برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نقش رژیم غذایی پرنمک در بروز آلزایمر

نقش رژیم غذایی پرنمک در بروز آلزایمر تحقیقات جدید نشان می دهد مصرف زیاد نمک، موجب مصرف اکسیژن مغز شده و خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد.
تحقیقات جدید نشان می دهد مصرف زیاد نمک، موجب مصرف اکسیژن مغز شده و خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد.
به گزارش «بهپو»، مصرف زیاد «نمک» خطر ابتلا به بیماری «آلزایمر» را افزایش می دهد.
طبق تحقیقات انجام شده، هر ایرانی در سال 6 کیلوگرم نمک مصرف می کند، این در حالی است که متوسط آن در جهان سه کیلوگرم است، یعنی دو برابر متوسط جهانی در ایران نمک مصرف می شود.
نتایج آزمایشات روی موش و سلول‌های انسانی نشان داد که مصرف نمک زیاد سبب پاسخ ایمنی التهابی در بدن شده و مغز را از اکسیژن محروم می سازد. محرومیت از اکسیژن به سلول های مغزی آسیب رسانده و سبب بروز مشکلات روانی و رفتاری می گردد.
مسئله مهم این است که این اثرات با داشتن یک رژیم غذایی نرمال به حالت طبیعی بازمی‌گردد. شواهد حاکی از آن است که تغییر شیوه زندگی در این زمینه بسیار کارساز است.
مغز افراد مبتلا به «زوال عقل»، دارای مشکلات مربوط به عروق خونی مغز نیزهست.
تیم تحقیقات موش‌های آزمایشگاهی را با یک رژیم غذایی شور تغذیه کردند که میزان نمک در این رژیم  بیش از یک قاشق چایخوری در روز بود. این میزان در برخی از رژیم‌های غذایی یافت می‌شود.
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که رژیم شور به اختلال عملکرد سلول‌های لایه درون رگی منجر شده و جریان خون در مغز را کاهش می‌دهد.
در برخی از انواع «زوال عقل» که شایع‌ترین نوع آن «آلزایمر» است، جریان خون به مغز کاهش می یابد.
عملکرد عادی مغز نیازمند خون‌رسانی منظم و مناسب جریان خون به آن است.
بررسی موش‌های آزمایش شده نشان داد: موش‌هایی که رژیم غذایی با نمک بالا دریافت کردند، در آزمایش شناسایی و تشخیص اشیاء جدید با سختی مواجه شدند.
این موش‌ها همچنین چگونگی لانه سازی را فراموش کرده بودند و از مواد کمتری در ساخت لانه استفاده می‌کردند.
در گزارشی که «دیلی میل» در این باره منتشر کرده آمده است: اسکن مغزی انجام شده از موش‌ها نشان می‌دهد که پس از چهار هفته و با تغذیه موش‌ها با رژیم غذایی معمولی، اثرات سوء رژیم شور تغییر کرد و نشانه‌های سلامتی در موش‌ها دوباره بازگشت.
نتایج این مطالعه در مجله «نیچر نیوروساینس» (Nature Neuroscience) منتشر شد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات