برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

باید نبایدهای غذایی در مبتلایان به کم کاری تیروئید

باید نبایدهای غذایی در مبتلایان به کم کاری تیروئید کم کاری تیروئید هم مانند هر بیماری مزمن دیگری مسیر درمانی طولانی دارد. مصرف منظم داروها به تسکین علایم و پیشگیری از عوارض کمک می کند؛ اما می توان با رعایت اصولی چون رژیم غذایی مرتبط با کم کاری تیروئید، به مدیریت هرچه بهتر این بیماری کمک کرد.
«کم کاری تیروئید» هم مانند هر بیماری مزمن دیگری مسیر درمانی طولانی دارد. مصرف منظم داروها به تسکین علایم و پیشگیری از عوارض کمک می کند؛ اما می توان با رعایت اصولی چون رژیم غذایی مرتبط با کم کاری تیروئید، به مدیریت هرچه بهتر این بیماری کمک کرد.
به گزارش «بهپو»، ازآنجایی‌که کم‌کاری تیروئید یک بیماری خود ایمنی است، رژیم غذایی نمی‌تواند به‌تنهایی باعث این بیماری شود، اما وقتی‌که شخصی مبتلا به این بیماری شناخته شد رژیم غذایی نقش بزرگی را در مدیریت علایم بازی می کند.
اول‌ازهمه تاثیر کم‌کاری تیروئید را روی وزن در نظر بگیرید. مشخصه کم‌کاری تیروئید تولید هورمون ناکافی در تیروئید، غده پروانه‌ای شکل واقع در قسمت تحتانی جلوی گردن است. این غده فرآیندهای متابولیکی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و غالباً افزایش وزن ناگهانی از نشانه‌های اولیه تیروئید کم کار است. بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید به راحتی وزن می گیرند و به سختی وزن کم می کنند که این به دلیل اختلالات هورمونی ناشی از این بیماری است. رژیم غذایی بیماران کم کاری تیروئید می بایست کنترل شده و مداوم باشد و ممکن است نیاز باشد تا برای کنترل وزن  تغییراتی در روش غذا خوردن  ایجاد کنند. برای مثال نباید گرسنگی خود را با خوردن خوراکی هایی نظیر کیک و شیرینی برطرف کنند و بهتر است برای رفع گرسنگی به جای شیرینی ها، از میوه هایی مانند موز استفاده کنند؛ چرا که موز منبع خوبی از یُد است و یُد  یک عنصر کلیدی در ساخت هورمون های تیروئیدی در غده تیروئید است.
به‌طور مشابه، تمرین بدنی می‌تواند با کمک به مدیریت استرس، کاهش علایم افسردگی (یک اثر جانبی احتمالی کم‌کاری تیروئید) و حفظ دور کمر سالم باعث تکمیل برنامه درمان کم‌کاری تیروئید شود.
 

آیا مصرف برخی غذاهای خاص موجب افزایش عملکرد غده تیروئید می شود؟

به طور کلی رژیم غذایی خاصی برای بیماری کم کاری تیروئید وجود ندارد و علیرغم ادعاهای فراوانی که درمورد رژیم غذایی بیماری کم کاری تیروئید وجود دارد، هیچ شاهد عینی معتبری مبنی براین که مصرف و یا پرهیز از غذاهای خاص حقیقتا عملکرد تیروئید را بهبود خواهد داد، وجود ندارد؛ اما غذاهایی وجود دارند که یک فرد مبتلابه کم‌کاری تیروئید باید بیشتر از آن‌ها مصرف کند.
در ادامه به بعضی از غذاها اشاره می‌کنیم که حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی مهم برای کم‌کاری تیروئید هستند.
 

ید

«کمبودید» دلیل اصلی کم‌کاری تیروئید در سرتاسر جهان است. بدن نمی‌تواند این ماده معدنی را درست کند، درنتیجه منابع غذایی همچون نمک ید دار، محصولات لبنی، غذاهای دریایی، جلبک دریایی و غلات غنی‌شده برای رفع نیاز به این ماده معدنی مهم هستند. ید یک ماده مغذی اساسی در بدن است و هورمون‌های تیروئید از ید تشکیل‌شده‌اند. افرادی که کمبود هورمون‌های تیروئید دارند کمبود ید نیز دارند. میزان یدی که برای مصرف روزانه توصیه می‌شود 150 میکروگرم است که این میزان کمتر از نصف میزان ید موجود در یک قاشق چای‌خوری حاوی نمک یددار است. اگر شما و پزشک شما تشخیص دادید که ید مصرفی شما کافی است، سعی نکنید ید را در رژیم غذایی خود بگنجانید، چون چنین چیزی می‌تواند کم‌کاری تیروئید شما را بدتر کند.
 

تیروزین

با پزشک خود در مورد فایده مصرف بیشتر غذاهای حاوی تیروزین یا مکمل‌های حاوی تیروزین صحبت کنید، چون این آمینواسید روی داروی کم‌کاری تیروئید اثر متقابل دارد و ازآنجا‌که تیروزین نقش مهمی در تولید تیروئید دارد جذب کافی این آمینواسید در مدیریت کم‌کاری تیروئید اهمیت دارد. تیروزین به همراه ید هورمون تیروئید را درست می‌کند. غذاهای حاوی تیروزین شامل جلبک دریایی، بوقلمون، تخم‌مرغ‌ها و پنیر لور هستند.
 

ویتامین D

به گفته پزشکان: «اکثر افراد مبتلابه کم‌کاری تیروئید دچار کمبود ویتامین D هستند، اما مکانیسم مربوط به چنین چیزی ناشناخته است.» وجود ویتامین D کافی در رژیم غذایی شما می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با کمبود ویتامین D همچون پوکی استخوان یا بدشکلی آن کمک کند. از غذاهای سرشار از ویتامین D می‌توان به تخم‌مرغ‌ها، ماهی پرچرب مانند سالمون و محصولات لبنی همچون ماست یونانی اشاره کرد.
 

آنتی‌اکسیدان‌ها

میوه‌ها و سبزی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها در مقابله با کم‌کاری تیروئید مفید هستند، اما داشتن کم‌کاری تیروئید به این معنا است که شما دلیل دیگری برای مصرف این غذاهای فوق‌العاده دارید. این غذاها می‌توانند با استرس اکسیداتیو مبارزه کنند که یک حالت التهابی مرتبط با کم‌کاری تیروئید یا دیگر بیماری‌های مزمن است. از میان غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توان به انواع توت ها، مغزها، دانه‌ها و سبزی‌های پربرگ با رنگ سبز تیره اشاره کرد.
 

سلنیوم

بالاترین تراکم سلنیوم را می‌توان در غده تیروئید یافت و سلنیوم یک ماده اساسی برای آنزیم‌هایی است که به عملکرد تیروئید کمک می‌کنند. بسیاری از افراد مبتلابه کمک‌کاری تیروئید ممکن است که دچار کمبود این ماده مغذی باشند که همین ماده تاثیر بزرگی روی سیستم ایمنی، عملکرد شناختی و باروری دارد. غذاهای دریایی، تخم‌مرغ‌ها، دانه‌ها و مغزها منابع ارزشمند سلنیوم هستند. اگر از مکمل سلنیوم استفاده می‌کنید، این را باید گفت که بر اساس هشدار کلینیک کلیولند نباید روزانه بیش از 200 میلی‌گرم سلنیوم مصرف کنید.
 

ویتامین B12

بسیاری از افراد مبتلابه کم‌کاری تیروئید از کمبود ویتامین B12 رنج می‌برند، اما مکانیسم چنین چیزی ناشناخته است. اگر از یک رژیم غذایی گیاهی پیروی کنید خود را درخطر کمبود این ویتامین قرار می‌دهید، بنابراین در مورد مصرف مکمل حاوی این ویتامین با پزشک خود صحبت کنید. از میان غذاهای سرشار از ویتامین B12 می‌توان به ماکیان، ماهی و گوشت‌های قرمز اشاره کرد.
 

غذاهایی که می‌توانند علایم کم‌کاری تیروئید را بدتر کنند

درحالی‌که مواد مغذی مشخصی برای سلامت تیروئید شما مفید هستند، اما دیگر مواد مغذی می‌توانند در عملکرد تیروئید شما اختلال ایجاد کنند. در ادامه به غذاهایی اشاره می‌کنیم که در صورت ابتلا به کم‌کاری تیروئید باید حواستان به آن‌ها باشد.
 

سبزی‌های چلیپائیان

شاید درجایی خوانده باشید که سبزی‌های پربرگ سبزرنگ همچون کلم پیچ، بوک چوی، کلم بروکلی و کلم بروکسل می‌توانند باعث بدتر شدن کم‌کاری تیروئید شوند. اما پیش از آنکه به خواندن این مطالب ادامه دهید این سوال را از خود بپرسید که آیا در جایی زندگی می‌کنید که کمبود ید شایع است؟ اگر اینطور نیست نباید نگران این باشید که این سبزی‌های ضد سرطان در مدیریت کم‌کاری تیروئید شما اختلال ایجاد کنند. سبزی‌های چلیپائیان ترکیبی را به نام گوئیترین –goitrin- آزاد می‌کنند که می‌تواند در تولید هورمون‌های تیروئید اختلال ایجاد کند. باوجوداین، تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف این ترکیب تنها زمانی تبدیل به یک مشکل می‌شود که فرد دچار کمبود ید باشد و پختن این سبزی‌ها باعث می‌شود که گوئیترین خاصیت خود را از دست دهد. پیش از حذف سبزی‌های چلیپائیان از رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید.
 

غذاهای دارای سدیم زیادی

افراد دارای کم‌کاری تیروئید در معرض خطر فزاینده فشارخون بالا هستند و بسیاری از غذاهای فرآوری شده (غذاهای یخ‌زده؛ سیب‌زمینی‌های سرخ‌کرده، چیپس‌ها و غذاهای شبیه به آن‌ها) می‌توانند به دلیل داشتن نمک زیاد باعث فشارخون بالا شوند. چنین چیزی به این معنا نیست که هرازگاهی نمی‌توانید یک اسنک نمک‌دار بخورید، بلکه انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که جذب سدیم روزانه شما باید حداکثر 1500 میلی‌گرم باشد.
 

سویا

بعضی از متخصصین مراقبت از سلامت حذف سویا را از رژیم غذایی توصیه می‌کنند، اما غالباً اگر سویا به میزان کم‌مصرف شود برای فرد ضرری ندارد. در حقیقت، غذاهای حاوی سویا همچون شیر سویا و آرد سویا می‌توانند به میزان کمی باعث کاهش سطوح LDL یا کلسترول‌های بد شوند و درنتیجه بهبود سلامت قلب را به بار آورند. اگر در حال مدیریت کم‌کاری تیروئید هستید، از خوردن سویا به هنگام دریافت جایگزین تیروئید مصنوعی (مرسوم‌ترین درمان کم‌کاری تیروئید) خودداری کنید. کلینیک مایو توصیه می‌کند که پس از مصرف دارو چهار ساعت صبر کنید و سپس سویا را مصرف کنید.
 

گردو، کنجاله پنبه‌دانه و دیگر غذاها و مکمل‌ها

غذاهای دیگری نیز می‌توانند با داروهای تیروئید اثر متقابل داشته باشند، بنابراین صبح هنگام وقتی‌که داروهای تجویزی خود را مصرف می‌کنید نباید این غذاها را بخورید. به عقیده کلینیک مایو این غذاها علاوه بر سویا شامل گردوها، کنجاله پنبه‌دانه، مکمل‌های آهن، مولتی ویتامین‌های حاوی آهن و مکمل‌های کلسیم هستند. علاوه بر این، درصورتی‌که تحت درمان جایگزین تیروئید مصنوعی هستید مراقب مصرف محلول‌های ضد اسید معده حاوی منیزیم و آلومینیوم، داروهای کاهنده کلسترول و بعضی از داروهای زخم معده باشید، چون می‌توانند روی جذب داروهای تیروئید اثر بگذارند.
 

توصیه‌های سبک زندگی برای مدیریت بهتر کم‌کاری تیروئید

استرس و نداشتن تمرین بدنی برای سلامتی هیچ فردی خوب نیستند. در مورد بی‌حالی، افسردگی و کاهش سوخت‌وساز ناشی از کم‌کاری تیروئید این را باید گفت که نادیده گرفتن عادت‌های سبک زندگی می‌تواند باعث بدتر شدن علایم کم‌کاری تیروئید شود. کنترل علایم استرس و افسردگی در مدیریت کم‌کاری تیروئید دارای اهمیت است. حتی برای کسب مزیت‌های بیشتر می‌توانید مدیتیشن یا کلاس‌های یوگا را امتحان کنید. نباید تمرین بدنی را نادیده بگیرید. حداقل در طول هفته به مدت 150 دقیقه تمرین بدنی انجام دهید. تمرین بدنی به حفظ وزن سالم شما کمک می‌کند. اگر فردی هستید که تابه‌حال یک برنامه تمرین بدنی انجام ندادید توصیه می‌شود که با یک برنامه تمرینی سبک شروع کنید و به‌تدریج بر شدت و زمان تمرین خود بیفزایید.
 

پیروی از سبک زندگی و رژیم غذایی متناسب با کم‌کاری تیروئید

«اوری دی هلث» در این باره می نویسد: «درحالی‌که بعضی از رژیم‌های غذایی و تغییرات سبک زندگی می‌توانند باعث کاهش وزن شما و حفظ وزن سالم شما شوند، هیچ‌چیزی بهتر از اتخاذ یک رژیم غذایی مناسب و تغیر سبک زندگی مثبت برای مدیریت بهتر کم‌کاری تیروئید نیست. مدیریت استرس، تمرین بدنی منظم و صرف غذاهای مناسب با کم‌کاری تیروئید می‌توانند به بهبود سلامتی شما کمک کنند. به‌طور خلاصه، اگر رژیم غذایی شما حاوی پروتئین‌های کم‌چربی، سبزی‌ها، میوه‌ها، چربی‌های مفید برای قلب و اسیدهای چرب امگا 3 باشد و روی مصرف متعال تاکید کند، درنتیجه می‌توانید بیماری خود را مدیریت کنید.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات