برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

باورهای غلط سلامت و تغذیه

باورهای غلط سلامت و تغذیه در گذشته مردم به دلیل سوء تغذیه و فقر ویتامین A ، دچار بیماری «شب کوری» می‎شدند و به همین دلیل هویج می خوردند که یکی از منابع غنی این ویتامین است.در واقع آب هویج تاثیری در افزایش بینایی ندارد.

تا به حال فکر کرده‌اید که ممکن است بسیاری از نکته‌های بهداشتی، پزشکی و تغذیه‌ای که از کودکی شنیده‌ایم، باورشان کرده‌ایم و همچنان اجرایشان می‌کنیم، غلط باشد؟
شاید پذیرفتن اینکه آب هویج هیچ تاثیری در افزیش قدرت بینایی ندارد برای شما که هر هفته لیوان آب هویج سر کشیده اید، سخت باشد. اما واقعیت این است که بسیاری از این باورها دهان به دهان چرخیده و تکرارش باعث شده تا همه آنها را باور کنند بدون اینکه پایه و اساس علمی داشته باشند. بد نیست چند باور غلط و جا افتاده در زندگی مان را با هم مرور کنیم.حتمـا شما هم با خواندن بسیاری از این موارد تعجب می‌کنید که چطور سال ها خیلی محکم و استوار باورشان کرده‌اید!

آب هویج و چشم خلبانی!

«چشمت ضعیف شده؟ آب هویج بخور.نور چشمت رو زیاد می کنه.» این یکی از همان باورهای غلط است اما در واقع آب هویج تاثیری در افزایش بینایی ندارد. در گذشته مردم به دلیل سوء تغذیه و فقر ویتامین A ، دچار بیماری «شب کوری» می‎شدند و به همین دلیل هویج می خوردند که یکی از منابع غنی این ویتامین است. اما حالا که رژیم غذایی افراد پیشرفت و تغییر کرده، دیگر نیازی به مصرف این ویتامین در حد و اندازه زیاد و بالا نیست.
برعکس مصرف زیاد ویتامین A، بدن را دچار مشکلات زیادی می کند. می شود گفت مصرف بیش از حد آب هویج نه تنها در بیماری چشم تاثیر نداشته بلکه موجب زردی پوست می شود.از طرفی آب هویج یک ماده محلول در چربی است که از طریق ادرار دفع نمی شود و تجمع آن در بدن می تواند کبد را دچار مشکل کند. پس اگر چشمتان ضعیف شده به فکر زدن عینک باشید و خوردن آب هویج را فراموش کنید!

پوستی که آلوئه ورا تیره می کند

آلوئه ورا از آن گیاهانی است که می توانیم بگوییم مصرف آن مد شده است. در داروخانه و فروشگاه ها کرم ها و لوازم آرایشی بهداشتی با عصاره آلوئه ورا را زیاد می بینیم و حتی پای این گیاه به کمپوت ها و مرباها هم باز شده است! ضد جوش و ضد آکنه ، برطرف کننده چین و چروک پوست و لک ، شفاف کننده ،جوان کننده ، آب رسان قوی پوست، و.. خواصی است که معمولا برای این گیاه شمرده می شود.
بسیاری از مردم و به خصوص خانم ها هم برگ های این گیاه را می خرند و از شیره و ماده ژلاتینی درون آن برای لطافت پوست استفاده می کنند. اما می دانستید که این کار برای پوستتان ضرر دارد؟
به گفته متخصصان پوست، مو و زیبایی ، گیاه آلوئه ورا بیشتر نقش مرطوب کننده برای پوست دارد و این گفته ها که ژلاتین این گیاه برای جوانسازی موثر است صحت ندارد.ژلاتین این مواد شیمیایی و عناصر دیگری هم دارد که ممکن است روی پوست شما حساسیت ایجاد کند. در واقع تنها آلوئه ورایی مفید است که در کارخانه فرآوری شده و مواد مضری که ممکن است تحریک پوستی ایجاد کند، از آن جدا شده باشد. استفاده از ساقه و شیره این گیاه ممکن است عوارضی مانند تحریکات و حساسیت های پوستی و تیره شدن پوست همراه داشته باشد.

شامپو های دروغگو!

تلویزیون، مجله ها و آرایشگاه ها پر از تبلیغات شامپوهایی است که موهای شما را ویتامینه می کنند، از ریزش آنها جلوگیری می کنند و می توانند موهایی پرپشت برایتان بسازند. شما این تبلیغات را بــــاور کرده‌اید؟ باید بگوییم اشتباه کرده اید!
در واقع بسیاری از ویتامین‌هایی که نام آنها روی شامپوها نوشته می‌شود، اصولا به داخل مو نفوذ نمی‌کند و تنها تبلیغ تجاری هستند و استفاده از این ویتامین‌ها هیچ تاثیری روی موهای شما نخواهد داشت.واقعیت این است که شرایط سخت تولید باعث شده بسیاری از شامپوها و محصولات آرایشی و بهداشتی مربوط به مو که ادعای ویتامینه بودن می‌کنند،در حقیقت خالی از ویتامین موثر باشند. شامپوهای تقویتی هم نمی توانند باعث رشد مو ‌شوند. این شامپوها ملکول‌های بزرگی دارند که جذب پوست سر نمی‌شوند. البته مانند لایه ای روی ساقه مو را می‌پوشانند و باعث ترمیم آسیب‌های آن می‌شوند اما بر رشد مو تاثیری ندارند. حتی اگر رشد مو کم است علت آن شامپو نیست. چون بزرگ‌ترین خاصیت یک شامپو تمیز کنندگی موست .
شامپوها و لوسیون‌های حاوی ویتامین‌ها ، پس از شستشو با آب از بین می روند و بنابراین ارزش چندانی در افزودن اینها به مواد شوینده وجود ندارد. اکثر شامپوهایی که با عنوان جلوگیری از ریزش مو و با قیمت‌های بالا فروخته می‌شوند، در واقع شامپوهای بسیار ملایمی‌هستند که به ساقه مو آسیب نمی‌رسانند و به نوعی ساقه موهای باقی‌مانده را محافظت می‌کنند.

نان جو برای دیابت مضر است

حتما شما هم شنیده اید که مصرف نان جو برای دیابتی ها مفید است و شاید هم مبتلایان به دیابت را دیده باشید که سعی می کنند بیشتر این نوع نان را مصرف کنند. جو به تنهایی اثر زیادی در در پایین‌ آوردن قند خون دارد اما آرد جو بر خلاف آرد گندم قابلیت ورآمدن و تبدیل‌ شدن به خمیر را ندارد و از طرفی به تنهایی باعث سفت و سیاه رنگ‌ شدن نان می‌شود و اگر با پوسته‌اش آسیاب شود، طعم نان را تلخ و غیرقابل مصرف می‌کند. به همین دلیل تولیدکنندگان برای تهیه این نان حدود ۲۰ درصد آرد جو را با ۸۰ درصد آرد گندم و روغن مخلوط کرده و برای ایجاد طعم شیرین و رنگ تیره جو از شیره مالت استفاده می‌کنند که همین مواد می تواند قند و کالری این نان را بالا ببرد که برای دیابتی ها مضر است!

خوردن خرما و کشمش هم حدی دارد!

یک باور غلط دیگر هم درباره بیماری دیابت وجود دارد. دیابتی ها معمولا از خوردن قند و شیرینی منع می شوند. به همین دلیل سعی می کنند سراغ شیرینی های بی ضرر تر بروند؛ محصولاتی که شیرین کننده های مصنوعی دارند یا خوراکی های مثل خرما و توت خشک.اما اگــــر دیابت دارید، این خوراکی ها هم می توانند شما را دچار مشکل کند.
در ترکیبات شیرینی ها و خوراکی هایی که روی بسته بندی آنها عبارت بدون شکر نوشته شده، به جای قند طبیعی از نوعی شیرین‌کننده مصنوعی به نام آسپارتام استفاده شده است. این محصولات قند ندارند اما ترکیبات دیگر آنها حاوی کالری است و این افزایش کالری روزانه دیابتی‌ها، برایشان مشکل ساز می شود.
این نکته درباره خرما و توت ، کشمش و انجیر خشک هم وجود دارد. خیلی ها تصور می کنند این مواد قند میوه (فروکتوز) دارند و به همین دلیل مصرف زیاد آنها مشکلی ایجاد نمی کند. در صورتی که قند میوه‌هایی چون انجیر و خرما که ترکیبات فیبر غذایی دارند کمی دیر جذب می شوند اما تولید کالری می کنند و قند خونتان را بالا می برند. میزان کالری آن مانند سایر قندهاست یعنی به ازای هر یک گرم، مصرف آن‌ها ۴ کیلوکالری انرژی به بدن می‌رسد.

جرم گیری و مینای دندان

شاید شما هم از کسانی باشید که دندان پزشکتان جرم گیری را توصیه کرده و ترسیده اید که مبادا مینای دندان هایتان از بین برود. اما این تصور هم غلط است.
بیشتر افراد فکر می کنند که جرم‌گیری موجب تحلیل مینای دندان و در نهایت افزایش خطر پوسیدگی آن می‌شود. دلیل ایجاد این تصور هم معمولا حساسیت دندان ها بعد از جرم گیری یا همان تیر کشیدن دندانهاست. بعد از جرم گیری معمولا دندان ها نسبت به مایعات سرد و گرم و یا حتی تنفس واکنش نشان می دهند. در واقع هنگامی که جرم روی دندان‌ها تشکیل می‌شود، لایه‌ای روی دندان‌ها قرار گرفته و آن را از تحریکات سرما و گرما حفظ می‌کند. اما بعد از جرم‌گیری این لایه برداشته شده و دندان ها به سرما و گرما حساس می شوند و این تصور غلط به وجود می آید که مینای دندان‌ها در اثر جرم‌گیری تحلیل رفته است. در واقع تجهیزات جرم گیری قادر به سایش دندان نیستند و هیچ ضرری ندارند.

عسل طبیعی کش نمی آید

خیلی ها می گویند که شکرک زدن یکی از ملاک‌های تشخیص عسل طبیعی از صنعتی است اما اینطور نیست. در واقع عنوان شکرک زدن هم اشتباه است. به گفته فعالان حوزه عسل، باید از لفظ «رس زدن» استفاده کرد. رس زدن در هر عسلی اتفاق می افتد اما عسل طبیعی رس زده یکنواخت است و هنگامی که مزه می‌شود دانه‌های ریز آن با دمای بدن باز می‌شوند اما عسل مصنوعی رس زده یکنواخت نیست و در دهان زبری دانه‌ها حس می‌شود.
خیلی ها هم می گویند که رنگ عسل باید قهوه‌ای تیره رنگ (عقیقی) باشد در صورتی که رنگ عسل می تواند زرد کهربایی هم باشد؛ مثل عسل اقاقیا و عسل‌های بسیار تیره هم داریم؛ مانند کنار و سیاه دانه .
اینکه می گویند عسل طبیعی در آب حل نمی‌شود هم درست نیست. برعکس عسل طبیعی راحت‌تر حل شده و کمتر به دیواره ظرف می‌چسبد!
و اما رایج ترین باور غلط که کش آمدن عسل است. بیشتر مردم فکر می کنند عسلی که بیشتر کش بیاید، طبیعی است، در صورتی که ممکن است نوعی از عسل طبیعی کم کش بیاید . در واقع عامل تشخیص عسل طبیعی، «قاز کشیدن» است.
«قاز کشیدن» در عسل های طبیعی اتفاق می افتد. یعنی وقتی باریکه عسل بین ظرف و قاشق قطع شد، باریکه به سمت بالا برمی‌گردد. اما در عسل‌های صنعتی این باریکه به طرف پایین(ظرف) برگشته و یا به همان حالت می‌ماند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر ممنون خیلی خوب بود علم جهالت را از بین میبرد

دیدگاه و نظــرات