برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اگزما، یار دیرینه خانم های خانه دار

اگزما، یار دیرینه خانم های خانه دار بعضی از ما در روز های آخر سال که حسابی سرگرم بشور و بساب هستیم، مراقبت از پوستمان را فراموش می کنیم و به تنها چیزی که فکر می کنیم این است که به هر قیمتی شده خانه عزیزمان را تمیز کنیم. یکی از شایع ترین مشکلاتی که در روز های پایانی سال با آن دست به گریبانیم عارضه های پوستی ناشی از «اگزما» است.
بعضی از ما در روز های آخر سال که حسابی سرگرم بشور و بساب هستیم، مراقبت از پوستمان را فراموش می کنیم و به تنها چیزی که فکر می کنیم این است که به هر قیمتی شده خانه عزیزمان را تمیز کنیم، اما گاهی فراموش می کنیم که سلامتی و تندرستی مان عزیزتر از اسباب و اثاثیه خانه است. بهتر است در این روز های جوان شدن طبیعت، پوست خود را به دست پیری نسپاریم.
به گزارش «بهپو»، یکی از شایع ترین مشکلاتی که در روز های پایانی سال با آن دست به گریبانیم عارضه های پوستی ناشی از «اگزما» است. این مقاله به زبان ساده اطلاعاتی درباره این بیماری ارایه داده است.
 

چرا دچار اگزما می شویم؟

اگر آب، صابون و مواد شوینده روزانه به شیوه اصولی مصرف نشوند، به پوست آسیب می رسانند. گرد و خاک هم پوست را خشک می کند. برای حفظ سلامت پوست باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود. بهتر است از آسیب ها آگاه باشید تا بتوانید مشکل را به درستی حل کنید.
گریزی از شستشو نیست؛ پس باید چاره ای مناسب اندیشید. مهم ترین نکات درباره استفاده از مواد شوینده پوشیدن دستکش لاستیکی حین انجام کار است؛ تا تماسی با مواد شوینده برقرار نشود. فراموش نکنید دستکش فقط برای زمان شستشو نیست و خاک هم عامل مهمی در آسیب به پوست است. زمان گردگیری دستکش نخی بپوشید. در برخی افراد که پوست حساسی دارند دستکش لاستیکی نیز عامل بروز اگزماست. اگر شما هم جزو گروه های حساس هستید، برای شست و شو دستکش نخی را زیر دستکش لاستیکی استفاده کنید. به هیچ وجه از دستکشی که تاریخ مصرف آن گذشته استفاده نکنید. دستکش هایی که به هم می چسبند محرک پوست و دشمن سلامت هستند.
 

چگونه اگزما را تشخیص بدهیم؟

در واقع پوست خشک مستعد ایجاد اگزماست. پوست برخی افراد خشک است و گاهی افراد بدون تماس با مواد شوینده هم احساس خشکی پوست دارند. البته تعداد این موارد زیاد نیست و بیشتر کسانی که دچار اگزما و خشکی پوست می شوند، نکات مراقبت از پوست را جدی نمی گیرند. استفاده بیش از اندازه از صابون ها و مواد ضد عفونی کننده دست هایی خشک برای شما به جا می گذارند و همین مساله این باور را درشما ایجاد می کند که منشا خشکی پوست جنبه ارثی دارد، اما واقعیت این است بیشتر افرادی که دچار این مشکل می شوند شیوه های رفتاری را رعایت نمی کنند و درد خشکی پوست را تحمل می کنند.
 

آنچه در اگزما به سراغمان می آید

نخستین علامتی که در اگزما بروز می کند، همان خشکی است. اگر این بیماری به موقع درمان نشود و همچنان ادامه پیدا کند، سوزش و خارش نیز به اضافه می شود و در مرحله بعد ممکن است پوسته های ریزی در سطح پوست ایجاد شود. البته کار به همین جا ختم نمی شود و اگر باز هم به شیوه های قبلی ادامه دهید، ممکن است سطح نازک پوست از بین برود، درست مانند زمانی که پوست روی سطحی کشیده شده است. شاید از بین رفتن پوست در اثر تماس با آسفالت که بسیاری از ما در زمین خوردن های کودکی تجربه کرده ایم، مثال خوبی برای این مرحله از اگزما باشد. داستان پیشرفت بیماری همچنان ادامه دارد و اگر بدون درمان رها شود، پوست ترک می خورد و حتی دچار خونریزی و در نتیجه ورود میکروب ها می شود. در نهایت عفونت که همراه با اگزما دردسر ساز خواهد شد.
 

چه کسانی بیشتر گرفتار اگزما می شوند؟

برخی مبتلایان به بیماری های زمینه ای باید بیشتر مراقب باشند. افراد آلرژیک هم مستعد اگزما هستند. در کل کسانی که بدنشان با مصرف دارو ها واکنش نشان می دهد، زودتر دچار اگزما می شوند. به طور معمول میزان بروز اگزما در خانم ها بیشتر از آقایان است و کودکان هم بیشتر از بزرگسالان درگیر می شوند. برخی مبتلایان به بیماری های خاص که دارو های ویژه ای مصرف می کنند هم در معرض خطرند. دیابتی ها هم باید مراقب باشند، چون ممکن است در فرایند درمان اگزمای پیشرفته بیشتر در معرض خطر باشند. به طور کلی، آب و هوای منطقه ای که افراد در آن زندگی می کنیم، هم در بروز اگزما موثر است. اگزما با سرما و آفتاب شدید دوستی دیرینه دارد.
 

درمان اگزما پیچیده نیست

در واقع بهترین درمان رعایت همین نکات ساده است. درست است که کورتون می تواند اگزما را درمان کند، اما نباید مدام به بدنتان آسیب بزنید و دنبال مصرف دارو باشید. عاقلانه ترین کار این است که از ابتدا آسیبی به خودتان وارد نکنید.
اساس درمان، پیشگیری از اتفاق است. اگر یک بار دچار اگزما شدید باید همیشه نکات ساده را رعایت کنید و دلتان را به درمان خوش نکنید. شرایط را خوب بررسی کنید و ببینید چه عاملی باعث بروز اگزما شده است، سپس از آن دروی کنید. دلیلی ندارد در نخستین قدم سراغ مصرف کورتون بروید. گاهی عادت به مصرف یک کرم نرم کننده ساده می تواند به پوستتان جانی تازه بدهد. استفاده از دارو های خوراکی مانند کورتون زمانی شروع می شود که فرد از همه درمان های ساده استفاده کرده است اما هنوز درمان نشده است. در همه درمان های پوستی باید این نکته را رعایت کرد مثلا اگر صورت شما لک داشته باشد و بهترین درمان را انجام بدهید، با قرار گرفتن در معرض آفتاب دوباره لک ها ایجاد می شوند و زحمات درمانی شما هدر می رود.
 

چه وقت مراجعه به پزشک ضروری است؟

درمراحل نخستین حتما نیازی به پزشک نیست. اگر دستتان کمی قرمز شده یا صورتتان گل انداخته است، معمولا می توانید با استفاده از مرطوب کننده ها اوضاع را بهبود ببخشید. اگر هم به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب دچار این مشکل شده اید از آفتاب دوری کنید و مصرف کرم ضد آفتاب را در دستور کار خود قرار دهید. گاهی با قرار دادن روسری روی قسمت هایی از پوست صورت یا استفاده از شال گردن می توان مشکلات اگزما را بهبود بخشید. حتی اگر کرم ساده ای هم در دسترستان نبود، می توانید به سادگی با استفاده از روغن خوراکی به داد پوستتان برسید. در مراحل آغازین هر ضماد چربی سازی مفید است.
 

نحوه برخورد با سوختگی های ناشی از مواد شوینده قوی

اگر با مواد شوینده قوی مانند وایتکس یا جوهر نمک یا هر ماده دیگری دچار سوختگی شدید، سریع موضع را بشویید تا مواد محرک از سطح پوست پاک شوند. اگر این مواد بیشتر روی پوست بمانند همچنان به کارشان ادامه می دهند و پوست را عمیق تر می سوزانند. در مرحله نخست هدف ما تنها رقیق کردن ماده قلیایی یا اسیدی به میزانی است که از روی سطح پوست از بین برود. دمای آب حین شستشو باید به میزانی باشد که اذیت نشوید. اگر آب خیلی داغ یا خیلی سرد باشد، چربی پوست را از بین می برد و آسیب زاست. در قدم های بعدی کرمی برای چرب کردن پوست استفاده کنید. اگر کرم سوختگی در دسترستان بود بهتر است از آن استفاده کنید. کرم نقش پانسمان دارد و نیازی به استفاده از گاز استریل نیست، اما در شرایطی که پوست دچار زخم یا کندگی تاول شد، بهتر است روی آن گاز استریل قرار دهید. در کل در هر بیماری پوستی که تاول ایجاد کرده است بهترین راه حل این است که آن را روی سطح پوست حفظ کنید. بهترین پانسمان همان تاول است که مانع ارتباط پوست زیرین با میکروب ها و محیط بیرون می شود.
 

ماندگاری اثر سوختگی های شیمیایی

به گزارش «بهپو» و به نقل از هفته نامه «سلامت»، اگر تاول کنده شود احتمال باقی ماندن اثر زخم بیشتر است، اما در صورت کنده شدن چاره ای نیست فقط سعی کنید با قرار دادن گاز استریل به تمیز ماندن زخم کمک کنید. برای جلوگیری از آثار به جا مانده بهتر است به پزشک مراجعه کنید و از کرم هایی استفاده کنید تا شرایط بهبود یابد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات