برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بررسی علل مختلف کم شنوایی و ناشنوایی

بررسی علل مختلف کم شنوایی و ناشنوایی «ناشنوایی» و «کم شنوایی» علل مختلفی دارد. برخی از آنها به خوبی به درمان های دارویی یا جراحی پاسخ می دهند و برخی هم فرد را تا آخر عمر از نعمت شنیدن محروم می کنند.
«ناشنوایی» و «کم شنوایی» علل مختلفی دارد. برخی از آنها به خوبی به درمان های دارویی یا جراحی پاسخ می دهند و برخی هم فرد را تا آخر عمر از نعمت شنیدن محروم می کنند.
به گزارش «بهپو»، علت نیمی از مشکلات شنوایی در ایران بیماری های مادرزادی است. ازدواج های فامیلی نقش مهمی در بروز این مشکلات دارند و مشاوره های ژنتیک پیش از بارداری به کاهش این آمار کمک زیادی می کنند. اما ناشنوایی و کم شنوایی هیچ وقت کامل از بین نمی رود؛ حتی اگر از به دنیا آمدن تمام نوزادان ناشنوا جلوگیری شود باز هم با افزایش سن عده ای از مردم دچار کم شنوایی خواهند شد. در این مقاله علل مختلف ناشنوایی را با هم مرور می کنیم.
 

سر و صدای زیاد و مداوم در محل کار

مشاغلی که فرد را به مدت طولانی در معرض صداهای بلند قرار می دهند از جمله علل اصلی کاهش شنوایی هستند. کار با ماشین آلات عامل مهمی در بروز کم شنوایی است. در بسیاری از شغل ها فرد، با میزان خطرناکی از صدا مواجه می شود. وسایلی مانند موتورسیکلت و ابزار آلات مکانیکی و الکتریکی به مرور زمان به شنوایی فرد آسیب می زنند. در صورت امکان از فعالیت های پر سر و صدا پرهیز کنید یا در میانه کار به گوش هایتان استراحت دهید. از هدفون های ایمنی کار یا گوش گیرهای متناسب با اندازه گوش استفاده کنید.
 

ضربه یا فشار

ضربه شدید به گوش ممکن است استخوان های گوش میانی را جابجا کند یا موجب آسیب عصبی شود. این وضعیت می تواند کم شنوایی دایم به همراه داشته باشد. تغییر شدید در فشار هوا –که در نتیجه فعالیت هایی مانند غواصی یا پرواز ایجاد می شود- هم ممکن است به آسیب پرده گوش، گوش میانی، یا گوش داخلی و در نتیجه کم شنوایی منجر شود. پرده گوش معمولا ظرف چند هفته بهبود پیدا می کند اما آسیب گوش میانی در موارد شدید نیاز به عمل جراحی دارد. فرو کردن گوش پاک کن یا اشیای دیگر در گوش اشتباه بزرگی است و پارگی پرده و آسیب دایمی گوش را به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: تمیز کردن بیش از حد گوش خطرناک است-ممنوعیت استفاده از گوش پاک کن
 

دارو

از جمله عوارض جانبی برخی داروها، کم شنوایی است. بعضی از آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد سرطان چنین عوارضی در پی دارند. اغلب در طول درمان با این داروها، پزشک وضعیت شنوایی فرد را زیر نظر می گیرد. با این وجود ممکن است بعضی از کم شنوایی ها هرگز بهبود پیدا نکنند. مصرف منظم آسپرین، داروهای ضد التهابی غیر استروییدی و استامینوفن خطر کم شنوایی را افزایش می دهد. در برخی موارد با قطع دارو، عوارض جانبی مرتبط با شنوایی از بین می رود.
 

بیماری های مزمن

برخی از بیماری های مزمن که به طور مستقیم با گوش در ارتباط نیستند، باعث کم شنوایی می شوند. بعضی از آن ها جریان خون درون مغز یا گوش میانی را مختل و کم شنوایی ایجاد می کنند. از جمله این بیماری ها می توان بیماری های قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا یا دیابت را نام برد. بیماری های خود ایمنی مثل آرتریت روماتویید هم با بعضی از انواع کم شنوایی مرتبط هستند.
 

آناتومی گوش

امواج صوتی وارد گوش بیرونی می شود و درون مجرای گوش حرکت می کند. پرده گوش و استخوان های ریز مرتعش می شوند؛ به این استخوان های ریز، استخوان چکشی، سندانی و رکابی می گویند. سپس این ارتعاش به مایع درون حلزون گوش منتقل می شود، در آنجا مو های ریز پیام های عصبی را به مغز می فرستند تا صدا درک شود. اگر هر کدام از این قسمت ها دچار آسیب شود یا هر کدام از مسیرها مسدود باشد، کم شنوایی ایجاد می شود.

تصویر
 

تومورها و توده ها

توده های غیر سرطانی مثل استئوما، اگزوستوز و پولیپ های خوش خیم مجرای گوش را می بندند و باعث کم شنوایی می شوند. در برخی موارد برداشتن توده باعث بازیابی شنوایی می شود. نوروم آکوستیک –تومور گوش میانی- توده ای است که روی عصب شنوایی و تعادل در گوش میانی رشد می کند. مشکلات تعادل، بی حسی صورت و وزوز گوش از جمله عوارض نورم آکوستیک  است. گاهی اوقات درمان می تواند به بازیابی شنوایی کمک کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با عوارض تومور مغزی
 

صدای انفجار

حدود 17 درصد از بزرگسالان در امریکا چند درصدی کم شنوایی دارند. گاهی اوقات کم شنوایی ناشی از صداهای بسیار بلند و ناگهانی است. ترقه بازی، صدای تیر اندازی و مانند اینها امواج صوتی قدرتمندی ایجاد می کنند. این صداها موجب پارگی پرده گوش یا آسیب گوش داخلی می شوند. به این وضعیت ترومای آکوستیک می گویند، اثر آن به سرعت مشاهده و به کم شنوایی و صدمه های دایم منجر می شود.
 

ارتباط وزوز گوش با صداهای بلند و کنسرت های پر سر و صدا

آیا به کنسرت های پر سر و صدا علاقه مندید؟ آیا پس از آن گوش هایتان زنگ می زنند؟ به این وضعیت وزوز گوش می گویند. در یک کنسرت راک تنها صدایی با میانگین 110 دسی بل کافی است تا پس از 15 دقیقه دچار آسیب دایمی گوش شوید. همچنین اگر صدا بیش از 85 دسی بل باشد و برای مدت زیادی در این فضا قرار بگیرید دچار نقص شنوایی می شوید. این در حالی است که صدای گفتگوی عادی 60 دسی بل است. صدای اره برقی و صداهای شبیه به آن هم از جمله صداهای خطرناک است. ممکن است وزوز گوش ساعت ها، روزها یا هفته ها طول بکشد و یا همیشه ادامه داشته باشد. برای کاهش صدمه به شنوایی از گوشی های محافظ استفاده کنید یا کمتر در چنین فضاهایی حضور قرار گیرید.
 

هدفون و هندزفری

آیا صدای موزیکی که شما از طریق هدفون گوش می دهید به گوش دیگران هم می رسد؟ اگر اینطور است، باید صدای آن را کم کنید. استفاده از هدفون و هندزفری می تواند مشکلات شنیداری موقت یا دایم ایجاد کند. هرچه با صدای بلندتر و به مدت بیشتر به موسیقی گوش کنید خطر صدمه به گوش افزایش می یابد. برای حفظ سلامت گوش میزان صدا و زمان گوش دادن به موسیقی را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کاهش شنوایی، از پیرگوشی تا سکته گوش
 

تجمع موم گوش

موم گوش از مجرای گوش در برابر جرم و باکتری محافظت می کند. اما خود آن ممکن است انباشته و متراکم شده و با ایجاد انسداد، شنوایی را تضعیف کند. اگر دچار این مشکل شدید با گوش پاک کن یا وسایل دیگر با گوشتان بازی نکنید. تمیز کردن مجرای گوش کاری است که پزشک سریع و بی خطر آن را انجام می دهد.
 

بیماری های کودکان

بسیاری از بیماری های کودکان می توانند به شنوایی او صدمه بزنند. عفونت گوش موجب تجمع مایع در گوش میانی و کم شنوایی می شود. کم شنوایی حاصل از بیماری های عفونی با درمان عفونت و تخلیه مایع از بین می رود. بقیه عفونت ها می توانند به گوش میانی و داخلی صدمه بزنند و کم شنوایی دایم ایجاد کنند. بیماری هایی که به شنوایی کودکان آسیب وارد می کنند آبله مرغان، انسفالیت، آنفولانزا، سرخک، مننژیت و اوریون هستند. واکسیناسیون کودک را در برابر بسیاری از این بیماری ها محافظت می کند. پزشک اطفال به شما می گوید کودک باید کدام واکسن را در چه زمانی دریافت کند.
 

کم شنوایی مادرزادی

بعضی کودکان با مشکل شنیداری به دنیا می آیند. این مشکل مادرزادی اغلب اوقات در خانواده به ارث می رسد و ممکن است. دیابت یا عفونت دوران بارداری از جمله علل کم شنوایی مادرزادی هستند. اگر نوزاد نارس باشد یا در زمان تولد دچار تروما شود و اکسیژن کافی دریافت نکند، ممکن است به کم شنوایی مبتلا شود. بیماری زردی نوزاد نیز می تواند باعث کم شنوایی او شود.
 

سن

«وبمد»، در این باره می نویسد: «با بالا رفتن سن قدرت شنوایی کاهش می یابد. حتی اگر تمام عمر از گوش هایتان مراقبت کنید باز هم ممکن است به این عارضه گرفتار شوید. کم شنوایی ناشی از سن معمولا در اثر تخریب سلول های مویی گوش داخلی صورت می گیرد. راهی برای پیشگیری از این کم شنوایی نیست. اما راه های زیادی برای تقویت شنوایی سالمندان وجود دارد. در این زمینه باید با یک متخصص شنوایی صحبت کنید.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات