برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

انگل گربه از آنچه فکر می کنید خطرناک تر است

انگل گربه از آنچه فکر می کنید خطرناک تر است تحقیقات جدید نشان می‌دهد که توکسوپلاسما گوندی می‌تواند امکان ابتلا به برخی از اختلالات عصبی از جمله صرع، آلزایمر و پارکینسون و همچنین سرطان را تقویت کند.
محققان با انجام یک پژوهش جدید تخمین می‌زنند که توکسوپلاسما گوندی (Toxoplasma gondii) در بدن حداقل دو میلیارد نفر در سراسر جهان وجود دارد و شواهد جدید نشان می‌دهد که می‌تواند خطرناک‌تر از آنچه پیشتر تصور می‌شد باشد.
«توکسوپلاسما گوندی» یک انگل اجباری درون سلولی است که میزبان عمده آن گربه است و قابلیت انتشار آن توسط مدفوع گربه می‌باشد اما قدرت آلوده کردن انواع مهره داران و پستانداران و پرندگان را نیز دارد و در برخی کشورها در سرم خون تا یک سوم افراد بالغ، آنتی‌بادی این انگل مشاهده می‌شود که این امر نشان دهنده شیوع بالا و قدرت آلودگی این انگل است.
تقریبا ۱۱درصد افراد بین ۴۹-۶ سال در ایالات متحده آمریکا دارای آنتی بادی علیه توکسوپلاسما می‌باشند.
آلودگی به توکسوپلاسما گوندی در برخی افراد اهمیت دارد مثل خانم‌های باردار که می‌تواند باعث سقط یا عقب ماندگی جنین شود.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این انگل می‌تواند امکان ابتلا به برخی از اختلالات عصبی از جمله صرع، آلزایمر و پارکینسون و همچنین سرطان را تقویت کند.
این یافته‌ها بخشی از یک حوزه تحقیق در حال ظهور است که نشان می‌دهد چگونه T. gondii، که معمولا از طریق تماس با مدفوع گربه(و یا خوردن گوشت خام) به انسان منتقل می‌شود، پروتئین‌هایی را تولید می‌کند که مغز میزبان آلوده شده را تغییر می‌دهند.
در حالی که بزرگسالان سالم به طور کلی در معرض خطر این انگل قرار ندارند(به استثنای زنان باردار که توصیه می‌شود از تماس با بستر گربه‌ها ممانعت کنند) این ارگانیسم قبلا با اختلالات رفتاری مرتبط بوده و شواهد نشان می‌دهد که می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن ما را تغییر دهد.
با این حال، در تحقیق جدید، گروهی شامل بیش از 30 محقق از 16 موسسه به بررسی این مسئله پرداختند که چگونه پروتئین‌های ترشحی T. gondii می‌تواند بر روی ساختار عصبی میزبان انسانی تاثیر بگذارد و موجب تغییرات در مغز و بیماری‌های نورودژنراتیو شود.
محققان برای رسیدن به این نتیجه داده‌های مربوط به مطالعه توکسوپلاسموز مادرزادی را تجزیه و تحلیل کردند که از سال 1981، 246 نوزاد مبتلا به توکسوپلاسموز مادرزادی، که دارای عفونت ناشی از T. gondii را بودند را نظارت کرده است.
نتایج به دست آمده نشان داد که قطعات میکرو آر.ان‌.ای (microRNA) و پروتئین‌هایی که در کودکان مبتلا به توکسوپلاسموز شدید یافت می‌شوند، با بیومارکرهای موجود در بیماران مبتلا به بیماری‌های نورودژنراتیو مانند آلزایمر و پارکینسون مطابقت دارد.
آنها همچنین دریافتند که این انگل می‌تواند خطر صرع را به دلیل تغییر ارتباط بین سلول‌های مغزی به نام نورون‌های گابانرژیک افزایش داده و همچنین ارتباطات بین T. gondii و تقریبا 1200 ژن انسان را که در سرطان‌های مختلف نقش مهمی را ایفا می‌کنند، کشف کردند.
یافته‌های این پژوهش در Scientific Reports منتشر شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات