برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا پلی میالژیا درمان قطعی دارد؟

آیا پلی میالژیا درمان قطعی دارد؟ پلی میالژی روماتیکا یک اختلال التهابی است که باعث درد و خشکی عضلات به خصوص در شانه ها می شود. علائم پلی میالژی روماتیکا معمولا به سرعت شروع شده و صبح ها شدیدتر است. این بیماری حتی اگر درمان نشود معمولا طی یک یا چند سال بعد از بروز، خوب شده و از بین می رود. در صورت درمان، علائم زودتر ناپدید خواهد شد.
"پلی میالژی روماتیکا" یک اختلال التهابی است که باعث درد و خشکی عضلات به خصوص در شانه ها می شود. علائم پلی میالژی روماتیکا معمولا به سرعت شروع شده و صبح ها شدیدتر است.
به گزارش بهپو، مطالعه‌ای روی بیماری آرتریت روماتوئید و سایر بیماری‌های خودایمنی در طول زندگی یک فرد نشان داده که دومین اختلال خودایمنی از نظر میزان شیوع، پلی میالژی روماتیکاست و خطر ابتلا به آن در طول زندگی در زنان 4/2 درصد و در مردان 7/1 درصد است. این بیماری بیشتر در افراد بالای 65 سال دیده می شود و به ندرت افراد زیر 50 سال را تحت تاثیر قرار می دهد.
"پلی میالژی روماتیکا" با اختلال التهابی دیگری به نام آرتریت گیجگاهی در ارتباط است که علائمی چون سردرد، مشکلات بینایی، درد فک و حساسیت به لمس پوست سر دارد. ممکن است فردی هردو این بیماری ها را با هم داشته باشد.
"پلی میالژی روماتیکا" یک بیماری خود محدود کننده است و یک تا پنج سال طول می کشد با اینحال در افراد مختلف متفاوت است.
 

علت پلی میالژی روماتیکا چیست؟

علت دقیق "پلی میالژی روماتیکا" نامشخص است. بنظر می رسد دو عامل در بروز این بیماری نقش داشته باشند:
ژنتیک
در معرض عوامل محیطی قرار گرفتن: موارد جدید "پلی میالژی روماتیکا" نشان می دهد که این بیماری تمایل به بروز در فصول خاص و در چرخه بودن دارد. بنابراین یک محرک محیطی مثل ویروس ممکن است در بروز آن نقش بازی کند. اما هنوز ویروس خاصی که علت "پلی میالژی روماتیکا" باشد شناخته نشده است.
 

درمان پلی میالژی روماتیکا

درمان "پلی میالژی روماتیکا" روی کاهش درد و التهاب و کاهش خشکی، درد، خستگی و تب تمرکز دارد. درمان ها شامل داروهای ضد التهابی و ورزش است. کورتیکواستروئیدها جزو داروهای ضد التهابی قدرتمندی هستند که باعث کاهش التهاب شده و خشکی و درد را از بین می برند. کورتن ها خط اول درمان "پلی میالژی روماتیکا" هستند. دوز داروها با تسکین علائم، کم می شود.
گاهی اوقات موارد خفیف "پلی میالژی روماتیکا" با داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن و ناپروکسن درمان می شوند.
در مسیر درمان پلی میالژی روماتیکا، ورزش و استراحت نقش مهمی در کاهش علائم و تسکین آنها دارد.
 
 

پلی میوزیت و پلی میالژی روماتیکا چه تفاوتی با هم دارند؟

پلی میوزیت یک بیماری عضلانی التهابی، مخرب و خودایمنی است که معمولا با ضعف همراه است اما بدون درد است. "پلی میالژی روماتیکا" یک بیماری عضلانی التهابی است که همیشه باعث درد متقارن در عضلات می شود. "پلی میالژی روماتیکا" تخریب کننده عضلات نیست.
 

تفاوت بین فیبرومیالژیا و پلی میالژیا چیست؟

کلمه میالژیا به معنای درد عضلانی است. هم فیبرومیالژیا و هم پلی میالژیا با درد عضلانی مشخص می شوند اما بسیاری از جنبه های دیگر این دو بیماری متفاوت است. پلی میالژیا یا "پلی میالژی روماتیکا" یک بیماری التهابی عضلانی است در حالیکه فیبرومیالژیا بیماری التهابی نیست.
 

آیا پلی میالژیا درمان قطعی دارد؟

"پلی میالژی روماتیکا" درمان قطعی ندارد. با درمان مناسب علائم ظرف 24 تا 48 ساعت بهبود می یابد.
 

پیش آگهی پلی میالژی روماتیکا چیست؟

پیش آگهی بیماری معمولا خوب است. اکثر بیماران ظرف 24 تا 48 ساعت پس از شروع درمان با پردنیزون، بهبودی قابل ملاحظه ای در درد و سفتی عضلات مشاهده می کنند. بیماری معمولا طی 3 سال از بین می رود اما بسیار متغیر است. بیماران مبتلا به "پلی میالژی روماتیکا" امید به زندگی نرمالی دارند.
 

آیا پلی میالژی روماتیکا همراه با درد است؟

درد و خشکی گردن و شانه ها شایع ترین علامت پلی میالژی روماتیکاست. درد و خشکی ممکن است به تدریج به سایر نقاط گسترش یابد مثلا به شانه ها، لگن و ران. این علائم معمولا هر دو طرف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.
 

آیا پلی میالژیا یک بیماری خود ایمنی است؟

علت "پلی میالژی روماتیکا" هنوز به درستی پیدا نشده اما جزو بیماری های خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت های همبند حمله می کند. ژنتیک و فاکتورهای محیطی (مثل عفونت) نقش مهمی در بروز این بیماری بازی می کنند.
 

آیا پلی میالژی روماتیکا خودبخود خوب می شود؟

بیماری "پلی میالژی روماتیکا" حتی اگر درمان نشود معمولا طی یک یا چند سال بعد از بروز، خوب شده و از بین می رود. در صورت درمان، علائم زودتر، معمولا پس از 24 یا 48 ساعت ناپدید خواهد شد. اگر مصرف پردنیزون در علائم بیمار تغییری ایجاد نکند پزشک احتمالا در روند تشخیص خود تجدید نظر کرده و به سایر بیماریها فکر خواهد کرد.
 

آیا پلی میالژی روماتیکا نوعی آرتریت است؟

اگرچه بیشتر مبتلایان به "پلی میالژی روماتیکا" از درد عضلات شکایت دارند اما التهاب در واقع بیشتر در سینوویوم (غشایی که مفاصل را احاطه کرده و التهاب آن باعث دردناک شدن عضلات مجاور می شود ) و بورسا (کیسه های حاوی مایع مفصلی که این مفاصل را در بر گرفته اند) اتفاق می افتد. کلمه روماتیکا به التهاب مفاصل اشاره دارد اما برعکس آرتریت روماتوئید و دیگر اختلالات روماتیسمی، در فیبرومیالژی روماتیکا هرگز آسیب و تخریب مفصلی اتفاق نمی افتد.
علیرغم این تفاوت های مهم، "پلی میالژی روماتیکا" و بیماری های روماتیسمی یک ویژگی مشترک دارند؛ علت هردو ناشناخته است، اما پزشکان معتقدند هردو جزو اختلالات خودایمنی هستند، یعنی سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت های بدن حمله کرده و باعث التهاب می شود. بنظر می رسد در بیشتر موارد، فرایند خودایمنی به ترکیبی از استعداد ژنتیکی و یک محرک محیطی وابسته است. در مورد "پلی میالژی روماتیکا" اگرچه تنها یک گرایش اندک برای به ارث رسیدن بیماری بین افراد خانواده وجود دارد و اگرچه عفونت های مختلفی بعنوان محرک بیماری فرض شده اند اما هیچ کدام بطور جدی عامل اصلی نیستند.
 

روش تشخیص پلی میالژی روماتیکا چگونه است؟

تشخیص "پلی میالژی روماتیکا" سخت است. پزشک علاوه بر معاینه بیمار، از او سوالاتی درباره علائمش و سابقه سلامتیش می پرسد. برای بررسی سطح التهاب و رد کردن احتمال سایر بیماریهایی که با "پلی میالژی روماتیکا" علائم مشابه دارند، مثل آرتریت روماتوئید و لوپوس، آزمایش خون نیز انجام می شود.
معمولا موارد زیر در آزمایش خون چک می شود:
  • آنتی سیکلیک سیترولین پپتید (anti-CCP)
  • آنتی بادی ضد انسدادی (ANA)
  • شمارش کامل خون (CBC)
  • پروتئین واکنش سی (CRP)
  • میزان رسوب دهی اریتروسیت (ESR یا sed rate)
  • فاکتور روماتوئیدی (RF)
 

آیا پلی میالژی روماتیکا باعث مرگ می شود؟

درمان بیماری "پلی میالژی روماتیکا" امیدبخش است. بیشتر بیماران طی 24 تا 72 ساعت پس از شروع درمان با پردنیزون، بهبودی چشمگیری پیدا می کنند. بیماری نیز معمولا خودبخود و ظرف مدت 3 سال از بین می رود اما بسیار متغیر است. بیماران مبتلا به "پلی میالژی روماتیکا" امید به زندگی نرمالی دارند. بیمار باید به عوارض جانبی درمان با پردنیزون توجه کافی داشته باشد و این عوارض را با توجه به دستورالعمل های پزشک، محدود و مدیریت کند.
 

آیا پلی میالژی روماتیکا می تواند باعث سرطان شود؟

به ندرت این بیماری با سرطان در ارتباط است. در این ارتباط سرطان ممکن است آغازگر یک پاسخ ایمنی التهابی و در نتیجه بروز علائم "پلی میالژی روماتیکا" باشد.
 

آیا پلی میالژی روماتیکا باعث ناتوانی می شود؟

دو علامت بارز "پلی میالژی روماتیکا" درد و خشکی است. خشکی در ابتدای صبح در بدترین حالت خودش است و معمولا 45 تا 60 دقیقه طول می کشد تا خشکی برطرف شود. با سپری شدن روز خشکی هرچه بیشتر کاهش می یابد اما درد عضلات کم نمی شود. در حقیقت درد معمولا با فعالیت فیزیکی افزایش می یابد. در موارد شدید پلی میالژی روماتیکا، درد و خشکی به بیمار اجازه نمی دهد بدون کمک بتواند از تخت یا صندلی بلند شود. فعالیت هایی که نیازمند بالا آوردن دست بالاتر از شانه هاست بخصوص برای بیمار سخت است. حتی پهلو به پهلو شدن در رختخواب نیز دردناک و سخت است.
"پلی میالژی روماتیکا" به خودی خود باعث ضعف یا محدودیت حرکت مفاصل نمی شود. اما اگر درمان نشود، درد و خشکی فعالیت بیمار را به حدی محدود می کند که عضلات ضعیف و کوچک شده و مفاصل با یک حرکت ساده، خشک و چوب می شوند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات