برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

داروهای آنتی اسید معده و خطر بیماری های کلیوی

داروهای آنتی اسید معده و خطر بیماری های کلیوی اگر شما یکی از میلیون ها انسانی هستید که یکی از رده های دارویی آنتی رفلاکس مثل اس امپرازول، امپرازول و لانسوپرازول را مصرف می کنید توجه کنید: این دارو ها احتمال مشکلات کلیوی را افزایش می دهند.
اگر شما یکی از میلیون ها انسانی هستید که یکی از رده های دارویی آنتی رفلاکس مثل اس امپرازول، امپرازول و لانسوپرازول را مصرف می کنید توجه کنید: این دارو ها احتمال مشکلات کلیوی را افزایش می دهند.
به گزارش کلینیک آنلاین پزشکی، اگرچه این مطالعه نتوانسته است علت و معلول این روابط را تایید کند و ممکن است افرادی که این دارو ها را مصرف می کرده اند به دلایل دیگر مستعد ابتلا به بیماری های کلیوی باشند اما مرور داده ها، ارتباطی بین مصرف داروهای رفلاکس و بیماری های کلیوی نشان داده است.
داروهای مورد نظر این مطالعه داروهای مهار کننده های پمپ پروتون (PPIs ) هستند. این داروها اسید معده را کاهش می دهند و از جمله دارو هایی هستند که بطور وسیعی در سراسر دنیا برای درمان سوزش سر دل یا برگشت اسید معده به مری تجویز و مصرف می شوند.
تحقیقات اخیر نشان می دهد افرادی که از این داروها استفاده می کنند خطر ابتلا به مشکلات کلیوی را در خود افزایش می دهند. اما این یافته ها دچار تناقضاتی است.
محققان با کاوش های عمیقتر، داده های 5 مطالعه را مرور کردند که مجموعا چیزی حدود 537000 نفر را تحت پوشش قرار می داد. آنها دریافتند افرادی که از مهارکننده های پمپ پروتون استفاده می کنند نسبت به آن هایی که استفاده نمی کنند، سه برابر بیشتر در معرض بیماری های کلیوی مزمن یا نارسایی کلیوی قرار دارند.
این مطالعه رابطه واضحی را بین مصرف مهارکننده های پمپ پروتون و افزایش خطر بیماری های مزمن کلیوی و نارسایی کلیوی نشان می هد.
گرچه هنوز علت و معلول این رابطه به درستی به تایید نرسیده است، اما محققان می گویند پزشکان باید توجه کنند که آیا درمان با مهار کننده های پمپ پروتون برای بیمار ضروری است یا خیر. به همین دلیل از مصرف طولانی مدت مهار کننده های پمپ پروتون اگر واقعا ضروری نیست باید اجتناب کرد. همیشه می بایست عوارض جانبی مصرف دارو ها، انجام درمان ها و عمل های درمانی را ارزیابی کرد و این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
دو متخصص کلیه می گویند تحقیقات اخیر از ارزش علمی برخوردار است و باید به نتایج آن توجه کرد.
مهارکننده های پمپ پروتون که بعضی از آنها بدون نیاز به نسخه پزشک هستند یکی از پرمصرف ترین داروها درجهان می باشند. این داروها می بایست در کوتاه مدت مصرف شوند اما افراد زیادی هستند که سال ها از این داروها استفاده می کنند.
محققان در پایان خاطرنشان کردند با توجه به اینکه باید رابطه مشکلات کلیوی با این داروها به اثبات برسد، اما می بایست در صورت استفاده طولانی مدت از این داروها در هر دوره زمانی توجه داشته باشیم که آیا همچنان فواید مصرف دارو از مضرات آن بیشتر است؟/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات