برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

هیچ کودکی با ناشنوایی نباید به بزرگسالی برسد

هیچ کودکی با ناشنوایی نباید به بزرگسالی برسد روزانه 20 کودک «ناشنوا» و سالانه 1500 کودک کم شنوای عمیق در کشور متولد می شود.
روزانه 20 کودک «ناشنوا» و سالانه 1500 کودک کم شنوای عمیق در کشور متولد می شود.
به گزارش «بهپو»، عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به اختلالات شنوایی به عنوان شایع ترین معلولیت بدو تولد گفت: بیش از 60 درصد کودکان کم شنوا/ ناشنوا، دارای والدین با وابستگی فامیلی هستند، و این درحالی است که 95 درصد این کودکان والدین شنوا دارند.
دکتر موللی ضمن بیان این نکته که غربالگری شنوایی کاری ساده و ارزان است افزود: هم اکنون در ایران، بیمارستان های کشور موظف به اجرای غربالگری پس از تولد جهت تشخیص اختلالات شنوایی نوزادان هستند و سازمان بهزیستی کشور نیز بیش از 80 درصد پوشش غربالگری شنوایی داشته است.
وی در بیان اهمیت مداخلات زودهنگام، اظهار کرد: کودکان در سه ماهه اول زندگی، بشدت آماده زبان آموزی هستند و این درحالی است که تا سن 7 یا 8 ماهگی صداسازی کودکان ناشنوا/کم شنوا، در سطح بچه های عادی است و تشخیص «ناشنوایی» تنها توسط کارشناسان شنوایی شناسی امکانپذیر است.
موللی افزود: پس از تشخیص اختلال شنوایی در کودک، هرچه میزان مشارکت خانواده در روند توانبخشی و مداخلات برای کودک بیشتر باشد، موفقیت درمانگران و تاثیر مداخلات چشمگیرتر خواهد بود.
وی تاکید کرد: «ناشنوایی»، معلولیتی است که چاره دارد و این شعار که «هیچ کودک با ناشنوایی نباید به بزرگسالی برسد»، جدی است و این موضوع، با سمعک و در صورت لزوم، با کاشت حلزون شنوایی، واقعیت پیدا می کند.
وی افزود: متاسفانه، پزشکان بویژه پزشکان عمومی، تاخیر در گفتار کودکان را جدی نمی گیرند و باید به آنان توصیه کرد که همواره « کم شنوایی» را در کودکان مورد تردید قرار بدهند.
موللی ادامه داد: توجه به برنامه های مداخلاتی که چند تخصصی است، بالا بردن سواد ادبی کودکان (کتابخوانی)، پایش روند توانبخشی به صورت مرتب، رصد دائمی کیفیت کار مداخلاتی و خانواده محور بودن همه برنامه ها از دیگر اصول اساسی ده گانه مداخلات برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا است.
موللی عضو کمیته بین المللی مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/کم شنوا – FCEI- افزود: به گواه نتایج تحقیقات بی شماری که در جهان انجام شده است، ناشنوایی نوزاد اگر در زایشگاه و در بدو تولد تشخیص داده شود و بلافاصله، مداخلات علمی و اساسی (توانبخشی شنوایی، گفتاری، روانشناسی و...) برای نوزاد آغاز شود، کودک می تواند دقیقا مانند همسالان شنوای خود، زبان و گفتار بیاموزد.
به گزارش «بهپو» به نقل از ایسنا، موللی با توجه به اهمیت مداخلات از سن نوزادی، گفت: اجرای برنامه «مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا» به تمامی کشورها توصیه شده است و برای اجرای آن در ایران و نهادینه کردن این نگرش در کشورمان، سمینارهای استانی با همکاری انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، برنامه ریزی شده است که تاکنون چهار سمینار از مجموعه شش سمینار پیش بینی شده در شهرهای اراک، کرج، قم و اهواز برگزار شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات