برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پیشگیری از انتشار ویروس آنفولانزا با نور ماورای بنفش

پیشگیری از انتشار ویروس آنفولانزا با نور ماورای بنفش محققان آمریکایی متوجه شدند که با استقرار نوعی خاص از «نور ماورای بنفش» در اماکن عمومی، می توان بدون هیچ آسیبی به سلامت افراد از گسترش بیماری «آنفلوآنزا» پیشگیری کرد.
محققان آمریکایی متوجه شدند که با استقرار نوعی خاص از «نور ماورای بنفش» در اماکن عمومی، می توان بدون هیچ آسیبی به سلامت افراد از گسترش بیماری «آنفلوآنزا» پیشگیری کرد.
به گزارش «بهپو»، محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در حال ساخت نوعی خاص از نور ماورای بنفش به نام «far-UVC» هستند که می توان در اماکن عمومی و اداره ها برای از بین بردن ویروس آنفلوآنزا و پیشگیری از گسترش این بیماری از آن استفاده کرد.
آنها متوجه شدند که این نوع از نور ماورای بنفش با ضدعفونی کردن بی خطر هوای محیط می تواند گسترش فصلی آنفلوآنزا و سایر بیماری ها را کنترل کند.
محققان می دانند که طیف گسترده اشعه ماوری بنفش یک میکروب کش قوی است؛ این طیف اشعه با شکست پیوندهای مولکولی موجب از بین رفتن باکتری ها و ویروس ها شده و برای ضدعفونی کردن تجهیزات جراحی استفاده می شود.
نور معمولی ضدباکتری ماورای بنفش برای سلامتی انسان ها خطرناک است و می تواند به ابتلا به سرطان پوست و آب مروارید منجر شود؛ بنابراین از آن در اماکن عمومی استفاده نمی شود.
نور Far-UVC طیف بسیار محدودی دارد و نمی تواند در لایه بیرونی سلول های مرده پوست یا لایه اشک چشم انسان نفوذ کند؛ بنابراین خطری برای سلامتی انسان ندارد و از آنجایی که ویروس ها و باکتری ها بسیار کوچکتر از سلول های انسان هستند، نور far-UVC  می تواند وارد دی.ان.ای این ویروس ها شده و آنها را ازبین ببرد.
در مطالعات قبلی محققان متوجه شده بودند که نور far-UVC بدون آسیب رساندن به پوست انسان سوپر باگ MRSA را از بین می برد اما این مطالعه جدید که در اتاقی شبیه اماکن عمومی انجام شد، نشان داد که این نور به طور موثری ویروس های آنفلوآنزای موجود در هوای محیط را از بین می برد. وجود ویروس های آنفلوآنزا در هوا عامل اصلی گسترش این بیماری محسوب می شود.
آنها خاطرنشان کردند که درصورت تایید نتایج آزمایش ها در مجموعه های دیگر، مشخص می شود که استفاده از سطح کم نور far-UVC  در اماکن عمومی یک روش بی خطر و موثر برای محدود کردن انتقال و گسترش بیماری های میکروبی از طریق هوا مانند آنفلوآنزا و سل است.
«روزنامه ایندیپندنت» می نویسد: «این نور، برخلاف واکسن آنفلوآنزا در برابر تمام میکروب های موجود در هوا حتی گونه های نوظهور موثر است.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات