برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

5 تاثیر گیاهخواری بر بدن

5 تاثیر گیاهخواری بر بدن تاثیر گیاهخواری بر بهبود عملکرد قلب و عروق و سلامت آنها به اثبات رسیده است اما از طرفی رژیم گیاهخواری باعث از دست دادن حس چشایی به دلیل کمبود روی می شود! نیاز به مکمل های آهن و کلسیم و ب12 نیز صادق است. با اینحال سوالی که مطرح می شود این است که گیاهخواری چه اثراتی بر بدن ما می گذارد؟
تقریبا هرکسی با انگیزه و میل شدید به سلامتی به‌طورجدی یک‌بار یا بیشتر به زندگی بدون گوشت فکر کرده است. اگر درباره محرومیت بدن «برگردوست» خود با چنین رژیمی تردید کرده‌اید، نگران نباشید. از نظر بیوشیمیایی تغییرات آنچنان چشمگیری در بدن شما رخ نخواهد داد. البته عدم وقوع هیچ مورد چشمگیر به معنی مفید بودن آنها برای شما نیست. به موارد زیر توجه کنید:
 

ممکن است تنها چند کیلوگرم از وزنتان را از دست بدهید

اخیرا گروهی از پژوهشگران همه کارآزمایی‌های بالینی انجام شده درباره رژیم‌های غذایی گیاهی در ارتباط با کاهش وزن را مورد بررسی قرار دادند. یافته‌هایی که در ژورنال Nutritio- منتشر شده نشان می‌دهند که تمایل به خوردن سبزی‌ها موجب کاهش وزن شما می‌شود، حتی اگر کاهش وزن، هدف اصلی برای روی آوردن به گیاهخواری نبوده نباشد. متوسط کاهش وزن به‌دست آمده بر اساس این بررسی حدود 5/3 کیلوگرم بوده است. شما ممکن است در ابتدا کمی نفخ داشته و برخی باکتری‌های مفید را در معده خود داشته باشید.
بدن شما آنزیم‌های هضم‌کننده‌ای دارد که هم پروتئین‌های موجود در گوشت و هم سبزی‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهد و زمانی که شما خوردن گوشت را متوقف کنید، عملکرد این آنزیم‌ها تغییر نخواهد کرد. بااین‌وجود محقق این تحقیق می‌گوید، همه کربوهیدرات‌های غیرقابل‌هضم در منابع پروتئینی گیاهی و سایر غذاها با اساس گیاهی می‌توانند الگوی باکتریایی روده شما را تغییر دهند. پژوهشگران بر این باورند که کربوهیدرات‌های جدید می‌توانند به افزایش جمعیت باکتریایی دستگاه گوارش شما کمک کنند. چون دستگاه گوارش شما برای سازگاری با این ساکنین جدید به زمان بیشتری نیاز دارد، شما در ابتدا احساس نفخ خواهید داشت؛ اما با کمی صبر با وضعیت موجود تطابق پیدا می‌کنید. همچنین رژیم‌های غذایی گیاهی خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مختلف مرتبط با اندازه دور کمر شما را کاهش می‌دهند.

 

ممکن است از خودتان در برابر بیماری‌های قلبی محافظت کنید

چندین مطالعه بزرگ شامل بیش از 76 هزار زن و مرد، گیاهخواران و غیر گیاهخوارانی با سبک‌های زندگی مشابه را بررسی کرده‌اند. نتایج نشان می‌دهند که مرگ ناشی از بیماری ایسکمیک قلبی (ناشی از تنگی شدید یا بسته شدن عروق کرونری) شاید به علت کاهش میزان التهاب در گیاهخواران 24 درصد نسبت به گوشت‌خواران کاهش یافته است. تاثیر ضدالتهابی رژیم‌های غذایی گیاهی به ‌مرور زمان اثبات شده است.
 

ممکن است ذائقه چشایی خود را از دست بدهید

زینک یا روی یک ریزمغذی ضروری است که در عملکردهای زیادی از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد؛ اما این ماده معدنی که در صدف‌ها و گوشت قرمز به وفور یافت می‌شود، همچنین برای حس چشایی و شنوایی ضروری است. مطالعه انجام شده در موسسه علوم زیستی دانشگاه توکوشیما ژاپن نشان داده است که کمبود روی عامل اصلی اختلال در ذائقه و حس چشایی است. نتیجه‌گیری نویسندگان این مطالعه درباره اینکه چرا گیاهخواران جدید نیاز به انجام تلاشی ویژه برای دستیابی به سطحی مناسب از روی دارند، این است که بیماران مبتلا به اختلال در حس چشایی ممکن است در جذب روی دچار نقص و مشکل باشند. درحالی‌که لوبیاها، مغزهای خوراکی، غلات سبوس‌دار و ترکیبات لبنی همگی مقدار روی را برای بدن فراهم می‌آورند، اما اسیدفیتیک موجود در غلات سبوس‌دار، لوبیاها، حبوبات و دانه‌های خوراکی می‌تواند در جذب روی اختلال ایجاد کنند. در نتیجه ممکن است گیاهخواران نسبت به گوشت‌خواران به 50 درصد روی بیشتر نیاز داشته باشند. میزان مصرف روزانه توصیه‌شده برای زنان 8 میلی‌گرم است، به این معنی که شما ممکن است بخواهید همه تلاشتان را برای دریافت حداقل 12 میلی‌گرم زینک انجام دهید.
 

عضلات شما ممکن است به زمان بیشتری برای بازیابی نیاز داشته باشند

پروتئین‌ها برای عضلات ساختمانی، حفظ آنها و ترمیمشان بعد از فعالیت ورزشی ضروری هستند. در این مورد بحثی وجود ندارد اما در مورد منبع تامین پروتئین‌ها جای بحث وجود دارد. پروتئین‌های گیاهی و حیوانی هر دو قابل‌استفاده هستند اما در مورد پروتئین گیاهی زمان بیشتری برای انجام کار موردنیاز است. توصیه کارشناسان به ورزشکاران گیاهخوار این است که پروتئین بعد از ورزش خود را به شکل مایع دریافت کنند، چون مایعات نسبت به پروتئین‌های جامد سریع‌تر در بدن جذب می‌شوند. یک اسموتی با شیر نارگیل، شیر بادام، شیر شاهدانه یا شیر سویا درست کنید و کربوهیدرات‌ها را به شکل میوه‌های تازه برای دوباره پر کردن ذخایر گلیکوژن بدنتان برای کسب انرژی بعد از ورزش به آن اضافه کنید. برای تهیه اسموتی از سه‌چهارم فنجان ماست بدون چربی، یک عدد موز، نصف فنجان توت‌فرنگی منجمد، نصف فنجان بلوبری منجمد، یک فنجان اسفناج، یک قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی حاوی دانه کتان، یک قاشق غذاخوری شاهدانه و سه‌چهارم تا یک فنجان شیر با 1درصد چربی استفاده کنید.
 

ممکن است به مکمل‌های غذایی اما نه به مقدار زیاد نیاز داشته باشید

بررسی‌ها نشان می‌دهد که گیاهخواران همانند گوشت‌خواران تمایل به دریافت مقادیر مشابهی آهن دارند. این موضوع در مورد کلسیم و ویتامین B12 که عملکرد صحیح اعصاب ضروری است، نیز صدق می‌کند؛ اما اگر شما در مورد هریک از این مواد مغذی از جمله روی نگران هستید ممکن است به استفاده از مکمل‌های غذایی نیاز داشته باشید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات