برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اطلاعات روماتیسمی خود را بسنجید!

اطلاعات روماتیسمی خود را بسنجید! روماتیسم اصولا بیماری مفاصل است، اما ذاتا یک بیماری سیستمیک است که می تواند باعث بروز التهاب در سرتاسر بدن شده و ریه ها، چشم ها، پوست، قلب و عروق خونی را تحت تاثیر قرار دهد.

داشتن اطلاعات کافی درمورد بیماری، تظاهرات بالینی بیماری و روش های درمان دارویی و غیر دارویی یکی از مهمترین نیازهای هر بیمار است که راه درمان او را آسان تر کرده و تعامل بهتر بین بیمار و پزشک را تقویت می کند. این نیاز در مورد بیماری های مزمن به خصوص روماتیسم که سال های سال با بیمار است، پر رنگ تر می شود. اطلاعات شما در مورد بیماری تان چقدر است؟ دوست دارید اطلاعات خود را محک بزنید؟ به این پرسش ها با دقت پاسخ دهید و نتایج آن را در قسمت نظرات با دوستانتان به اشتراک بگذارید!


1-روماتیسم بیماری است که:


1-مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد
2-ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد
3-قلب را تحت تاثیر قرار می دهد
4-همه موارد بالا صحیح است

 

2-روماتیسم بیشتر کدامیک از گروه های سنی زیر را مورد تهاجم قرار می دهد؟


1- 13 تا 25 سال
2- 25 تا 50 سال
3- 50 تا 75 سال

 

3-فقط زنان به روماتیسم مبتلا می شوند:


1-صحیح
2-اشتباه

 

4-بیماری روماتیسم:


1-یک بیماری التهابی است
2-یک بیماری خود ایمنی است
3-گزینه 1 و 2
4-هیچکدام

 

5-به کمک آزمایش خون میتوان به طور قطعی مشخص کرد که آیا به روماتیسم مبتلا هستید:


1-صحیح
2-اشتباه

 

6-بر اساس مطالعات انجام شده، کدامیک از موارد زیر ممکن است خطر ابتلا به بیماری روماتیسم را در شما افزایش دهد:


1-سیگار کشیدن
2-باردرای
3-قرص های ضد بارداری
4-همه موارد بالا

 

7-در زنان باردار، روماتیسم جنین را در خطر بالایی قرار می دهد:

1-صحیح
2-اشتباه

 

8-محققان بر این باورند که علت بیماری روماتیسم ممکن است یکی از موارد زیر باشد:


1-ژنتیکی
2-محیطی
3-هورمونی
4همه موارد بالا

 

9-روماتیسم معمولا یک بیماری مزمن است:


1-صحیح
2-اشتباه

 

10-روماتیسم یک بیماری کشنده است:


1-صحیح
2-اشتباه

 

11-بهترین درمان به موقع برای روماتیسم کدامیک است؟


1-فیزیوتراپی
2-درمان دارویی
3-جراحی
4-هیچکدام

 

12-به مبتلایان روماتیسم توصیه می شود برای کاهش فشار بر مفاصل، فعالیت های فیزیکی خود را کاهش دهند:


1-صحیح
2-اشتباه

 

13-کدامیک از درمان های جایگزین و مکمل زیر توسط بنیاد بین المللی بهداشت برای روماتیسم توصیه شده است؟


1-روغن ماهی
2-تکنیک های آرامش یا مدیتیشن
3-طب سوزنی
4-هیچکدام

 

14-کدامیک از موارد زیر اثبات شده که باعث کاهش علایم روماتیسم می شود؟


1-روغن زیتون
2-توت فرنگی
3-کلم بروکلی
4-هیچکدام


 
پاسخ سوال 1: گزینه 4 صحیح است. روماتیسم اصولا بیماری مفاصل است، اما ذاتا یک بیماری سیستمیک است که می تواند باعث بروز التهاب در سرتاسر بدن شده و ریه ها، چشم ها، پوست، قلب و عروق خونی را تحت تاثیر قرار دهد. روماتیسم به آرتروز ارتباطی ندارد اگرچه این دو بیماری ویژگی های مشابه زیادی دارند. آرتروز شایع ترین شکل بیماری التهابی است که با تحلیل غضروفی و ساییدگی مفاصل همراه است.

پاسخ سوال 2: گزینه 2 صحیح است. اگرچه میانگین سنی فرد مبتلا به روماتیسم در اواسط دهه 60 زندگی است، اما این بیماری اغلب در دهه های زوتر سنی اتفاق می افتد و حتی در کودکان و جوانان نیز دیده می شود. میانگین سنی شروع بیماری بین 25 و 50 و بیشترین مورد ابتلا وقتی است که فرد در دهه 20 یا 30 زندگیش است.

پاسخ سوال 3: گزینه 2 صحیح است. در حدود 30 درصد از مبتلایان به روماتیسم را مردان تشکیل می دهند. محققان معتقدند هورمون های زنانه در توسعه بیماری نقش مهمی ایفا می کند و این شاید توضیحی باشد بر این حقیقت که چرا زنان بیشتر از مردان تحت تاثیر این بیماری هستند.

پاسخ سوال 4: گزینه 3 صحیح است. روماتیسم یک اختلال خود ایمنی است به این معنی که این بیماری وقتی بروز می کند که سیستم ایمنی فرد به خودش حمله کرده و سلول های سفید خون را به بافت های سالم می فرستد، بویژه در روماتیسم به پوشش مفاصل. این فرآیند موجب بروز التهاب می گردد.

پاسخ سوال 5: گزینه 2 صحیح است. به کمک آزمایش خون می توان آنتی بادی هایی را که اغلب در مبتلایان به روماتیسم دیده می شود را می توان تشخیص داد اما این آزمایشات نتیجه قطعی و نهایی برای بیماری روماتیسم نیستند. تشخیص قطعی روماتیسم نیازمند معاینات و ارزیابی های درمانی دقیق تر و بیشتری است که شامل بررسی علایم بیمار، معاینات فیزیکی و همچنین احتمالا تصویربرداری با اشعه ایکس برای تشخیص آسیب های مفصلی می باشد.

پاسخ سوال 6: گزینه 1 صحیح است. تعدادی از مطالعات نشان داده است که کشیدن سیگار ممکن است خطر ابتلا به روماتیسم را افزایش دهد. بر اساس مطالعات بنیاد روماتیسم، سیگار خطر روماتیسم را به خصوص در افرادی که یک ژن خاص قطعی بیماری را دارند، بیشتر می کند. سیگار همچنین روماتیسم موجود را تشدید کرده و درمان آن را سخت تر می نماید.

پاسخ سوال 7: گزینه 2 صحیح است. در زنان مبتلا به روماتیسم اگر بیماری درست مدیریت شده باشد، خطری مادر و جنین را تهدید نمی کند. بسیاری از زنان مبتلا به روماتیسم در دوران بارداری با بهبود علایم روبرو می شوند؛ 70 تا 75 درصد درد و علایم کمتری در پایان سه ماهه اول نسبت به زنان روماتیسمی که باردار نیستند، احساس می کنند. 
با این وجود زنان باردار مبتلا به روماتیسم باید در ارتباط با داروهایی که در طول بارداری مصرف می کنند مراقبت بیشتری داشته باشند. برخی داروهای روماتیسمی ممکن است باعث سقط جنین، زایمان زود هنگام یا نقص جنین شوند.

برخی مادران مبتلا به روماتیسم در هفته های اول پس از زایمان ممکن است با عود علایم بیماری روبرو شوند.
 
پاسخ سوال 8: گزینه 4 صحیح است. محققان به درستی نمی دانند علت بیماری روماتیسم چیست. اما آنها می گویند عوامل زیادی در آن دخیل است. تصور می شود ژن های مرتبط با سیستم ایمنی در این ارتباط  نقش داشته باشند؛ محققان نشانگرهای ژنتیکی را تشخیص داده اند که درصد احتمال ارتباط آنها با بیماری روماتیسم بیشتر است. محققان همچنین بر این باورند که فاکتورهای محیطی، بعنوان مثال عفونت های ویروسی یا باکتریایی، ممکن است در تشدید بیماری روماتیسم کمک کنند. (اگرچه خود بیماری، مسری نیست). و دانشمندان فکر می کنندهورمونها نیز ممکن است نقشی در این بیماری بازی کنند.

پاسخ سوال 9: گزینه 1 صحیح است. علایم بیماری می آیند و می روند، اما روماتیسم یک بیماری مزمن است. بیشتر بیماران روماتیسمی در طول بیماری با دوره هایی از عود و شعله وری و دوره هایی از رکود بیماری مواجه می شوند. این ترکیب شعله وری و رکود، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در برخی بیماران، دوره های شعله وری کوتاه و خفیف است و با یک بهبودی طولانی مدت همراه است. در برخی دیگر ممکن است دوره های عود طولانی و شدیدتر بوده و هرگز از بین نرود. تشخیص و درمان زودهنگام. قبل ازآنکه آسیب مخرب مفصلی توسعه پیدا کند، به باقی ماندن بیماری در فاز بهبودی کمک می کند.

پاسخ سوال 10: گزینه 1 صحیح است. روماتیسم می تواند کشنده باشد. احتمال مرگ در مبتلایان به روماتیسم نسبت به افراد سالم در همان سن 2 برابر بیشتر است. بیماری قلب و عوق مسوول مرگ حدود نیمی از مرگ و میرها در مبتلایان به روماتیسم است.

پاسخ سوال 11: گزینه 2 صحیح است. در افرادی که روماتیسم در آنها به تازگی تشخیص داده شده، درمان دارویی پتانسیل بالایی برای پیشگیری از آسیب مفصلی یا نگه داشتن بیماری در فاز بهبودی دارد. در اکثر بیماران، درمان با داروهای تعدیل کننده ضد روماتیسمی یا DMARD ها شروع می شود.
جراحی یکی از گزینه های درمان است، اما بنظر می رسد در مراحل پیشرفته تر بیماری مناسب باشد.

پاسخ سوال 12: گزینه 2 صحیح است. پزشکان توصیه می کنند که بیماران روماتیسمی بین استراحت و ورزش تعادل ایجاد نمایند، اما فعالیت بدنی برای بیماران روماتیسمی مفید است. ورزش به حفظ تحرک مفاصل و سلامت ماهیچه ها کمک می کند. با اینحال، مبتلایان به روماتیسم لازم است فعالیت های بدنی و ورزشی خود را متناسب با محدودیت های فیزیکی که به واسطه بیماری برای آنها ایجاد شده، متعادل و اصلاح نمایند.

پاسخ سوال 13: گزینه 4 صحیح است. به گفته بنیاد بین المللی سلامت، شواهد علمی کافی وجود ندارد که تایید کند درمان های جایگزین یا طب مکمل، برای روماتیسم ایمن و موثر است. این بنیاد بیماران را نسبت به جایگزین کردن درمان های اثبات شده با درمان های مکمل اثبات نشده، هشدار می دهد.
با اینحال مرکز مرکز بین المللی درمان های مکمل و جایگزین می گوید برخی درمان های ذهن-بدن (مثل مدیتیشن یا تای-چی) یا مکمل های دارویی (مثل روغن ماهی) می توانند اضافه بر درمان های مرسوم ، مفید واقع شوند. هرچند، این سازمان هشدار می دهد ممکن است برخی از این داروهای مکمل با داروهای روماتیسمی تداخل ایجاد نمایند.
توصیه اکید ما به شما این است که قبل از شروع هر نوع درمان جایگزین، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

پاسخ سوال 14: گزینه 4 صحیح است. به گفته بنیاد آرتریت، مطالعات علمی اثبات نکرده اند که تغییر رژیم غذایی می تواند باعث تشدید یا تسکین علایم بیماری روماتیسم شود یا خیر.
با اینحال، بنیاد آرتریت یادآور می شود دیده شده که گستره وسیعی از غذاها، از توت فرنگی گرفته تا زیتون و ماهی، دارای اثرات ضد التهابی هستند و البته استفاده از این مواد غذایی برای کسانی که از روماتیسم رنج می برند، خالی از فایده نیست./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر من تازه فهمیدم رماتیسم دارم .دردای شدید دارم .استرس دارم

دیدگاه و نظــرات