برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

باید ها و نبایدهای تغذیه ای در بیماران نقرس

لذت بردن از لبنیات کم چرب قبلا محصولات لبنی به افراد مبتلا به نقرس توصیه نمی شد، زیرا لبنیات سرشار از پروتئین های حیوانی است. اما محصولات لبنی دارای پورین کمی هستند، و پورین لبنی علت نقرس نمی باشد. در واقع، نوشیدن شیر کم چرب و خوردن لبنیات کم چرب می تواند خطر ابتلا به نقرس را بیش از ۴۰ درصد کاهش دهد. در طول حمله نقرس، محصولات لبنی کم چرب می تواند به خارج شدن اسید اوریک اضافی از طریق ادرار کمک کند.
خوردن گوشت کمتر پزشکان توصیه می کنند حد اکثر ازخوردن گوشت با پورین بالا اجتناب کنید اما می توانید مقدار محدودی از مرغ، یا گوشت گوساله راحداکثر یک وعده در روز بخورید. این نوع گوشت نسبت به گوشت اعضایی مثل جگر یا لوزالمعده، پورین کمتری دارند. همچنین محصولات و غذاهایی که از گوشت تولید می شود مثل عصاره یا سوپ گوشت نیز پورین بالایی دارند.
کنترل مصرف پورین افراد مبتلا به نقرس ممکن است رژیم غذایی کم پورین داشته باشند پورین ها موادی هستند که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شوند. از تجزیه پورین اسید اوریک ایجاد شده و تجمع آن بیماری نقرس را بوجود می آورد. بعضی از غذاها، مثل گوشت، ماهی ساردین و ماهی کولی، دارای پورین بالایی هستند. بیماران باید از مصرف این مواد در صورت ایجاد التهاب نقرس اجتناب کنند. اما افراد می توانند از غذاهای با پورین کمتر استفاده کنند، مانند لوبیا، عدس، و مارچوبه. همچنین می توان از مشاور پزشکی خود در مورد مواد غذایی مناسب یاری جست.
چربی های ضروری سعی کنید بیشتر غذاهای غنی از اسیدهای چرب ضروری، از جمله ماهی های آب سرد مانند ماهی تن و ماهی قزل آلا، تخم مرغ، کتان و دانه های دیگر، و آجیل مصرف کنید. اسیدهای چرب ممکن است به کاهش التهاب کمک کنند. از روغن های دارای اسید چرب گیاهی و امگا ۳ مانند روغن زیتون برای پخت و پز و سالاد استفاده کرده و سعی کنید مصرف روغن های ترانس مثل روغن جامد را از سبد غذایی خود حذف کنید.
نمی توان پورین را کاملا حذف کرد حذف کامل پورینها از رژیم غذاییغیر ممکن است. اما تعدادی از غذاها هستند که پورین بالایی دارند ولی باعث تشدید و تحریک نقرس نمی شوند. مطالعات نشان می دهد که نخود فرنگی، لوبیا، قارچ، گل کلم، اسفناج و مرغ، غذاهای کهسابق بر این بیماران باید از آنها پرهیز می کردند ، ممکن است با حملات نقرس مرتبط نباشند.
استفاده از کافئین با احتیاط نوشیدن قهوه در حد متوسط برای افراد مبتلا به نقرس توصیه می شود. و حتی در برخی از افراد که از قهوه به طور منظم استفاده می کنند، نوشیدن چهار فنجان یا بیشتر در روز می تواند خطر حملات نقرس را کاهش دهد. اما ممکن است نوشیدنی های کافئین دار سطح اسید اوریک را در بعضی از افراد که فقط گاهی قهوه می نوشند بالا ببرد. می توان از مشاور پزشکی خود درباره اینکه آیا کافئین باعث حملات نقرس می باشد یاری جست.
مصرف کربوهیدرات مناسب اگر از یک رژیم غذایی دارای کربوهیدرات کم پیروی می کنید که مقدار چربی یا پروتئین آن بالاست، در اینصورت مقدار زیادی پورین دریافت خواهید کرد. دیگر رژیم های غذایی با پروتئین بالا دارای مقادیر زیادی پورین می باشند. کربوهیدرات های تصفیه شده مثل نان و پاستا پورین بسیار کمی دارند. اما مصرف آن دسته از کربوهیدرات ها توصیه نمی شود. در عوض، بر روی کربوهیدرات های سالم با فیبر بالا مانند جو دوسر، سیب زمینی شیرین، لوبیا، و سبزیجات تمرکز شود.
پرهیز از مشروبات الکلی الکل به دلیل پورین بالا خطر حمله نقرس را افزایش می دهد، به خصوص اگر مصرف الکل بیش از یک نوشیدنی در روز باشد . آبجو به دلیل آنکه حاوی مخمر است از دیگر نوشیدنی های الکلی مضرتر می باشد.
پیدا کردن یک رژیم غذایی موثر اضافه وزن خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد. بنابراین داشتن یک رژیم غذایی متعادل و کم کردن وزن اضافی می تواند علائم را کاهش دهد. برای تغییر در رژیم غذایی باید با پزشک مشاوره شود. ممکن است بیماران دریابید که می توانند برخی از غذاها را بدون داشتن حمله نقرس مصرف کنند. همچنین ممکن است غذاهای دیگر باعث شوند که بدن واکنش نشان دهد و یا ممکن است نقرس را وخیم تر کند.
مصرف مایعات تغییر در رژیم غذایی می تواند به مدیریت نقرس مزمن کمک کند و علائمی مانند درد مفاصل را کاهش دهد. اولین قدم افزایش مایعات است زیرا کم آبی بدن دلیلی برای شروع حملات نقرس می باشد. مطالعات نشان می دهد که مردانی که ۵ تا ۸ لیوان آب در یک دوره ۲۴ ساعته می نوشند ۴۰ درصد کاهش خطر حملات نقرس داشته اند. اما باید از نوشیدن نوشابه شیرین، که می تواند خطر را افزایش دهد اجتناب ورزید.
خوردن میوه به مقدار قابل توجه میوه ها پورین بسیار کمی دارند. اما آنها کربوهیدرات های پیچیده و دیگر مواد مغذی که در حفظ سلامت موثر می باشند را تامین می کنند. بعضی از میوه ها ممکن است به پیشرفت بیماری کمک کند . خوردن میوه سرشار از ویتامین C، مانند نارنگی و پرتقال، می تواند از حملات نقرس جلوگیری کند. بعضی از تحقیقات نشان می دهد که خوردن گیلاس و یا نوشیدن آب آلبالو می تواند در تسکین نقرس تاثیر به سزایی داشته باشد. برای مصرف گیلاس در رژیم غذایی خود باید با پزشک مشورت شود .

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات