برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

کاهش سرعت پیشرفت آلزایمر در مذهبی ها

کاهش سرعت پیشرفت آلزایمر در مذهبی ها اعمال مذهبی و معنویت می‌توانند سرعت بیماری آلزایمر را کاهش دهند. «یاکیر کوفمان» محققی است که در مورد تاثیر مذهب و معنویت روی بیماری آلزایمر تحقیقی انجام داده است. او اظهار می کند این نخستین تحقیقی است که در مورد تاثیر مذهب و معنویت روی بیماری آلزایمر انجام‌گرفته است.
اعمال مذهبی و معنویت می‌توانند سرعت بیماری «آلزایمر» را کاهش دهند. «یاکیر کوفمان» محققی است که در مورد تاثیر مذهب و معنویت روی بیماری آلزایمر تحقیقی انجام داده است. او اظهار می کند این نخستین تحقیقی است که در مورد تاثیر مذهب و معنویت روی بیماری آلزایمر انجام‌گرفته است.
به گزارش «بهپو»، کوفمان می‌گوید: «تحقیقات بی‌شماری وجود دارند که ارتباط میان معنویت و مذهب و دیگر بیماری‌ها را نشان می‌دهند.» او اضافه می‌کند: «اخیراً در تحقیقات معدودی به ارتباط میان معنویت، مذهب و بیماری عصب‌شناختی اشاره‌شده است.» اما کوفمان و همکارش «موریس فریدمن» می‌گویند که تحقیق آن‌ها یک تحقیق کوچک است و برای تایید یافته‌های آن به تحقیقات بیشتری نیاز است. فریدمن، رییس عصب‌شناسی و مدیر برنامه عصب‌شناختی رفتاری در مرکز سلامت پیری شهر تورنتو، می‌گوید: «تحقیق ما یک تحقیق کوچک است و نباید در تفسیر نتایج آن زیاده روی کرد.» به‌عبارت‌دیگر، این تحقیق انجام‌گرفته تحقیقی نیست که در سطح وسیع انجام‌گرفته است و بتوان بر اساس نتایج آن یک نظر قطعی داد. محققان این تحقیق دریافتند که در افراد مبتلابه بیماری آلزایمر که دارای سطوح بالاتر مذهب و معنویت هستند سرعت پیشرفت زوال عقل کمتر است. محققان یافته‌های تحقیق خود را در جلسه سالانه آکادمی عصب‌شناختی آمریکا در شهر میامی ایالت فلوریدا ارایه دادند.
کوفمان و همکارانش از دو مقیاس مذهب و معنویت استفاده کردند. یک مقیاس حاوی پنج پرسش بود که موارد حضور مذهبی، اعمال مذهبی خصوصی و مذهبی بودن باطنی -تجربه‌های دینی و تاثیر باورهای مذهبی در زندگی روزانه- را در برمی‌گرفتند. در یک مقیاس دیگر از شرکت‌کننده‌ها خواسته شد تا سطح شخصی معنویت یا مذهبیت خود را بیان دارند.
شرکت‌کننده‌های این تحقیق 68 بیمار مبتلابه آلزایمر بودند که میانگین سنی آن‌ها حدود 78 سال بود. اکثر آن‌ها دچار موارد خفیف بیماری آلزایمر بودند. کوفمان می‌گوید که این شرکت‌کننده‌ها آمیزه‌ای از افراد با قومیت‌ها و پیشینه‌های مختلف همچون یهودی‌ها، مسیحی‌ها، بودایی‌ها و کافرها بودند.
این بیماران به‌طور متوسط به مدت سه سال تحت نظر بودند. نمره‌های آن‌ها در آزمون‌های ذهنی و عصب‌شناختی ثبت می‌شد تا با آن بتوانند پیشرفت بیماری آن‌ها را نشان دهند.
سطوح بالاتر معنویت و مذهبی بودن با سرعت کمتر پیشرفت بیماری آلزایمر در ارتباط بود. کوفمان اکنون مدیر خدمات عصب‌شناختی در بیمارستانی در بیت‌المقدس است.
«هارولد کوئنیگ»، استاد روان‌پزشکی دانشگاه دوک و دانشیار پزشکی می‌گوید: «نتایج این تحقیق جالب است، ولی غیرمنتظره نبود.» کوئنیگ تحقیقات وسیعی در مورد مذهب و سلامت ذهنی انجام داده است، اما در این پروژه تحقیقاتی همکاری نداشت.
کوئنیگ بر این باور است  که مذهب سلامتی را تضمین نمی‌کند، اما می‌تواند علاوه بر اینکه باعث حمایت از جانب دیگر افراد با ایمان شود برای فرد آرامش، امید، معنا و هدف بیاورد. کوئنیگ اضافه می‌کند که چنین چیزی می‌تواند به افراد مذهبی کمک کند تا با استرس، بیماری یا افسردگی مقابله کنند و درنتیجه با این مقابله خطر بیماری آلزایمر را کاهش دهند.
بیماری می‌تواند همه افراد را تحت تاثیر قرار دهد و ابتلا به یک بیماری را نباید به‌عنوان کمبود معنویت در فرد دانست. کوئنیگ می‌گوید: «روحانی‌های بسیاری وجود دارند که مبتلابه بیماری آلزایمر هستند. درنتیجه نمی‌توان بر اساس نتایج این تحقیق نتیجه عکس بگیرید و بگویید که هر فردی که مذهبی نیست احتمال ابتلای او به بیماری آلزایمر زیاد است.»
طبق داده های «انجمن آلزایمر آمریکا» در ایالات‌متحده حدود 4.5 میلیون نفر از بیماری آلزایمر رنج می‌برند. این بیماری مغزی پیش‌رونده بخش‌هایی از مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهند که مربوط به حافظه، هوش، قضاوت، زبان و رفتار هستند.
با بالا رفتن سن امکان ابتلا به بیماری آلزایمر افزایش می‌یابد. به‌عبارت‌دیگر، سن یکی از عوامل خطرزای بیماری آلزایمر است.
انجمن آلزایمر آمریکا پیش بینی می کند که از هر 65 نفر بالای 65 سال یک نفر آن‌ها تحت تاثیر بیماری آلزایمر است و تقریباً نیمی از افراد بالای 85 سال هم تحت تاثیر بیماری آلزایمر هستند.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، می توان نتیجه گرفت که بر اساس تحقیق مطرح‌شده در این مقاله معنویت و مذهب با کاهش سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر ارتباط دارد، اما این پیوند به این معنا نیست که اگر یک فرد مذهبی نباشد حتماً سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر در او بیشتر خواهد بود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات