برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تشخیص ضربه مغزی به کمک آزمایش خون

تشخیص ضربه مغزی به کمک آزمایش خون پزشکان برای تشخیص و تایید «ضربه مغزی» در بیمار، سی‌.تی‌ اسکن درخواست می کنند که علاوه بر هزینه بالا و زمان بر بودن، اغلب نتیجه منفی می دهد. دانشمندان اکنون توانسته اند آزمایش خونی ابداع کنند که به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا -FDA- هم رسیده و با اندازه گیری دو فاکتور در خون، آسیب مغزی را در بیمار شناسایی می کند.
پزشکان برای تشخیص و تایید «ضربه مغزی» در بیمار، سی‌.تی‌ اسکن درخواست می کنند که علاوه بر هزینه بالا و زمان بر بودن، اغلب نتیجه منفی می دهد. دانشمندان اکنون توانسته اند آزمایش خونی ابداع کنند که به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا -FDA- هم رسیده و با اندازه گیری دو فاکتور در خون، آسیب مغزی را در بیمار شناسایی می کند.
به گزارش «بهپو»، نخستین آزمایش تشخیصی برای ارزیابی شدت ضربه مغزی به وسیله سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده است. این آزمایش خون می‌تواند با دقت و سرعت، بیماران دچار آسیب بافت مغزی یا جراحت‌های داخلی جمجمه، پس از «ضربه به سر» را بدون نیاز به سی‌.تی‌ اسکن گران قیمت و وقت‌گیر، تشخیص دهد.
به طور کلی هنگامی که یک فرد پس از ضربه به سر به یک پزشک متخصص مراجعه می‌کند، تنها راهی که به طور موثر آسیب مغزی را تشخیص دهد، انجام سی‌.تی اسکن است. اما این روش بسیار ناکارآمد است، چرا که بیش از 90 درصد از افرادی که با ضربه مغزی به بخش اورژانس مراجعه می‌کنند، با جواب سی‌.تی اسکن منفی بازگردانده می‌شوند. این آزمایش خون جدید موسوم به «شاخص ترومای مغز» -BTI-، دو اثر بیولوژیکی پروتئینی را که پس از آسیب مغزی در خون فرد دیده می‌شود، ردیابی می‌کند. سطح بالای «UCH-L1» و «GFAP» در خون نشان می‌دهد که بیمار دچار ضایعات داخل جمجمه است.
مطالعه بالینی اخیر نشان داد که آزمایش خون در پیش‌بینی ضایعات داخلی مغز در 97.5 درصد بیماران مبتلا موثر بوده است و حتی مهمتر از آن، 99.6 درصد در پیش‌بینی بیمارانی که ضایعات داخل جمجمه‌ای ندارند، موثر بوده است. اعلام نتیجه این آزمایش خون جدید، سه تا چهار ساعت طول می‌کشد که به این معنی است که برای اتاق‌های اورژانس و بیمارستان‌ها در تعیین اینکه بیماران باید به سراغ عکسبرداری سی‌.تی اسکن گران و وقت‌گیر برود یا نه، ابزار مفیدی است.
وزارت دفاع ایالات متحده هم علاقه خود را به این روش ابراز کرده است و می‌گوید: «این روش می‌تواند برای ارتش در به سرعت تشخیص دادن شدت آسیب‌های سر ارزشمند باشد و اینکه آیا اقدامات بیشتر برای سربازان در مدت کوتاه ضروری است.»
اسکات گاتلیب، عضو هیات رییسه FDA می‌گوید: «آزمایش خون جدید برای ارزیابی ضربه مغزی نه تنها یک ابزار جدید برای پزشکان فراهم می‌کند، بلکه مرحله مدرن و جدیدی را در مراقبت پزشکی از موارد مشکوک مهیا می‌کند.»
«گیزمگ» با اشاره به اینکه «تایید عمومی این آزمایش خون بالینی برای تشخیص ضربه مغزی حاصل سال‌ها کار محققان در سراسر جهان است» می نویسد: «شرکت توسعه‌دهنده این تست خون در حال مطالعه این است که آیا این اثرهای بیولوژیکی تعیین‌کننده می‌توانند در بازیابی ضربه مغزی مفید باشند؟»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات