برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سرطان در کمین برنزه ها

سرطان در کمین برنزه ها استفاده از دستگاه «سولاریوم» که چند سالی است در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده آنقدر خطرناک است که «سازمان بهداشت جهانی» هم چندی پیش اعلام کرد که: «جوانانی که از سولاریوم استفاده می‌کنند، 8 برابر بیشتر در معرض ابتلا به ملانوم، نوع خطرناک سرطان پوست، هستند.»
فرقی نمی کند زیر نور آفتاب آرام بگیری، عینک بر چشم بزنی و از نوازش انگشتان خورشید لذت ببری یا روی تخت برنزه یکی از سالن های زیبایی دراز بکشی و هیجان هجمه نورهای مهتابی تو را در بر بگیرد. برنزه کردن پوست همیشه حس لذت بخش و هیجان انگیز تنوع را به همراه داشته است. تغییر رنگ چهره و رفع عیب های پوست از جمله جاذبه هایی است که به سختی می توان از آنها گذشت. اما حقیقت این است که هزینه ای که برای این زیبایی زود گذر پرداخت می کنیم بسیار بیشتر از ارمغانی است که برای ما می آورد.
به گزارش «بهپو»، استفاده از دستگاه «سولاریوم» که چند سالی است در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده  آنقدر خطرناک است که «سازمان بهداشت جهانی» هم چندی پیش اعلام کرد که: «جوانانی که از سولاریوم استفاده می‌کنند، 8 برابر بیشتر در معرض ابتلا به «ملانوم»، نوع خطرناک «سرطان پوست»، هستند.»
البته نمی توان نقش ضعف کنترل در واردات این دستگاه مخرب، نبود نظارت جدی مسئولان وزارت بهداشت، نبود کنترل‌های جدی بر عملکرد سالن‌های آرایش و سالن های بدنسازی و ضعف نظارت‌ جدی بر تبلیغات افراد سودجو را در گرم شدن بازار مصرف این دستگاه نادیده گرفت.
علاوه بر این مطالعه های مختلف «آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان» وابسته به «سازمان بهداشت جهانی» نشان داده است که 75درصد افرادی که قبل از ۳۰ سالگی برای برنزه کردن خود از سولاریوم استفاده می‌کنند، در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار می‌گیرند. شاید به همین دلیل است که سازمان بهداشت جهانی به چند گروه از افراد، بیشتر از بقیه نسبت به عوارض خطرناک استفاده از سولاریوم هشدار داده است.
براین اساس، افراد زیر ۱۸ سال، افرادی که موهای بور و چشم‌های روشن دارند، کسانی که کک و مک، خال‌های زیاد، زخم‌های پوستی یا سابقه‌ آفتاب سوختگی در بچگی و در هر مرحله‌ای از زندگیشان داشته‌اند و افرادی که داروی خاصی مصرف می‌کنند، نباید از سولاریوم و یا نور آفتاب برای برنزه کردن خود استفاده کنند. به گفته کارشناسان: «سولاریوم می‌تواند به سایر اندام‌های بدن از قبیل چشم، عروق، کبد و کلیه هم آسیب‌های جدی وارد کند.»
 

اثر مخرب سولاریوم بیشتر از چیزی است که تصور می کنید

تفاوتی ندارد «اشعه فرابنفش» یا «UV» را از نور آفتاب دریافت کنید یا از منابع مصنوعی. این اشعه عامل انواع سرطان پوست است؛ از کارسینوم سلول بازال گرفته تا ملانوم و کارسینوم سلول های سنگفرشی. اشعه فرابنفش صدمه های دیگری هم به پوست وارد می کند که یکی از آنها پیری پوست است.
اشعه ماورای بنفش یکی از اشعه های خورشیدی است که به زمین می تابد. طول موج این اشعه بسیار کمتر از آن است که با چشم دیده شود. طول موج آن بین 100 تا 400 نانومتر است؛ «UVA» بیشترین طول موج را دارد و پس از آن «UVB» و « UVC» قرار دارند. اشعه UVA در عمق پوست نفوذ می کند و باعث برنزه شدن می شود. اما UVB باعث صدمه به سلول های لایه سطحی و آفتاب سوختگی می شود. اشعه UVC کوتاه ترین طول موج را دارد و بی ضرر است و مقدار زیادی از آن در لایه های بالایی ازن جذب می شود و چیز زیادی به زمین نمی رسد، اما شاید نمی دانید که 95 درصد اشعه فرابنفش خورشید UVA و حدود 5 درصد آن UVB است. سال ها دانشمندان تصور می کردند اشعه UVB خطرناک ترین نوع اشعه فرابنفش است زیرا آفتاب سوختگی می تواند به ملانوم –مهلک ترین سرطان پوست- منجر شود. اما از اواخر 1980 متوجه شدند اشعه UVA هم خطر سرطان را بالا می برد و هم یکی از اصلی ترین عوامل پیری پوست است.
سولاریوم ها لامپ فلورسنت دارند و اشعه UVA را به همراه کمی UVB به بدن می تابانند. شدت تابش UVA در این دستگاه تا سه برابر بیشتر از تابش طبیعی خورشید است. حتی ممکن است شدت UVB به اندازه مقدار موجود در نور روز باشد.
«هاروارد هلث» در این باره می نویسد: «تولید کنندگان دستگاه های برنزه کننده درباره سالم تر بودن برنزه کردن پوست در میحط بسته ادعاهای گمراه کننده ای دارند. یکی از این ادعاها این است که برنزه کردن در سولاریوم باعث حفاظت بدن از آفتاب سوختگی می شود.» حقیقت این است که این حرف درست است اما میزان این حفاظت، به اندازه ضد آفتابی با SPF چهار یا کمتر از آن است. ادعای دیگر این است که با برنزه کردن می توان بدن را برای تولید «ویتامین دی» تحریک کرد. ویتامین دی هورمونی است که برای سلامت استخوان ضروری است و خطر بسیاری از سرطان ها را کاهش می دهد اما برای تامین آن می توان بدون ایجاد خطر سرطان از مکمل ها یا غذاهای غنی از ویتامین دی استفاده کرد.
 

تنها منبع ویتامین دی نور آفتاب نیست

هیچ کس مخالف این نیست که: «قرار گیری در معرض آفتاب باعث تولید ویتامین دی در بدن می شود.» مطالعات زیادی نشان می دهد دریافت کافی ویتامین دی سلامت قلب را بهبود می بخشد و از سرطان سینه محافظت می کند؛ در بین مزایای دیگری که مدتهاست می شناسیم، مثل سلامت استخوان.
برخی پزشکان می گویند: «می بایست حدود 2 تا 10 دقیقه بدون استفاده از ضد آفتاب در معرض آفتاب قرار بگیرید تا ویتامین دی مورد نیاز بدن را تامین کنید»؛ اما برخی دیگر می گویند برای دریافت ویتامین دی نیاز نیست در معرض اشعه فرابنفش قرار بگیرید؛ بلکه می توانید از طریق مصرف مکمل آن را تامین کنید. البته با مصرف غذاهای غنی شده از ویتامین دی مثل شیر نیز می توان ویتامین دی مورد نیاز را تامین کرد.
به گفته «وبمد»، سخنگوی انجمن درماتولوژی امریکا می گوید: «بدون برنزه شدن هم می توان ویتامین دی بدن را تامین کرد، حتی با وجود ضد آفتاب هم بدن مقداری ویتامین دی تولید می کند و ضد آفتاب قادر نیست همه اشعه های UV را جذب کند.»
شاید با دانستن این اطلاعات بتوان عطای برنزه شدن را به لقای آن بخشید و برای همیشه با آن خداحافظی کرد. برای حفظ همیشگی زیبایی و سلامت خود دوباره با ضد آفتابتان آشتی کنید و مصرف مکمل ویتامین دی را طبق دستور پزشک ادامه دهید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات