برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بی خوابی حتی برای یک شب عامل ابتلا به آلزایمر

بی خوابی حتی برای یک شب عامل ابتلا به آلزایمر نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد حتی یک شب بی خوابی باعث افزایش پروتئین خاصی در مغز می شود که پیش از این مشخص شده بود رابطه مستقیمی با بروز آلزایمر دارد.
نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد حتی یک شب بی خوابی باعث افزایش پروتئین خاصی در مغز می شود که پیش از این مشخص شده بود رابطه مستقیمی با بروز «آلزایمر» دارد.
به گزارش «بهپو»، در این مطالعه مشخص شد بی خوابی حتی برای یک شب باعث افزایش فوری و چشمگیر بتا آمیلوییدها –ماده ای که بین نورون ها تشکیل می شوند و پلاک هایی ایجاد می کنند که مانع عملکرد صحیح مغز می شوند- در مغز می شود.
محققان در این مطالعه مدعی شده اند که حتی یک شب بی خوابی می تواند باعث افزایش ترکیبات مضر بتا آمیلویید در مغز شود.
به نظر می رسد خواب خوب به خارج کردن مواد زاید از مغز کمک می کند؛ بتا آمیلوییدها یکی از این ضایعات هستند. حین خواب نورون ها منقبض می شوند و بین سلول ها فضای باز به وجود می آید. این فضا به مواد زاید کمک می کند به سرعت از مغز تخلیه شوند.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «مدیکال اکسپرس»، افزایش بتا آمیلوییدها در نواحی از مغز مشاهده شد که مسوول حافظه –هیپوکامپ- و فکر کردن –تالاموس که مرکز مهم انتقال اطلاعات حسی به مغز است- هستند. به همین دلیل به نظر می رسد بی خوابی عامل زوال عقل و آلزایمر هم باشد. با این حال مطالعات بیشتری باید انجام شود تا رابطه بین کم خوابی و خطر بروز آلزایمر دقیقا مشخص شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات