برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پاستا خور ها نگران افزایش وزن نباشند

پاستا خور ها نگران افزایش وزن نباشند مطالعات جدید نشان می دهند خوردن پاستا –که دارای شاخص گلیسمی پایین است- نسبت به رژیم های غذایی با شاخص گلیسمی «GI» بالا به میزان بیشتری سبب کاهش وزن می شود.
وقتی تصمیم می گیریم وزن کم کنیم، نخستین چیزی که به ذهنمان می رسد خداحافظی با غذا های دلچسبی مثل پاستا و کربوهیدرات هاست، اما با مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد می توان به خوردن پاستا های خوشمزه ادامه داد و در عین حال لاغر شد.
به گزارش «بهپو»، مطالعات جدید نشان می دهند خوردن پاستا –که دارای شاخص گلیسمی پایین است- نسبت به رژیم های غذایی با شاخص گلیسمی «GI» بالا به میزان بیشتری سبب کاهش وزن می شود.
غذا های دارای شاخص گلیسمی پایین آن هایی هستند که سبب افزایش یک باره قند خون نمی شوند. از جمله این گونه مواد غذایی می توان به جو دو سر، مغز ها، حبوبات و بیشتر میوه ها اشاره کرد. نان سفید، بیسکوییت، شیرینی و غذا های با کربوهیدرات تصفیه شده دارای شاخص گلیسمی بالا هستند.
«لارا شیاوارولی»، دکترای دانشگاه تورنتو، می گوید: «با اینکه کربوهیدرات پاستا تصفیه شده است، اما شاخص گلیسمی آن پایین است. با خوردن غذا های دارای شاخص گلیسمی پایین به مدت بیشتری احساس سیری می کنید و دیرتر به سراغ غذا می روید.»
 تحقیقی که در 2 آوریل در مجله «BMJ Open» منتشر شد، 32 مطالعه شامل 2448 داوطلب بزرگسال را مرور کرد و با تمرکز بر رژیم با شاخص گلیسمی پایین، تاثیر خوردن پاستا را بر چاقی عمومی و ناحیه ای بررسی کرد.
افرادی که پاستا خورده بودند در مقایسه با افرادی که رژیم با شاخص گلیسمی بالا را دنبال می کردند، در 12 هفته نزدیک به 700 گرم کاهش وزن داشته اند.
محققان در این مطالعه یک الگوی مشابه 24 هفته ای پیدا کرده اند. این الگوی مشابه از آن جهت اهمیت دارد که برخی از مطالعات رژیمی تنها در بازه های زمانی کوتاه جواب می دهند و با بیشتر شدن زمان، اعتبار خود را از دست می دهند، اما رژیم پاستایی مورد نظر چنین حالتی نداشت.
دانشمندان می دانند پاستا انواع مختلفی دارد و نه تنها از لحاظ فرم متنوع است، بلکه محتویات و روش فراوری آن هم تنوع زیادی دارد. طبق تحقیقات دانشمندان، در هر صورت شاخص گلیسمی پاستا از نان سفید کمتر است. شاخص گلیسمی پاستا با کربوهیدرات های غنی از فیبر مثل بلغور جو دو سر برابری می کند و شاخص گلیسمی آن از بسیاری از غذا های رایج مثل غلات صبحانه و سیب زمینی پخته کمتر است.
 

سوخت و ساز پاستا

«النا فیلیپو»، دکترای رژیم غذایی دانشگاه قبرس، با نتایج این مطالعه موافق است. خوردن پاستا به عنوان یک ماده با شاخص پایین گلیسمی مثل رژیم های مدیترانه ای به فرد احساس سیری می دهد و روی قند خون تاثیر مثبتی دارد. البته این به آن معنی نیست که هر اندازه می خواهید پاستا بخورید یا آن را با مواد پر کالری مثل خامه میل کنید و توقع داشته باشید چاق نشوید.
به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، فراموش نکنید که در مصرف همه چیز میانه روی کنید و برنامه غذایی با شاخص گلیسمی پایین را حفظ کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات