برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اختلالات بینایی در ام اس

اختلالات بینایی در ام اس در بیماران مبتلا به ام اس مشکلات بینایی یک عارضه نسبتا شایع است. این علائم خود به خود می آیند و می روند، اما شما می توانید درباره درمان هایی که قدرت دیدتان را محافظت می کنند و درمورد اینکه در مقابل این مشکل چه باید کرد، با پزشک مشورت کنید.
در بیماران مبتلا به ام اس مشکلات بینایی یک عارضه نسبتا شایع است. این علائم خود به خود می آیند و می روند، اما شما می توانید درباره درمان هایی که قدرت دیدتان را محافظت می کنند و درمورد اینکه در مقابل این مشکل چه باید کرد، با پزشک مشورت کنید.
 

مشکلات بینایی مرتبط با ام اس

کم بینایی

کم بینایی زمانی اتفاق می افتد که عصب اپتیک دچار التهاب شود و نوریت اپتیک بروز کند. نوریت اپتیک التهابی است که به عصب اپتیک آسیب می زند. عصب اپتیک دسته ای از اعصاب فیبری است که اطلاعات بصری را از چشم به مغز منتقل می کنند. درد و از دست دادن موقت بینایی در یک چشم از علائم شایع نوریت اپتیک است. نوریت اپتیک با بیماری ام اس رابطه مستقیم دارد و جزو اولین علائمی است که به بروز ام اس در فرد اشاره می کند.
حدود نیمی از مبتلایان به ام اس حداقل یک بار این وضعیت را تجربه کرده اند. این معمولا اولین نشانه ای است که مشخص می کند فرد به ام اس مبتلا شده است. اما عارضه های دیگری نیز می توانند نوریت اپتیک ایجاد کنند، بنابراین، این مشکل همیشه به این معنا نیست که شخص دچار ام اس شده یا خواهد شد.
نشانه های نوریت اپتیک معمولا به یک باره پدیدار می شوند. این نشانه ها شامل موارد زیر می شوند:

 
  • تاری دید
  • وجود نقطه خاکستری در مرکز میدان دید
  • نابینایی یک چشم برای مدتی کوتاه، خصوصا در زمان عود بیماری ام اس
ابتلای هر دو چشم به این عارضه در آن واحد نادر است. کم بینایی به مدت چند روز قبل از اینکه بهبود پیدا کند، وخیم تر می شود. این التهاب ممکن است از 4 تا 12 هفته طول بکشد.
اگر نشانه ها شروع شدند به پزشک اطلاع دهید. برای درمان اولین مراحل نوریت اپتیک از تزریق استروئید استفاده می شود، اما مطالعات نشان داده اند که مصرف استروئید احتمال عود عارضه را بالا می برد. با وجود این که این علائم آزار دهنده هستند، شاید بهترین درمان، درمان نکردن است.


بیشتر بخوانید: چه چیزهایی باعث عود بیماری ام اس می شود؟


دوبینی

وقتی ماهیچه هایی که کنترل حرکت چشم را بر عهده دارند، هماهنگ نباشند دو بینی اتفاق می افتد. زیرا یک یا چند تا از آنها به درستی کار نمی کنند. در ام اس بخشی از مغز که کنترل اعصابی که به این عضلات متصلند را بر عهده دارد، دچار اشکال می شود. ممکن است عارضه دوبینی در زمانی که فرد خسته است یا به چشم هایش فشار زیادی وارد کرده وخیم تر شود، بنابراین سعی کنید در طول روز به چشم ها استراحت دهید.
 

حرکت غیر ارادی چشم

ممکن است در برخی مبتلایان به ام اس حرکات جزئی، تکراری و سریع چشم ایجاد شود. ممکن است فرد کنترل حرکت چشم ها به بالا، پایین و اطراف را از دست بدهد (دودو زدن یا لرزش چشم). این مشکل نیستاگموس نامیده می شود. ممکن است این عارضه خفیف بوده یا آنقدر شدید باشد که فرد نتواند به درستی اجسام را ببیند. برخی داروها و عینک های منشوری این عارضه را تخفیف داده و دید را بهبود می بخشند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات