچه های نخی، ریون، حریر، ساتن و... به دلیل صیقلی بودن، گرده ها را از روی خود سر می دهند بنابراین انتخاب مناسب تری برای افراد حساس هستند.
 

پنجره ها را بسته نگه دارید

در فصل حساسیت سعی کنید تمام پنجره های خانه را بسته نگه دارید و درزهای آنها را به خوبی بگیرید. برای تهویه نیز فقط از کولرهای گازی استفاده کنید. این کولرها از ورود گردوخاک و گرده ها به خانه جلوگیری می کنند. البته نباید اجازه بدهید هوای خانه بیش از حد مرطوب شود زیرا جانوران و حشرات حساسیت زا در محیط های مرطوب و شرجی، راحت تر زندگی و رشد می کنند. درحال حاضر کولرهایی وجود دارند که به وسیله آنها می توان میزان رطوبت هوا را تنظیم کرد. بهترین حالت تنظیم رطوبت روی 50 درصد است. علاوه بر این، نشتی های لوله آب، کولر، شوفاژ و...همگی باعث افزایش آلودگی و رطوبت می شوند. بنابراین باید در اسرع وقت تعمیر شوند.
 
بیشتر بخوانید: 5  روش ساده برای بهبود کیفیت هوای فضاهای بسته
 

با تنظیمات کولر اتومبیل آشنا شوید

اگر قصد سفر دارید و برای رفت وآمد از اتومبیل استفاده می کنید باید پنجره ها را بسته نگه دارید و تنظیمات کولر و بخاری را روی «گردش هوا داخل کابین » قرار دهید. به این ترتیب هوای داخل اتومبیل بارها از درون فیلتر عبور می کند و عوامل حساسیت زای آن کاهش می یابد. البته بهتر است چند دقیقه قبل از سوار شدن به اتومبیل، کولر یا بخاری آن را روشن کنید تا این عوامل به طور کامل از بین بروند و بعد وارد ماشین شوید. بهترین زمان برای سفر و دوری از عوامل حساسیت زا صبح زود یا هنگام عصر است.
 

داخل خانه گلدان نگذارید

گیاهان خانگی گلدار معمولا حساسیت ایجاد نمی کنند زیرا بیشتر گرده های آنها توسط حشرات خورده می شوند، اما خاک گلدانها و گیاهان باعث انتشار اسپور و قارچ داخل خانه می شود و شما را به عطسه می اندازد. بنابراین بهتر است گلدانها را در تراس خانه یا حداقل دور از اتاق خواب قرار دهید.
 
بیشتر بخوانید: با این گیاهان هوای خانه را تصفیه کنید
 

مراقب عبورومرور سوسک ها باشید

پنجره ها، پرده ها و کرکره ها بهترین مکان برای مخفی شدن حشرات و جانوران حساسیت زا هستند. این جانوران به اتاق شستشوی لباس، انباری، دستشویی، آشپزخانه و قفسه های یخچال و کتابخانه نیز علاقه زیادی دارند زیرا گردوغبار، آلودگی و رطوبت در این نواحی بیشتر تجمع می یابد. بنابراین باید مرتب این نواحی را گردگیری کنید و زمین و مبل ها را جاروبرقی بکشید. برای شستن سطوح دستشویی، حمام و آشپزخانه نیز بهتر است از مواد سفیدکننده مانند وایتکس استفاده کنید. اگر هم به مواد تمیزکننده حساسیت دارید حتما از ماسک استفاده کنید. بعد از اتمام نظافت نیز دستگاه تهویه هوا را روشن کنید و چند ساعتی را بیرون از خانه بگذرانید تا هوا تمیز شود. جالب است بدانید سوسک ها به عنوان یکی از عوامل اصلی آسم و حساسیت های خانگی شناخته شده اند. پس اگر منزلتان سوسک دارد از سمپاشی غافل نشوید. توجه داشته باشید بقیه ماندن تکه های غذا روی زمین و رسیدگی نکردن به نظافت خانه، محیط را برای زندگی سوسک ها خوشایند می کند!/
بیشتر بخوانید: سوسک ها آلرژی زا هستند

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات