برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ماسک، سدی نفوذ ناپذیر در برابر آنفولانزا

ماسک، سدی نفوذ ناپذیر در برابر آنفولانزا همه می دانیم که بهترین راه پیشگیری از «آنفولانزا» دریافت سالانه «واکسن آنفولانزا»، شستشوی مرتب دست ها و پرهیز از ارتباط با مبتلایان به بیماری است. به این ترتیب هم خودمان را از «ویروس آنفولانزا» در امان نگه داشته ایم و هم در صورت بیماری از سرایت آن به دیگران جلوگیری کرده ایم. با اینحال بعضی از ما پا را فراتر گذاشته و برای دوری از ویروس آنفولانزا گرفتار نشدن به آنفولانزا «ماسک» هم می زنیم.
همه می دانیم که بهترین راه پیشگیری از «آنفولانزا» دریافت سالانه «واکسن آنفولانزا»، شستشوی مرتب دست ها و پرهیز از ارتباط با مبتلایان به بیماری است. به این ترتیب هم خودمان را از «ویروس آنفولانزا» در امان نگه داشته ایم و هم در صورت بیماری از سرایت آن به دیگران جلوگیری کرده ایم. با اینحال بعضی از ما پا را فراتر گذاشته و برای دوری از ویروس آنفولانزا گرفتار نشدن به آنفولانزا «ماسک» هم می زنیم.
به گزارش «بهپو»، محققان دانشگاه «مریلند» در مطالعه ای جدید دریافتند که ویروس آنفولانزا به راحتی با تنفس و بدون نیاز به سرفه یا عطسه در هوا منتشر می شود. با توجه به نکاتی که گفته شد این سوال مطرح می شود که: «آیا ماسک زدن کار مفیدی است یا واکنشی ناشی از ترس از ابتلا به آنفولانزاست؟»
تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که ماسک زدن به پیشگیری از آنفولانزا کمک می کند. ویروس آنفولانزا در هوا پخش است و وقتی ماسک می زنید هم از سرایت ویروس به دیگران جلوگیری می کنید و هم از ویروس های موجود در هوا در امان خواهید بود.
برای جلوگیری از انتقال ویروس یک ماسک ساده یک بار مصرف کافی است، فقط مطمئن شوید روی برچسب آن عبارت «محافظت در مقابل ذرات معلق» نوشته شده باشد. ماسک یک بار مصرف بهترین انتخاب است و باید پس از هر بار استفاده آن را دور بیندازید. اگر ماسک مرطوب شد، که معمولا با تنفس این اتفاق می افتد، کارایی حفاظتی آن پایین می آید.
به یاد داشته باشید که استفاده از ماسک یک روش مکمل است نه جایگزین و هیچ ماسکی قدرت حفاظتی صد در صد ندارد. اگر مبتلا به آنفولانزا هستید اولین راه برای جلوگیری از انتشار آن، ماندن در خانه است. بهترین راه برای جلوگیری از جمع شدن میکروب ها، شستن دست هاست. در ضمن می بایست به هنگام عطسه یا سرفه دهان و بینی خود را بپوشانید. در صورتی که دستمال در دسترس نباشد با خم کردن آرنج بازوی خود را جلوی دهان و بینی بگیرید، نه کف دستتان را.
با اینکه استفاده از ماسک عموما یک روش مناسب برای مبارزه با آنفولانزاست اما اگر کاملا سالم هستید، متخصصان استفاده مداوم از ماسک را به شما توصیه نمی کنند.
پزشکان می گویند: «استفاده دایمی از ماسک برای پیشگیری از انتقال آنفولانزا در مکان های عمومی، به همه مردم توصیه نمی شود؛ اما به بیماران دارای سیستم ایمنی ضعیف –در اثر بیماری، دارو یا پیوند عضو- توصیه می شود همیشه با خود ماسک همراه داشته باشند تا اگر احساس کردند فضا با سرفه یا عطسه کسی آلوده شده است به سرعت از آن استفاده کنند.»
«هلث» با اشاره به اینکه «برخی از پزشکان استفاده از ماسک را برای افراد سالم بیش از آنکه مفید باشد مزاحم می دانند» می نویسد: «اگر کسی بخواهد ماسک را برای حفاظت از آلودگی استفاده کند، باید دقیقا 24 ساعت شبانه روز آن را روی صورت بگذارد تا از احتمال هرگونه آلودگی در امان باشد. اما اگر بیمار باشد حتما باید ماسک بزند تا از انتقال آلودگی به دیگران جلوگیری و به سالم ماندن بقیه کمک کند.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات