برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خشکی چشم ناشی از بیماری های تیروییدی

خشکی چشم ناشی از بیماری های تیروییدی «خشکی چشم» عارضه ای آزاردهنده است که علل زیادی دارد و یکی از آنها بیماری های تیروییدی است. علایم چشمی بیماری های تیروییدی گاه نخستین چیزی است که در بیمار خودش را نشان می دهد.
«خشکی چشم» عارضه ای آزاردهنده است که علل زیادی دارد و یکی از آنها بیماری های تیروییدی است. علایم چشمی بیماری های تیروییدی گاه نخستین چیزی است که در بیمار خودش را نشان می دهد.
به گزارش «بهپو»، خشکی چشم یا به عبارتی ساده تر درد، خارش، سوزش و احساس وجود ریگ در چشم یکی از شایع ترین علل مراجعه افراد به چشم پزشک است. علایم این بیماری از سوزش و خارش خفیف چشم تا ایجاد سوراخ قرنیه در موارد شدید است. خشکی چشم علل زیادی دارد که یکی از آنها بیماری های تیروییدی است.
 

چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

دو اختلال اصلی تیرویید وجود دارد؛ «بیماری گریوز» و «تیروییدیت هاشیموتو». در بیماری گریوز -پرکاری تیرویید- تیرویید هورمون زیادی تولید می کند و در تیروییدیت هاشیموتو –کم کاری تیرویید- تولید هورمون های تیرویید کاهش می یابد.
هر دو این عارضه ها زمانی رخ می دهند که سیستم ایمنی به جای مبارزه با عفونت ها به اشتباه به غده تیرویید حمله می کند. از آن جا که پروتیین های موجود در بافت چشم شبیه غده تیرویید هستند، امکان حمله به آنها هم وجود دارد.
مشکلات چشمی در مبتلایان به بیماری گریوز شایع است اما در مبتلایان به هاشیموتو کمتر دیده می شود.
اختلال های تیروییدی بیشتر اوقات در اعضای خانواده به ارث می رسند. اگر در یکی از اعضای خانواده تان سابقه خشکی چشم ناشی از ابتلا به بیماری گریوز یا هاشیمتو وجود دارد، بهتر است شما هم تحت بررسی قرار بگیرید. درمان اختلال تیرویید به بهبود آسیب های چشمی و مشکلات دیگر کمک می کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با داروهایی که باعث خشکی چشم می شوند
 

بیماری های تیروییدی چه عوارضی برای چشم ایجاد می کنند؟

چشم ها نیاز به رطوبت دارند. این رطوبت به حفظ عملکرد و سلامتی آنها کمک می کند. از عوارض بیماری تیروئید این است که رطوبت چشم کاهش پیدا می کند.
  • چشم ها کاملا بسته نمی شوند: بیماری گریوز روی ماهیچه های اطراف چشم اثر می گذارد. ممکن است با پایین رفتن پلک پایینی، پلک بالایی بالا بماند یا امکان دارد جرم تشکیل شده در اطراف چشم، باعث فشار چشم به سمت بیرون شود و بسته شدن کامل آن را با سختی مواجه کند. در این حالت آب چشم به سرعت تبخیر می شود. بیرون زدگی کره چشم در بیماری گریوز از جمله تظاهرات بارز به شمار می آید.
  • کمبود اشک: با هر بار پلک زدن اشک روی سطح چشم پخش می شود و آن را پاک  و مرطوب نگه می دارد. مبتلایان به بیماری چشمی ناشی از تیرویید به اندازه کافی اشک تولید نمی کنند یا اشک تولید شده عملکرد مناسبی ندارد.
  • کمبود چربی: اشک ترکیبی از آب، چربی و مخاط است. این چربی به وسیله غده های موجود در پلک ها تولید می شود و به ماندگاری آب روی سطح چشم کمک می کند. وقتی چربی کم باشد اشک به سرعت بخار می شود.
 
بیشتر بخوانید: خوراکی هایی که به درمان خشکی چشم کمک می کنند

 

درمان خشکی چشم تیروییدی

متاسفانه روش های درمانی تیرویید، خشکی چشم را بهبود نمی دهند و این عارضه یک مشکل مجزا محسوب می شود.
استفاده از اشک مصنوعی در طول روز و پماد چشمی در شب در بسیاری از افراد ایجاد رضایت می کند، اما توجه داشته باشید که قطره های چشمی که از قرمزی جلوگیری می کنند هم باعث خشکی می شوند.
اگر چشمانتان کاملا بسته نمی شود، استفاده از چشم بند هنگام خواب به حفظ رطوبت کمک می کند.
روش های دیگر حفظ رطوبت چشم:
  • ترک سیگار
  • اجتناب از نشستن کنار وسایل سرمایشی و گرمایشی
  • استفاده از دستگاه رطوبت ساز در شب
  • استراحت دادن مکرر به چشم در طول زمان نگاه کردن به صفحات دیجیتال
  • پلک زدن منظم
به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، «ماهی بیشتری بخورید یا از پزشک بخواهید قرص روغن ماهی به شما تجویز کند، اسید های چرب امگا3 در ماهی سالمون، تون و ساردین التهاب را از بین می برند و احساس بهتری به چشم می دهند.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات