برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

روغن کانولا برای سلامت مغز مضر است

روغن کانولا برای سلامت مغز مضر است طبق نتایج یک مطالعه جدید، روغن کانولا، یکی از پرمصرف‌ترین روغن‌های گیاهی در جهان، برای سلامت مغز مضر است.
طبق نتایج یک مطالعه جدید، روغن کانولا، یکی از پرمصرف‌ترین روغن‌های گیاهی در جهان، برای سلامت مغز مضر است.
محققان دانشگاه تمپل پنسیلوانیا دریافته‌اند مصرف روغن کانولا می‌تواند توانایی حافظه و یادگیری را تضعیف کند. همچنین مصرف این روغن با افزایش وزن در موش‌ها مرتبط بود.
دومنیکو پراتیکو، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «تاکنون مطالعات کمی به بررسی تاثیر مصرف این روغن بخصوص بر مغز پرداخته‌اند.» محققان با تمرکز بر تاثیر روغن کانولا بر عملکرد مغز به بررسی اختلال حافظه و تشکیل پلاک‌های آمیلوئید و کلافه‌های نوروفیبریل در مدل موش‌های مبتلا به آلزایمر پرداختند.
پلاک‌های آمیلوئید و تائو فسفریل دار شده که مسئول تشکیل کلافه‌های نوروفیبریل تائو هستند، در اختلال عملکرد نورونی و فساد و زوال حافظه در آلزایمر نقش دارند. محققان در این پژوهش موش‌ها را در سن شش ماهگی و قبل از ابتلا به علائم آلزایمر به دو گروه تقسیم کردند. به یک گروه رژیم غذایی عادی داده شد و گروه دیگر با رژیم غذایی حاوی دو قاشق غذاخوری روغن کانولا در روز تغذیه شدند.
سپس محققان حیوانات را در طول ۱۲ ماه ارزیابی کردند. یکی از تفاوت‌های مشاهده شده در این دو گروه حیوانات مربوط به اضافه وزن در گروه مصرف کننده روغن کانولا بود.
«آزمایشات ماز» برای ارزیابی حافظه کاری، حافظه کوتاه مدت و توانایی یادگیری بر روی حیوانات انجام شد. نتایج نشان داد موش‌های که روغن کانولا در طول دوره ۶ ماهه مصرف کرده بودند دچار اختلالاتی در حافظه کاری‌شان بودند.
یافته‌ها بیانگر این مطلب است که مصرف بلندمدت روغن کانولا برای سلامت مغز مفید نیست./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات