برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

10 اشتباه رایج که کولیت اولسراتیو را بدتر می کند

10 اشتباه رایج که کولیت اولسراتیو را بدتر می کند وقتی کولیت اولسراتیو شما عود می کند اول از همه غذایی که خورده اید را مقصر می دانید. اما در واقع عود بیماری قابل پیش بینی نیست و هیچ محرک تایید شده و یا هیچ راه حل تضمینی برای پیشگیری ازآن وجود ندارد.البته وقتی دچار علائم کولیت اولسراتیو فعال شوید برخی عادات بد موجب وخامت علائم یا جلوگیری از بهبود آن می شود. اجتناب از این عادات متداول غلط، یکی از مهمترین بخش های مدیریت کولیت اولسراتیو است.
وقتی کولیت اولسراتیو شما عود می کند اول از همه غذایی که خورده اید را مقصر می دانید. ممکن است شب قبل غذای پر ادویه ای خورده یا قهوه زیادی نوشیده باشید. اما در واقع عود بیماری قابل پیش بینی نیست. هیچ محرک تایید شده و یا هیچ راه حل تضمینی برای پیشگیری ازآن وجود ندارد.
مهم ترین کار در صورت ابتلا به کولیت اولسراتیو چیست؟ اینکه داروهای خود را طبق دستور مصرف کرده و ارتباط مستمر با پزشک معالجتان را حفظ کرده و او را ازروند پیشرفت درمان خود مطلع کنید.
البته وقتی دچار علائم کولیت اولسراتیو فعال شوید برخی عادات بد موجب وخامت علائم یا جلوگیری از بهبود آن می شود. اجتناب از این عادات متداول غلط، یکی از مهمترین بخش های مدیریت کولیت اولسراتیو است.

 

اشتباه شماره 1: عدم مصرف تمام وعده های دارویی طبق دستور پزشک

با توجه به شدت بیماری و سلامت عمومی فرد برای درمان کولیت اولسراتیو داروهای متنوعی تجویز می شود. مهم نیست پزشک چه دارویی به شما داده است: داروی ضد التهاب، داروی سرکوبگر سیستم ایمنی یا دارو های ترکیبی، هیچ کدام از آنها در صورتی که طبق دستور پزشک مصرف نشود، مفید نخواهند بود.
همچنان بزرگ ترین عاملی که باعث فعال شدن بیماری و عود آن می شود، از قلم انداختن بعضی از وعده های دارویی است. مطالعه ای در کانادا که در مجله تخصصی گوارش منتشر شد نشان داده است از میان 1681 فرد مبتلا به کولیت اولسراتیو که برای آنها مزالامین تجویز شده است، اکثر افراد پس از یک سال به درمان پایبند نماندند.
ممکن است احساس کنید وقتی بهتر شدید می توانید از یک وعده مصرف دارو صرف نظر کنید اما در مقابل این وسوسه بایستید و هیچ یک از وعده های دارویی تان را حذف نکنید.
 

اشتباه شماره 2: بی اعتنایی به استرس

در گزارش هایی که از مبتلایان به کولیت اولسراتیو گرفته می شود، اغلب اوقات، آنها قبل از فعال شدن و عود بیماری متحمل استرس شده اند. یک مطالعه که در اکتبر 2013 در مجله Inflammatory Bowel Disease منتشر شد، با مطالعه 75 نفر از مبتلایان به کولیت اولسراتیو دریافته است استرس کوتاه مدت یکی از فاکتورهای خطر ساز عود بیماری است.
استرس به روش های مختلف می تواند باعث عود کولیت شود؛ مثلا سیستم ایمنی بطور بالقوه شروع به واکنش و در نتیجه بروز التهاب می شود یا استرس فرد را از روال عادی زندگیش دور کرده و باعث رژیم غذایی نامناسب، کم خوابی و اهمیت ندادن به مصرف به موقع داروها می شود. یادگیری روش های ریلکسیشن مانند مدیتیشن یا یوگا به کنترل استرس در زندگی کمک می کند.
 

اشتباه شماره 3: رژیم غذایی نادرست

هیچ غذایی وجود ندارد که عامل یا درمانگر کولیت اولسراتیو باشد. همچنین هیچ غذایی شناخته نشده است که باعث فعال شدن کولیت اولسراتیو شود. اما پزشکان اکیدا توصیه می کنند به رژیم غذایی سالم پایبند باشید حتی اگر دچار علائم کولیت اولسراتیو نباشید. پایبندی به رژیم غذایی مغذی و اجتناب از موادی که پیش تر ما را دچار مشکلات گوارشی کرده اند، به پیشگیری از عود بیماری کمک می کند.
ممکن است در هنگام فعال بودن بیماری چیزی که می خورید متفاوت از زمانی که بیماری خاموش است عمل کند. پزشکان توصیه می کنند در دوره های عود بیماری از غذاهای کم فیبر استفاده کنید. یعنی غذاهای کم فیبری بخورید که راحت هضم می شوند و سبزیجات را قبل از مصرف بپزید. همچنین غذاهایی که باعث تحرک زیاد روده می شوند مثل لوبیا ها، غلات کامل، مغزها، دانه ها و برخی از میوه ها و سبزیجات خام را در رژیم خود تا حد ممکن کاهش دهید.
 

اشتباه شماره4: ننوشیدن مایعات کافی

اگر دچار اسهال شده اید، در معرض خطر کم آبی هستید زیرا بدن بیش از میزان دریافت، مایعات از دست می دهد، مخصوصا اگر به اندازه کافی مایعات ننوشید. این مسئله می تواند برای سلامت عمومی و توان بهبود فرد مضر باشد.
تا آنجا که می توانید در زمان فعال شدن بیماری و عود آن مایعات بنوشید. البته برخی از مایعات بهتر است در این دوران مصرف نشوند. از جمله قهوه های کافئین دار، نوشیدنی های گازدار و مخصوصا آب آلو.
 

اشتباه شماره 5: نوشیدن قهوه و کافئین

آیا کافئین می تواند اسهال را بدتر کند؟ بله حتما! کافئین به عنوان یک محرک در نظر گرفته می شود. اگر دچار یبوست هستید می تواند به بهتر شدن شما کمک کند. اما تا زمانی که شواهد کافی مبنی بر تاثیر قهوه روی شعله ور شدن کولیت اولسراتیو در دست نیست، مبتلایان به علائم فعال کولیت اولسراتیو یا کسانی که نگران ابتلا به آن هستند باید از مصرف قهوه و نوشیدنی های کافئین دار پرهیز کنند.
 

اشتباه شماره 6: نوشیدن نوشابه های گازدار

وقتی در میانه دوره فعال کولیت اولسراتیو قرار دارید از مصرف نوشیدنی های گازدار یا نوشیدنی های دارای کربنات پرهیز نمایید. این ها می توانند پوشش دستگاه گوارش شما را تحریک کنند. همچنین از آن جا که بسیاری از این نوشیدنی ها حاوی کافئین و شکر هستند هر دو این مواد می توانند در ایجاد اسهال دخیل باشند، بنابراین ممکن است با مصرف این مواد دو برابر باعث تحریک دستگاه گوارشتان شوید. بهترین نوشیدنی آب ساده است.
 

اشتباه شماره 7: خوردن وعده های غذایی پر حجم

وقتی علائم کولیت اولسراتیو فعال می شوند می توانید با مصرف وعده های غذایی کوچک ولی پرتکرار،  بار وارده به دستگاه گوارش را کاهش دهید بنابراین حجم غذا و مایعات ثابت و محدود خواهند بود. بهتر است وعده های غذاییتان در حدود یک مشت باشد اما هر 3 تا 4 ساعت یک وعده غذایی میل کنید که جمعا به جای 3 وعده غذایی حجیم، 5 وعده غذایی میل خواهید کرد.
در راس کمک به کاهش ناراحتی های ناشی از کولیت اولسراتیو این روش، راهی مناسب برای کنترل عوارضی چون تهوع یا کاهش اشتهاست که از عوامل بدتر شدن علائم شما هستند.
 

اشتباه شماره 8: بی توجهی به غذا های محرک بیماری

اگر تا به حال دفترچه یادداشت مواد غذایی که در آن غذاهای محرک را یادداشت می کنید نداشته اید، الان دیگر زمان آن فرا رسیده است که یک دفترچه داشته باشید. با وجود این که هیچ ماده غذایی مشخصی وجود ندارد که در مقیاس جهانی به عنوان یک محرک شناخته شود، اما بسیاری از افراد به مرور دریافته اند که برخی از غذاها حال آنها را بدتر می کند. بنابراین باید بدانید این غذا ها کدامند تا از آنها اجتناب کنید. به عنوان مثال در مبتلایان به کولیت اولسراتیو که دچار عدم تحمل لاکتوز نیز هستند مصرف لبنیات تحریک کننده است. اگر شما نیز از این دسته اید بهتر است مصرف لبنیات را کاهش دهید.
 

اشتباه شماره 9: درمان نکردن عفونت ها

عفونت های خارج از روده باعث تحریک کولیت اولسراتیو نمی شود اما مصرف آنتی بیوتیک برای درمان آنها ممکن است باعث تحریک کولیت شود. اگر برای عفونتی آنتی بیوتیک مصرف می کنید و دچار اسهال شده اید حتما با پزشک در میان بگذارید. ممکن است نیاز به تغییر نوع آنتی بیوتیک باشد. ممکن است پزشک پیشنهاد مصرف پروبیوتیک بدهد که می تواند به کاهش اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک کمک کند.
همچنین ممکن است دچار عفونت روده شده باشید که نشانه های مشابهی دارد، بنابراین اگر تغییر نوع آنتی بیوتیک ها جواب نداد به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید دچار عفونت دیگری که نیاز به درمان داشته باشد، نشده اید.
 

اشتباه شماره 10: پایبند نبودن به برنامه درمانی

برنامه های درمانی کولیت اولسراتیو معمولا بر اساس خفیف، متوسط یا شدید بودن علائم و چگونگی پاسخ بیمار به داروها طرح ریزی می شود. معمولا در ابتدا با درمان های کم تهاجم تر آغاز می شود و در صورت لزوم به سمت مصرف داروهای قوی تر حرکت خواهید کرد. عود مکرر بیماری، بستری شدن در بیمارستان یا مصرف داروهای کورتیکو استروئیدی کوتاه مدت علائمی هستند که نشان می دهند ممکن است نیاز به تطبیق و تنظیم  برنامه فعلی درمانی خود داشته باشید. اگر میزان کنترل شما روی بیماری، شما را راضی نمی کند درباره به کار گیری گزینه های دیگر با پزشک صحبت کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات