برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چرا هرچه تلاش می کنم وزنم کم نمی شود؟

برنامه خواب منظمی ندارید اگر بیش از 9 ساعت خواب شبانه دارید ممکن است دوستانتان به حال شما غبطه بخورند، اما خواب بسیار زیاد یا بسیار کم (کمتر از 5 ساعت در شب) می تواند منجر به افزایش وزن شود. هر دو مسئله کم خوابی و پرخوابی می توانند تولید هورمون های کنترل اشتها و گرسنگی را با اختلال روبرو کنند. در ضمن ممکن است در روزهایی که خوب استراحت نکرده باشید قید ورزش را نیز بزنید.
به اندازه کافی آب نمی نوشید نوشیدن روزانه 2 تا 6 فنجان آب ساده به کاهش وزن اضافه کمک می کند. آب کالری ندارد بنابراین بدون افزایش وزن تشنگی شما را رفع می کند. همچنین وقتی آب کافی می نوشید کمتر تمایل به مصرف نوشابه های گازدار، آبمیوه، چای و قهوه شیرین دارید. کالری زیادِ نوشیدنی های شیرین وزن را به شکل قابل توجهی بالا می برد.
فاصله وعده های غذایی تان زیاد است وقتی فاصله بین وعده های غذایی را خیلی زیاد می کنید، سوخت و ساز بدن کم شده و توانایی سوزاندن تمام کالری هایی که در وعده غذایی می خورید، را ندارد، این کالری های اضافه تبدیل به اضافه وزن می شوند. همچنین وقتی فاصله وعده ها زیاد باشند غذای بیشتری می خورید زیرا گرسنه تر هستید. سعی کنید وعده هایتان کوچک و پر تعداد باشد.
زیاد بیرون غذا می خورید ممکن است شما جزء آن دسته از افراد باشید که به غذا پختن علاقه ندارند، اما اگر اکثر وعده های غذایی را در رستوران ها بخورید، کنترل وزن سخت تر خواهد بود. حتی غذاهای رژیمی رستوران ها بیش از آنچه فکر می کنید کالری دارند. در مورد نهار مسئله بغرنج تر است، افرادی که هر روز نهار را بیرون صرف می کنند نسبت به افرادی که نهار را از منزل می آورند، حدود سه کیلو بیشتر چاق می شوند.
تمام روز را می نشینید اگر تماشاگر افراطی تلویزیون هستید یا شغل پشت میز نشینی دارید، کاهش وزن برایتان مشکل خواهد بود. وقتی بیشتر وقت خود را می نشینید، بدن توانایی تشخیص را از دست می دهد و متوجه نمی شود که زیاد غذا خورده اید، پس ممکن است زیاد غذا بخورید و اضافه وزن پیدا کنید. برای جلوگیری از این وضعیت توصیه می کنیم سه مرتبه پیاده روی ده دقیقه ای در مواقعی که مجبورید زیاد بنشینید داشته باشید.
بعد از ورزش به خودتان غذاهای پر کالری جایزه می دهید ورزرش راهی خوب برای کاهش وزن است، با این کار هم کالری می سوزانید و هم ماهیچه می سازید. اما اگر در خوردن غذای زیاد یا نوشیدنی های شیرین یا پر کالری پس از ورزش افراط کنید، تمام زحمت خود را به هدر می دهید. از مصرف نوشیدنی های شیرین ورزشی یا پروتئینی پرهیز کنید. با اینکه این نوشیدنی ها می توانند عطش شما را کم کنند یا انرژی بعد از ورزش را برایتان تامین کنند، اما محتوی کالری فراوانی هستند.
استرس باعث خوردن تنقلات زیاد می شود اگر استرس داشته باشید ممکن است تمایل به خوردن مواد غذایی پر کالری و ناسالم داشته باشید تا اینکه برای چند لحظه به آرامش برسید، حتی ممکن است زمانی که نیاز به غذا ندارید غذا بخورید و نتیجه آنکه اضافه وزن پیدا می کنید.
در حرکت یا با عجله غذا می خورید سلامتی شما ارزش این را دارد که برای وعده های غذایی خود زمان معین کنید و غذاهای سالم آماده کنید، بنابراین مجبور نمی شوید از بیرون غذا تهیه کرده و در حال حرکت یا با عجله غذا بخورید. حتی اگر فعالیت شما زیاد باشد، با خوردن فست فود یا اسنک های شیرین و چرب یا نوشابه وزن خود را روز به روز بالا می برید. بدن شما از این غذا ها به اندازه غذا های سالم انرژی دریافت نمی کند، زیرا شکستن غذا های سالم و تبدیل آن به انرژی زمان کمتری نیاز دارد. در ضمن این غذاها معمولا فیبر زیادی ندارند و شما را برای مدت زیادی سیر نگه نمی دارند و پس از مدتی دوباره نیاز به خوردن خواهید داشت.
تیروئیدتان کم کار است اگر این غده کوچک جلوی گلو کار خود را به درستی انجام ندهد، ممکن است از 3 تا 5 کیلو چاق تر شوید. غده تیروئید مسوول تولید هورمون هایی است که سطح انرژی و چگونگی تجزیه غذاها را کنترل می کنند. اگر این هورمون ها در بدن شما به میزان کافی تولید نشوند، لاغر شدن کار سختی خواهد بود. همچنین شما حالت پف کرده پیدا می کنید زیرا بدن مقدار زیادی آب و نمک در خود نگه می دارد. اگر فکر می کنید مشکل تیروئید دارید با پزشک مشورت کنید، دارو ها می توانند مشکل شما را بهبود دهند.
باردار هستید افزایش وزن سالم در دوره بارداری امتیاز بزرگی است. اگر قبل از بارداری وزن قابل قبولی داشتید، افزایش 12 تا 17 کیلو برای شما مطلوب است. در این دوران مصرف غذا های کامل مثل میوه ها، سبزیجات، غلات و پروتئین ها که شما و کودکتان را تغذیه می کنند بسیار لازم است.
دارو های مصرفی برخی از دارو ها می توانند باعث افزایش وزن شوند. به عنوان مثال استروئید ها سوخت و ساز بدن را عوض کرده و احساس گرسنگی را بیشتر می کنند، در این صورت فرد بیشتر غذا می خورد و دچار چربی شکمی می شود. حتی آنتی هیستامین هایی که آلرژی را کم می کنند نیز موجب افزایش وزن می شوند. این داروها تولید مواد شیمیایی مسئول کنترل اشتها را کاهش می دهند. ممکن است کمتر عطسه کنید اما بیشتر می خورید.
یائسه شده اید احتمالا شما نیز مثل بسیاری از بانوان دچار افزایش وزن تدریجی در طول یائسگی می شوید. تغییرات هورمونی، از بین رفتن ماهیچه ها و کم خوابی شدید ناشی از گرگرفتگی منجر به افزایش وزن خواهد شد. اگر خسته از خواب بیدار می شوید، احتمالا دوست دارید برای بالا رفتن انرژی چیزی بخورید، ژن ها هم در رفتارهای افزاینده وزن نقش موثری دارند.
با پزشک مشورت کنید برخی از مشکلات جسمی باعث می شوند حتی با وجود رژیم غذایی صحیح و ورزش کاهش وزن کار سختی باشد. ژن ها در افزایش وزن یا نقاطی از بدن که چاق می شوند نقش موثری دارند. اگر نمی توانید وزن کم کنید با پزشک مشورت کنید. آزمایش ها نشان خواهند داد که مشکل جسمی دارید یا خیر. برای حل این مشکل داروها و راه حل های زیادی وجود دارد.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات