برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چیزهای عجیبی که باعث سکته قلبی می شوند

چیزهای عجیبی که باعث سکته قلبی می شوند می‌دانید که یک رژیم غذایی بد و فعالیت جسمانی کم می‌تواند به قلب شما آسیب برساند. اما چیزهای آسیب‌زای دیگری نیز برای قلب وجود دارند که شما از آن‌ها آگاهی ندارید.
می‌دانید که یک رژیم غذایی بد و فعالیت جسمانی کم می‌تواند به قلب شما آسیب برساند. اما چیزهای آسیب‌زای دیگری نیز برای قلب وجود دارند که شما از آن‌ها آگاهی ندارید. در این مقاله به این چیزهای آسیب‌زا اشاره می‌کنیم و شیوه‌هایی را بیان می‌داریم که می‌توانند در سالم نگه‌داشتن قلب شما مفید باشند.
 

مشکلات دندانی

افراد مبتلابه بیماری لثه به‌احتمال بیشتری دچار بیماری قلبی می‌شوند. ارتباط میان بیماری لثه و بیماری قلبی هنوز مشخص نیست، اما بعضی از کارشناس‌ها می‌گویند که باکتری لثه‌ها احتمالا به درون جریان خون می‌روند و موجب التهاب رگ‌های خونی و دیگر مشکلات قلبی می‌شوند. درنتیجه توصیه می‌شود که هر شش ماه یک‌بار تحت معاینه دندان‌پزشک خود قرار بگیرید. اگر روی لثه‌های خود احساس قرمزی و درد می‌کنید یا با تغییراتی در دندان‌های خود مواجه شدید فورا قرار ملاقاتی را با دندان‌پزشک خود تنظیم کنید.
 

کار شیفتی

بر اساس نتایج تحقیق اخیر محققان دانشگاه وسترن کانادا، کار در شب و ساعت‌های نامنظم خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد. محققان می‌گویند که کار شیفتی تاثیر بدی روی ریتم شبانه‌روزی بدن (ساعت درونی) دارد و به عقیده آن‌ها چنین تاثیری می‌تواند به قلب آسیب برساند. بنابراین، اگر روزانه در ساعت‌های منظمی کار نمی‌کنید گام‌هایی را برای کاهش خطر بیماری قلبی بردارید. برای مثال، تمرین بدنی انجام دهید، رژیم غذایی متعادل داشته باشید و به‌طور منظم به پزشک مراجعه کنید.
 

معطلی‌های ترافیکی

هرکسی که گیرکردن در ترافیک سنگین را تجربه کرده باشد می‌گوید که چنین چیزی پراسترس است. شاید به همین دلیل است که تحقیقات معطلی یک‌ساعته در ترافیک را با افزایش ابتلا به حمله قلبی را در ارتباط می‌دانند. سروصدای زیاد مانند سروصدای ماشین‌ها در بزرگ‌راه‌ها نیز با بیماری قلبی در ارتباط هستند. اگر نمی‌توانید از استفاده از وسیله نقلیه در طول ساعات شلوغ پرهیز کنید توصیه می‌شود که برای کاهش استرس خود در چنین زمان‌هایی به موسیقی گوش دهید. یا از بغل‌دستی خود بخواهید که او نیز رانندگی کند و در حین رانندگی برای کاهش استرس با او حرف بزنید.
 

یائسگی زودرس

اگر زن هستید و پیش از سن 46 سالگی یائسه شدید در مقایسه با زن‌هایی که دیرتر یائسه می‌شوند دو برابر بیشتر در معرض حمله قلبی یا سکته مغزی هستید. افت سطوح هورمون استروژن نقشی را در این رابطه ایفا می‌کند. در صورت یائسگی زودرس به پزشک خود مراجعه کنید تا عوامل خطرزای بیماری قلبی همچون کلسترول بالا را در شما بررسی کند.
 

خروپف کردن

اگر همسرتان می‌گوید که در حین خواب همیشه خروپف می‌کنید یا اگر در حین خواب به نفس‌نفس می‌افتید توصیه می‌شود که به پزشک مراجعه کنید. ممکن است که دچار مشکل آپنه خواب (قطع تنفس در حین خواب) باشید. چنین مشکلی زمانی رخ می‌دهد که راه هوای شما تا حدودی مسدود شده است و درنتیجه در حین نفس کشیدن نفس شما قطع می‌شود. این اختلال با فشارخون بالا، ضربان قلب نامنظم، سکته مغزی و نارسایی قلبی در ارتباط است. با استفاده از درمان‌هایی می‌توان نفس کشیدن را آسان‌تر کرده و خطر بیماری قلبی را کاهش داد.
 

هپاتیت C

اگر دچار این عفونت کبدی باشید، در مقایسه با افرادی که هپاتیت C ندارند بیشتر با احتمال کلسترول کم و فشارخون پایین مواجه هستید. علاوه بر این، در صورت ابتلا به این بیماری بیشتر در معرض بیماری قلبی هستید. محققان فکر می‌کنند که هپاتیت C موجب التهاب سلول‌ها و بافت‌های بدن از‌جمله سلول‌ها و بافت‌های درون قلب می‌شود. در صورت ابتلا به این بیماری به پزشک خود مراجعه کنید تا قلبتان را معاینه کند.
 

خواب کم و بی‌کیفیت

وقتی‌که خواب شبانه شما کمتر از شش ساعت است، خطر فشارخون بالاتر و کلسترول بالاتر را افزایش می‌دهید. علاوه بر این، چنین خوابی احتمال چاقی و دیابت را نیز افزایش می‌دهند که هردوی این موارد می‌توانند به قلب آسیب برسانند. چنین چیزی به این معنا نیست که باید تمام‌وقت روزانه خود را صرف خواب کنید. خواب بیش از 9 ساعت نیز خطر ابتلا به دیابت و سکته مغری را افزایش می‌دهد که این موارد از عوامل خطرزای اصلی بیماری قلبی هستند. توصیه می‌شود که خواب شبانه متعادل یعنی بین 7 تا 9 ساعت داشته باشید.
 

ازدواج غم‌انگیز

یک ازدواج خوب می‌تواند به شادی و سلامت قلب کمک کند. بر اساس نتایج تحقیق محققان دانشگاه دولتی میشیگان بزرگسال‌هایی که از زندگی با همسر خود راضی هستند در مقایسه با بزرگسال‌هایی که از زندگی با همسر خود ناراضی هستند کمتر در معرض بیماری قلبی هستند. دلیل چنین چیزی را می‌توان استرس دانست. استرس باعث می‌شود که فرد انتخاب‌های غذایی ناسالمی داشته باشد و چیزهای ناسالم دیگری را انجام دهد که به قلب آسیب می‌رسانند. علاوه بر این، هورمون‌های استرس می‌توانند تاثیر منفی روی قلب داشته باشند. بنابراین، اگر از زندگی با همسر خود ناراضی هستید به یک متخصص زناشویی مراجعه کنید تا به شما کمک کند.
 

تنهایی

وقتی‌که وقت خود را با عزیزان خود می‌گذرانید، استرس از شما دور می‌شود و فعال باقی می‌مانید. افراد تنها در مقایسه با افرادی که اجتماعی هستند بیشتر در معرض بیماری قلبی هستند. اگر در نزدیکی خانواده خود زندگی نمی‌کنید یا اگر دوستانتان به شما نزدیک نیستند سعی کنید با کمک به یک فرد نیازمند یا گرفتن یک سگ یا یک گربه ارتباط خود را حفظ کنید. افرادی که کارهای داوطلبانه انجام می‌دهند یا افرادی که یک حیوان اهلی در خانه‌دارند از سلامتی قلب بهتری برخوردار هستند و بیشتر عمر می‌کنند.
 

چربی شکم

وزن اضافی برای قلب ضرر دارد، اما چربی که در شکم ذخیره می‌شود و باعث بالا آمدن شکم می‌شود خطرناک‌تر است. چربی شکم باعث می‌شود که بدنتان هورمون‌ها و دیگر مواد شیمیایی را تولید کند که باعث افزایش فشارخون می‌شوند و تاثیر بدی روی رگ‌های خونی و سطوح کلسترول دارند. اگر یک زن هستید و دور کمر شما بیشتر از 35 اینچ است یا اگر یک مرد هستید و دور کمر شما بیشتر از 40 اینچ است با پزشک خود در مورد یک برنامه غذایی و تمرینی صحبت کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که یوگا و تمرین‌های بدنی با شدت بالا (برای مدت کوتاه) شیوه‌های مناسبی برای کم کردن چربی شکم هستند.
 

صرف زمان زیاد برای تماشای تلویزیون

افرادی که خوره تلویزیون هستند و زمان زیادی را جلوی تلویزیون می‌گذرانند در مقایسه با افرادی که کمتر تلویزیون تماشا می‌کنند بیشتر در معرض مشکلات قلبی هستند. هر فردی که به‌طور منظم وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می‌کند به ازای هر ساعت تماشای تلویزیون 20 درصد خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. خود نشستن جلوی تلویزیون باعث مشکل قلبی می‌شود، چون نشستن با مشکلاتی همچون فشارخون بالا در ارتباط است. بنابراین، زمان تماشای تلویزیون را محدود کنید.
 

تمرین بدنی بسیار زیاد در یک نوبت تمرینی

تمرین بدنی برای سلامتی قلب عالی است. اما اگر هیکل خوبی ندارید یا اگر قصد دارید به‌طور پراکنده تمرین کنید سعی کنید که تمرین بدنی را با تمرین‌های سبک شروع کنید تا استقامت خود را بالا ببرید. تحقیقات نشان می‌دهند که وقتی‌که بسیار زیاد و سخت تمرین می‌کنید خود را در معرض خطر حمله قلبی و دیگر مشکلات قرار می‌دهید. به‌طورکلی، توصیه می‌شود که تمرین‌های بدنی را با تمرین‌های سبک و آرام همچون پیاده‌روی آغاز کنید. اگر فکر می‌کنید که در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستید، پیش از شروع تمرین‌های بدنی با پزشک خود صحبت کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات