برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا افزایش قد بعد از 18 سالگی امکان دارد؟

آیا افزایش قد بعد از 18 سالگی امکان دارد؟ بیشتر زنان بین سنین 14 و 15 سالگی و مردان در سن 16 سالگی به قد کامل خود می رسند. اینکه کسی پس از سن 19 سالگی افزایش قد داشته باشد، امری بعید و غیرعادی است. اما راه هایی وجود دارد که باعث می شود شما بلندتر بنظر برسید.
قد انسان متاثر از مجموعه ای از فاکتورهاست، از جمله
  1. ژنتیک
  2. جنسیت
  3. بیماری های خاص
  4. تغذیه
  5. ورزش
از بین این عوامل، ژنتیک نقش پررنگ تری دارد. مطالعات انجام شده روی دوقلوهای دوتخمی ناهمسان نشان داد که بزرگترین فاکتور در تعیین شکل بدن یک فرد، ارث است. به زبان ساده، اگر والدین فردی بلند قد باشند احتمال اینکه او بلند قد شود بیشتر است. همچنین زنان نسبت به مردان معمولا کوتاه تر هستند.
برخی بیماریها نیز روی قد افراد تاثیر می گذارند. ژیگانتیسم، دوارفیسم، آرتریت، بیماری سلیاک درمان نشده، سرطان، هر شرایطی که نیاز به استفاده طولانی مدت از استروئید دارد، سندرم داون، سندرم ترنر و سندرم مارفان از جمله بیماریهایی هستند که باعث کوتاه یا بلند قدی می شوند.
داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل ترکیبی از میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌هاست به تحریک هورمون‌های رشد کمک می‌کند. رژیم غذایی سالم همچون سوختی برای بدن عمل می‌کند که باعث می‌شود بدن رشد صحیح خود را داشته باشد. همچنین رژیم غذایی سالم میزان سوخت و ساز را ارتقا داده، گردش خون را افزایش می‌دهد و استخوان‌ها را محکم‌تر می‌سازد.
فعالیت فیزیکی نیز نقش مهمی در رشد قد کودک بازی می کند. ورزش‌هایی مثل دویدن، بالا و پایین پریدن و ایروبیک به محکم‌تر شدن و بلندتر شدن استخوان‌ها منجر می‌شود. این ورزش‌ها باعث می‌شود هیپوفیز هورمون رشد بیشتری تولید کند و در نتیجه امکان افزایش قد حتی پس از سن متوقف شدن رشد قدی وجود خواهد داشت.
با این حال هنگامی که صفحات رشد به هم نزدیک می شوند، فرد عموما بلندتر نخواهد شد. بیشتر زنان بین سنین 14 و 15 سالگی و مردان در سن 16 سالگی به قد کامل خود می رسند. اینکه کسی پس از سن 19 سالگی افزایش قد داشته باشد، امری بعید و غیرعادی است.
 

راه هایی برای افزایش قد بزرگسالان

درحالیکه نمی توان برای افزایش قد یک فرد پس از بسته شدن صفحات استخوانیش کاری انجام داد اما راه هایی وجود دارد که باعث می شود شما بلندتر بنظر برسید:

1-حالت خوب بدن را حفظ کنید

نه تنها حفظ حالت صحیح بدن هنگام نشستن و ایستادن باعث می شود فرد بلندتر بنظر برسد بلکه از سردرد و کمر درد که اغلب به دلیل خمیده بودن بروز می کند نیز پیشگیری می کند. حفظ حالت صحیح بدن به حفظ صحیح فضای بین ستون فقرات کمک کرده و فرد را در ظاهر بلندتر نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: آموزش الگوی صحیح نشستن، ایستادن و راه رفتن

 

2-عضلات هسته ای خود را تقویت کنید

عضلات هسته ای عضلاتی هستند که در شکم و امتداد ستون فقرات قرار دارند. تقویت این عضلات به فرد کمک می کند حالت خوب بدنش را حفظ کرده و بلندتر بنظر برسد. عضلات هسته ای ستون فقرات را حمایت می کنند. اگر این عضلات ضعیف باشند ستون فقرات به خوبی حمایت نشده و ممکن است فشرده شود. حتی ممکن است ستون فقرات حالتی خمیده پیدا کند. برای تقویت عضلات هسته ای تمرینات ورزشی خاصی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: چند تمرین ورزشی مفید جهت تقویت ماهیچه های هسته ای

3-جلوی کاهش قد مرتبط با سن را بگیرید

درحالیکه بزرگسالان کار زیادی برای افزایش قدشان نمی توانند انجام دهند اما می توانند کاری کنند که با افزایش سن، قدشان کمتر آب برود. پس از 40 سالگی به دلیل پوکی استخوان، فشردگی ستون فقرات و سایر علل تقریبا هر 10 سال 1.5 سانتیمتر از قد فرد کاسته می شود و در طول سالیان رقم چشمگیری در کاهش قد فرد خواهد شد.
برای کم کردن کاهش قد مرتبط با افزایش سن می توانید کارهای زیر را انجام دهید:
  • تغذیه خوب و سالم شامل همه نوترینت ها بخصوص کلسیم داشته باشید
  • برای پیشگیری از کاهش حجم عضلات ورزش های تحمل وزن را منظم انجام دهید
  • اجازه ندهید بدنتان کم آب شود
  • از کشیدن سیگار پرهیز کنید: سیگار کشیدن جریان خون و مواد مغذی در بدن را کاهش می‌دهد و رشد را متوقف می‌کند.
  • خواب کافی داشته باشید: بدن هنگام خواب هم فعالیت خود را دارد. همان طور که کودکان هنگام خواب رشد می‌کنند بزرگسالان هم به میزان خواب کافی برای رشد سالم و بهتر نیاز دارند زیرا غده هیپوفیز هنگام خواب بیشترین فعالیت را دارد. همچنین طرز خوابیدن هم در مقدار رشد تاثیر دارد. بهترین شکل خوابیدن، خوابیدن به کمر بدون بالش و بلند کردن زانوها و قرار دادن بالش زیر زانوهاست. این طرز خوابیدن ستون فقرات را تقویت می‌کند و دیسک‌های کمر کش آمده نه تنها در افزایش قد بلکه در کاهش خطر آسیب دیدگی کمر و کاهش کمردرد موثر است.
  • حرکت‌های کششی انجام دهید: افرادی که به دنبال افزایش قد خود هستند باید روزانه برای مدت ۱۵ دقیقه حرکت‌های کششی انجام دهند. ورزش‌هایی که با کشش ستون فقرات همراه هستند در از بین بردن فشار روی قسمت پایین کمر تاثیر دارند و همچنین به افزایش قد کمک می‌کند.
  • مرتب حرکات بارفیکسی انجام دهید: در زمان خواب ستون فقرات به طور کامل کشیده می‌شود در حالیکه زمانیکه ایستاده‌ایم ستون فقرات به دلیل وزن بدن جمع می‌شود. اما انجام چند حرکت بارفیکسی کمک می‌کند تا قد کامل حفظ شود. همچنین حرکت‌های بارفیکسی در تقویت قسمت تحتانی کمر و ماهیچه سازی موثر است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات