برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با گل مژه و شالازیون، علل بروز و مسیر درمان

گل مژه چیست؟ گل مژه یک برآمدگی کوچک و دردناک است که می تواند روی پلک یا داخل آن ایجاد شود. گل مژه شبیه جوشی است که در قاعده مژه ها ایجاد می شود. گل مژه زیر پلک در ابتدا آنچنان قابل ملاحظه نیست. اما هر دو آنها باعث ایجاد تورم، قرمزی و حساسیت به لمس می شود. همچنین ممکن است چشم دچار زخم و خارش شود.
شالازیون چیست؟ برآمدگی پلک یا ژاله چشم یا شالازیون یک برآمدگی روی پلک است که در نتیجه مسدود شدن غده چربی ایجاد می شود. بر عکسِ گل مژه معمولا بدون درد است و احساس سایش ایجاد می کند.
عامل گل مژه چیست؟ مشکل از وجود باکتری است. باکتری غده چربی داخل پلک یا فولیکول موی مژه را عفونی می کند. این میکروب ها می توانند از هر چیزی که با چشم تماس پیدا می کند یا به آن مالیده می شود، به چشم منتقل شوند، مثل دست یا وسایل آرایشی چشم. ممکن است در فصول آلرژی بیشتر دچارگل مژه شوید، چون خارش چشم باعث مالیده شدن دست یا چیزهای دیگر به چشم می شود. همچنین در صورت ابتلا به بلفاریت بیشتر در معرض گل مژه هستید. بلفاریت نوعی التهاب در اطراف لبه های پلک است.
عامل شالازیون چیست؟ وقتی چربی تولید شده توسط غدد اطراف پلک بسیار غلیظ یا روزنه های آنها مسدود شده باشد، چربی در آن ناحیه تجمع پیدا کرده و باعث التهاب شده و برآمدگی ایجاد می کند. معمولا پزشک نمی تواند علت دقیق آن را شناسایی نماید اما بعضی از پوست ها و برخی از عارضه ها مثل بلفاریت چشم ها را بیشتر مستعد ابتلا به شالازیون می کنند. گاهی اوقات ممکن است گل مژه داخل پلک به شالازیون تبدیل شود.
چگونه می توان گل مژه را از شالازیون تشخیص داد؟ گفتن آن سخت است، اما تفاوت هایی وجود دارد. عموما گل مژه عفونی است اما شالازیون اینطور نیست. عفونت نقطه چرکی کوچکی را نوک گل مژه ایجاد می کند که شبیه جوش چرکی است و می تواند درد آور باشد، همچنین ایجاد پوسته های فلس مانند، خارش، آبریزش چشم و حساسیت به نور می شود. همچنین ممکن است تمام پلک چشم را متورم کند. اما شالازیون معمولا درد ندارد و خیلی زود پلک را متورم می کند، اما ممکن است در ابتدا متوجه آن نشوید.
سعی نکنید آن ها را بترکانید گل مژه می تواند بسیار شبیه جوش باشد و شما را وسوسه کند که آن را بفشارید. هرگز این کار را نکنید، زیرا با این کار عفونت را روی تمام پلک منتشر می کنید. آنها را به حال خود رها کنید. هم گل مژه و هم شالازیون معمولا ظرف چند روز یا چند هفته به خودی خود از بین می روند.
کمپرس گرم بهبود عارضه را تسریع می کند یک حوله تمیز را در آب داغ خیس کنید و به مدت 10-15 دقیقه روی پلک بگذارید. این کار را 3 تا 5 بار تکرار کنید. با این کار می توانید گل مژه یا شالازیون را نرم کرده و انسداد را از بین ببرید. اگر دچار شالازیون شدید می توانید ناحیه درگیر را با انگشت به آرامی ماساژ دهید (آن را فشار ندهید). پیش از آن از تمیز بودن دست هایتان اطمینان حاصل کنید. اگر مرتبا دچار گل مژه یا شالازیون می شوید می توانید با انجام روزانه کمپرس گرم از آن پیشگیری نمایید.
چه وقت به پزشک مراجعه کنیم در بسیاری از موارد، گل مژه و شالازیون به خودی خود از بین می رود و نیاز به درمان ندارد. اما اگر ظرف چند روز بهتر نشد، به سرعت رو به وخامت گذاشت، شروع به خونریزی کرد یا تاثیر منفی روی دید گذاشت باید به پزشک مراجعه کنید. اگر عارضه شروع به انتشار در سفیدی چشم کرد یا دچار قرمزی گونه شُدید در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمایید. این نشانه ها می توانند علائم انتشار عفونت باشند.
در مطب پزشک پزشک می تواند تنها با نگاه به چشم و گاهی در زیر نور، گل مژه یا شالازیون را تشخیص دهد. اگر گل مژه ای بزرگ و دردناک باشد یا پس از دو هفته کوچک نشود، احتمالا پزشک آن را تخلیه می کند. او ناحیه را بی حس می کند و برش کوچکی روی آن می دهد تا چرک خارج شود. در برخی موارد پزشک کرم آنتی بیوتیکی را برای مالیدن روی گل مژه تجویز می نماید. اگر دچار شالازیون شده باشید ممکن است برای تخفیف تورم از تزریق استروئید استفاده شود.
پیشگیری: لوازم آرایش اگر دچار گل مژه یا شالازیون هستید تا زمان بهبودی، استفاده از خط چشم، ریمل و دیگر لوازم آرایشی را کنار بگذارید. می توانید با دور انداختن لوازم آرایش کهنه از این عارضه ها پیشگیری نمایید. بهترین زمان برای تعویض لوازم آرایش نو با کهنه هر شش ماه یک بار است و نباید آن ها را با دیگران به اشتراک گذاشت. همچنین هر شب قبل از خواب آرایش خود را بشویید تا روزنه های پوست و فولیکول های مو مسدود نشود.
پیشگیری: لنز های تماسی اگر از لنز های تماسی استفاده می کنید از تمیز بودن آن ها مطمئن شوید. پزشک بهترین راه برای ضد عفونی لنز ها را به شما خواهد گفت. همچنین قبل از استفاده از لنز باید دست های خود را به طور کامل بشویید. در زمان گل مژه یا شالازیون از لنز استفاده کنید.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات