برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

روش هایی برای تسکین خارش اگزمای پوستی

روش هایی برای تسکین خارش اگزمای پوستی خارش یکی از عوارض جانبی «اگزمای پوستی» است. اگرچه خاراندن محل خارش به شما احساس تسکین و خوشی می دهد اما این حالت موقتی است و هرچه بیشتر بخارانید خارش و اگزمای شما بدتر خواهد شد. بعضی ها آنقدر خاراندن را ادامه می دهند که باعث خونریزی محل خارش می شوند و راه را برای عفونی شدن آن نقطه از بدن فراهم می کنند.
خارش یکی از عوارض جانبی «اگزمای پوستی» است. اگرچه خاراندن محل خارش به شما احساس تسکین و خوشی می دهد اما این حالت موقتی است و هرچه بیشتر بخارانید خارش و اگزمای شما بدتر خواهد شد. بعضی ها آنقدر خاراندن را ادامه می دهند که باعث خونریزی محل خارش می شوند و راه را برای عفونی شدن آن نقطه از بدن فراهم می کنند.
به گزارش «بهپو»، به‌جای خاراندن با دست برای تسکین خارش و پوست روش‌هایی وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.
 

محل خارش را خنک‌ کنید

در صورت خارش نقطه‌ای از بدن خود فوراً با استفاده از یک حوله یا گاز مرطوب شده با آب سرد آن نقطه از بدن را کمپرس سردکنید. برای تسکین بیشتر خارش و پوست می‌توانید از یک بسته یخ یا سبزی‌های یخ‌زده همچون نخود یا ذرت استفاده کنید یا می‌توانید چند تکه از یخ را درون یک بسته پلاستیکی کوچک بریزید و روی محل خارش بگذارید.این سرما به بی‌حس کردن این نقطه از بدن کمک می‌کند،اما برای مشاهده تاثیر این روش به بیش از 10 دقیقه زمان نیاز است.
 

خاراندن جلوی آینه

وقتی‌که خارش تنها در یک سمت از بدن شما وجود دارد این روش را امتحان کنید.این روش به نظر یک حقه جادویی می‌آید، اما بیش از یک توهم بصری است. برای مثال دست چپ شما می‌خارد؛ به آینه نگاه می‌کنید و روی انعکاس دست چپ تمرکز می‌کنید که در حقیقت دست راست شما است. وقتی‌که جلوی آینه هستید آن نقطه از بدن را که خارش دارد می‌خارانید و مغز شما این پیام را دریافت می‌کند که از خارش اگزمای خود مراقبت می‌کنید، درنتیجه میزان خاریدن کاهش می‌یابد.
 

طب فشاری

نتایج تحقیق محققان دانشگاه نورث وسترن نشان داد که فشردن نقطه خاصی از دست می‌تواند به تسکین خارش اگزما در هر جای بدن کمک کند. برای یافتن این نقطه از دست ابتدا دست چپ خود را خم ‌کنید و دست راست خود را روی قوز آرنج قرار دهید به‌طوری‌که انگشت شصت شما روی قسمت بالایی عضله ساعد باشد. همان‌طور که نفس عمیق می‌کشید با نوک انگشتان خود به مدت 3 دقیقه آن نقطه از دست را محکم ماساژ دهید.
تصویر

 

مرطوب‌کننده غلیظ

از مصرف لوسیون های رقیق خودداری کنید و در عوض یک کرم یا پماد اگزما انتخاب کنید. به هنگام خرید این کرم‌ها به دنبال کلماتی همچون «کرم محافظ» و «ترمیم پوست» روی برچسب آن باشید. بعضی از کرم‌ها که کارایی خوبی در تسکین اگزمای خارش‌دار دارند حاوی یک ماده به نام سرامیدها هستند. اگر توان خرید محصولات مرطوب‌کننده گران‌قیمت را ندارید می‌توانید از وازلین استفاده کنید.
 

روغن‌ها

نتایج این تحقیق نشان داد که روغن دانه آفتاب‌گردان در مقایسه با کرم‌های معروف اثر بیشتری در نرم کردن پوست دارد و از کرم‌های معروف هم خیلی ارزان‌تر است. روغن نارگیل به تسکین التهاب کمک می‌کند. بر روی برچسب این روغن‌ها به دنبال کلمه «خالص» باشید. چنین کلمه‌ای به این معنا است که این روغن طوری فراورده شده است که خاصیت‌های التیام‌بخش طبیعی خود را دارد. در میان روغن های گیاهی، روغن زیتون گزینه خوبی برای کاهش خارش پوست نیست.
 

هیدروکورتیزون

اگر به‌محض آنکه احساس خارش کردید این پماد را روی محل خارش‌ بمالید، می‌توانید از بدتر شدن خارش و سوزش این نقطه از بدن جلوگیری کنید. اما زیاد از این داروی موضعی استفاده نکنید. هیدروکورتیزون به‌مانند همه استروییدها اثرات جانبی دارد. اگر یک فرمول تجویزی دارید از دستورالعمل‌های روی بسته یا دستورات پزشک پیروی کنید.
 

دیگر محصولات موضعی

منتول دارای اثر خنک‌کنندگی است و می‌تواند باعث تسکین خارش شود، اما اگر غلظت آن بیش از 1 یا 3 درصد باشد باعث سوزش می‌شود. یک ژل، لوسیون یا اسپری حاوی 5 درصد لیدوکایین و 1 درصد پروتکسین می‌تواند باعث بی‌حسی محل خارش‌دار شود. می‌توانید از کپسایسین هم استفاده کنید.ابتدا از یک کپسایسین با غلظت 0.025 درصدی شروع کنید. اگر خارش شما شدید است ابتدا لیدوکایین را روی محل خارش بمالید و 20 دقیقه منتظر بمانید و سپس از کپسایسین استفاده کنید. توصیه می‌شود که محصولات موضعی خود را در یخچال نگهداری کنید.
 

خیس کردن بدن

ابتدا به مدت 15 دقیقه در وان پر از آب گرم بدن خود را خیس دهید تا پوستتان دوباره هیدراته شود. می‌توانید برای تسکین بیشتر بلغور جو را در وان اضافه کنید. سپس به‌آرامی بدن خود را خشک‌کنید. سپس از یک مرطوب‌کننده غلیظ استفاده کنید یا ابتدا یک کرم کورتیزون و سپس از یک مرطوب‌کننده استفاده کنید.
 

پوشش مرطوب

برای درمان موقت یک خارش شدید ناشی از اگزما بعد از حمام کار دیگری را هم می توانید انجام دهید. یک پارچه یا گاز مرطوب را روی محل خارش بپیچانید. سپس روی این گاز یا پارچه مرطوب از یک‌لایه خشک همچون جوراب یا دست‌کش‌های نخی برای پاها و دست‌ها استفاده کنید. برای چند ساعت یا تمام شب محل خارش را در این وضعیت نگه‌دارید تا مرطوب و خنک باقی بماند. می‌توانید با پزشک خود در مورد نحوه و زمان انجام این روش صحبت کنید.
 

آنتی‌هیستامین‌ها

پزشکان غالباً برای تسکین خارش داروهای آنتی هیستامین تجویز می‌کنند، چون یک اثر جانبی آن‌ها این است که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند و درنتیجه احتمال خاراندن خارش توسط فرد کاهش می‌یابد؛ اما این داروها دارای اثر خواب آلودگی هستند و استفاده از این دارو در طول روز مخصوصاً در هنگام رانندگی مناسب نیست. در استفاده از این داروها برای کودکان احتیاط کنید، این داروها برای کودکان بی‌خطر نیست.
 

ملاتونین

اگر در طول شب خارش شدید به سراغ شما می‌آید می‌توانید مکمل ملاتونین مصرف کنید؛ ملاتونین به کنترل چرخه خواب و بیداری کمک می کند. اگر در حین خواب ناخن‌های شما همچنان مشغول خاریدن هستند سعی کنید که ناخن‌های خود را کوتاه کنید یا برای جلوگیری از خاریدن از دستکش‌های نخی استفاده کنید.
 

تکنیک‌های آرام‌سازی

مدیتیشن یک عامل اساسی برای تسکین استرس –از علل مهم تحریکخارش اگزما- است.هنگامی‌که در حال تمرین تنفس هستید روی یک کلمه یا صدا تمرکز کنید. آرام‌سازی پیش‌رونده عضلانی هم ساده است. گروهی از عضلات خود را یکی پس از دیگری ابتدا منقبض و سپس آزاد کنید. ابتدا با پاهای خود شروع کنید و تا گردن ادامه دهید. می‌توانید اپلیکیشن مدیریت استرس را هم امتحان کنید.
 

دست‌های خود را مشغول نگه‌دارید

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، خاراندن می‌تواند مانند جویدن ناخن تبدیل به یک عادت شود. برای اینکه از خاراندن جلوگیری کنید باید دست‌های خود را به کاری مشغول کنید. با انجام یک بازی ویدیویی یا یک کار هنری دست‌های خود را مشغول کنید. می‌توانید به هنگام احساس خارش با باز و بسته کردن مشت‌های خود از وسوسه خاراندن جلوگیری کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات