برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اصول راه رفتن در آب برای مبتلایان به دردهای مفصلی

اصول راه رفتن در آب برای مبتلایان به دردهای مفصلی راه رفتن یک ورزش عالی برای همه است. این ورزش راهی به نسبت کم فشار برای تحرک مفاصل، تقویت ماهیچه ها و حفظ تناسب اندام است. اگر دچار آتریت روماتوئید هستید و از آب لذت می برید می توانید در استخر یا ساحل دریا از فواید راه رفتن بهره مند شوید. راه رفتن در آب برای بدن ساده تر است و نگران زمین خوردن نخواهید بود.
راه رفتن یک ورزش عالی برای همه است. این ورزش راهی به نسبت کم فشار برای تحرک مفاصل، تقویت ماهیچه ها و حفظ تناسب اندام است. اگر دچار آتریت روماتوئید هستید و از آب لذت می برید می توانید در استخر یا ساحل دریا از فواید راه رفتن بهره مند شوید. راه رفتن در آب برای بدن  ساده تر است و نگران زمین خوردن نخواهید بود.
برای برداشتن فشار از روی مفاصل در آبی راه بروید که سطح آن تا حدود سینه تان است اما بهتر است در آب عمیق تر وارد نشوید زیرا در آب عمیق شناور می شوید و امکان راه رفتن وجود ندارد. عمق آب باید فرد را برای راه رفتن به چالش بکشد ولی در عین حال از او حمایت کند.
برای صفر کردن نیروی جاذبه روی مفاصل بهتر است وارد آب عمیق شوید و با استفاده از جلیقه یا کمربند شنا طوری راه بروید که پاهای شما کف استخر را احساس نکند. همچنین می توانید روی یک یا چند نودل شنا سوار شوید.

 
بیشتر بخوانید: حرکات ورزشی در آب
 

صاف بایستید

ضروری ترین تکنیک در راه رفتن ثابت نگه داشتن مرکز ثقل است. یعنی برای جلو بردن خود در آب به جلو یا عقب خم نشوید. همواره توجه کنید که شکم سفت و شانه ها عقب باشد. کمر صاف و سر نیز بالا باشد.
 

چه حرکاتی با پا ها انجام دهیم؟

مثل زمانی که روی زمین راه می روید قدم بزنید و توجه داشته باشید دست مخالف را با پای مخالف جلو ببرید. دست راست با پای چپ و برعکس. برای ایجاد تنوع می توانید مراحل زیر را نیز انجام دهید:
  • روی پنجه یا پاشنه راه بروید
  • ابتدا به سمت جلو و سپس عقب قدم بردارید
تصویر
  • بدون خم کردن زانو پاهایتان را به جلو و سپس عقب حرکت دهید. در عمق بیشتر می توانید حرکت قیچی را تمرین کنید، یعنی پاها را به نوبت به جلو و عقب ببرید.
تصویر
  • به پهلو حرکت کنید. با حرکت به پهلو سرعت خود را بالاتر ببرید. مثل خرچنگ اسکوات بزنید و به پهلو حرکت کنید.
  • آهسته به جلو یا عقب بدوید (در عمق بیشتر این حرکت به شکل دوچرخه انجام می شود)
حرکت به جلو و عقب در آب، قدرت شما را بالا می برد. برای حصول نتیجه بهتر سرعت را بالا ببرید تا فشار روی دستگاه قلبی تنفسی بیشتر شود. اگر خسته شدید سرعت را کم کنید یا راه بروید.
 
بیشتر بخوانید: آب درمانی و حرکات ورزشی کمر در آب
 

دست و بازو چه حرکاتی انجام دهند؟

برای کسب بهترین نتیجه از راه رفتن در آب می بایست روش حرکت دادن بازوها را نیز بیاموزید:
  • دست چپ و راست را متناوبا به جلو و عقب حرکت دهید
  • دست هایتان را با هم به جلو و سپس به عقب حرکت دهید
  • زیر سطح آب شنای پروانه انجام دهید
  • دست ها را از پهلوها بالا برده و سپس پایین بیاورید و به آب ضربه بزنید.
تصویر
  • دست ها را مشت کرده و روبروی خود و درست زیر سطح آب قرار دهید. سپس دست ها را پایین بیاورید. در یک حرکت V شکل این کار را تکرار کنید.
تصویر
برای حفاظت از مفاصل دردناک، بازوها را بالا آورده و به سطح آب نزدیک کنید اما بالاتر از سطح آب نبرید. شکستن سطح آب انرژی زیادی می برد. بنابراین تا جایی که می توانید هنگام ورزش کردن در آب، دست ها و شانه ها را داخل آب نگه دارید.
برای افزایش قدرت، بازوها را به جلو بکشید یا با قدرت از ناحیه شانه فشار وارد کرده و مشت بزنید. تا حد ممکن سریع حرکت کنید تا آب کف کند.

 
بیشتر بخوانید: آب‌درمانی به چه کسانی توصیه می‌شود؟
 

ورزش ها را در حالت ایمن انجام دهید

شدت فشار ورزش ها می بایست تحت کنترل باشد تا از دردهای بعدی جلوگیری شود:
  • وقتی در راه رفتن پایتان را به کف استخر می گذارید حواستان باشد ابتدا انگشتان و سپس کف پا را قرار دهید. در غیر این صورت ممکن است دچار درد قسمت تحتانی پا شوید. پوشیدن کفش های شنا نیز ممکن است در به خاطر سپردن این مسئله کمک کند.
  • در طول تمرینات آب بنوشید. حتی در استخر هم انسان کم آب می شود حتی اگر متوجه عرق کردن خود نشوید.
  • انجام حرکات را تا جایی ادامه دهید که در شما باعث درد نشود. هدف این تمرینات در آب حرکات بدون درد است بنابراین از انجام حرکاتی که برایتان درد آور است پرهیز کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات