برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با سرطان هایی که به درمان جواب می دهند

آشنایی با سرطان هایی که به درمان جواب می دهند سرطان از جمله بیماری هایی است که هیچ تضمینی برای درمان آن وجود ندارد. اما پزشکان در روش های تشخیصی و درمانی بعضی از سرطان ها به موفقیت های بزرگتری دست یافته اند. شروع بعضی از سرطان ها کندتر است و می تواند منتهی به درمان قطعی شود.
سرطان از جمله بیماری هایی است که هیچ تضمینی برای درمان آن وجود ندارد. اما پزشکان در روش های تشخیصی و درمانی بعضی از سرطان ها به موفقیت های بزرگتری دست یافته اند. شروع بعضی از سرطان ها کندتر است و می تواند منتهی به درمان قطعی شود.
بعضی از متخصصان از واژه درمان قطعی استفاده نمی کنند زیرا هرگز نمی توان مطمئن بود سرطان بعد از درمان از بین برود. آنها ترجیح می دهند از واژه خاموشی استفاده کنند. یعنی احتمال بازگشت بیماری وجود دارد. اما عموما اینطور است که اگر فردی که مبتلا به سرطان بوده، 5 سال را بدون سرطان طی کند، شانس بیشتری برای بهبودی کامل دارد. با اینکه استثناهایی در این زمینه وجود دارد اما عموما این معیار، نشانه خوبی محسوب می شود.
اینجا به 5 سرطان اشاره می کنیم که شانس بیشتری برای بهبودی دارند.
 

سرطان پروستات

حدود 100 درصد مبتلایان به سرطان پروستات، 5 سال بعد از تشخیص به زندگی خود ادامه می دهند. همانطور که گفته شد، این مسئله شانس بهبودی کامل را بالا می برد.

چه چیز هایی شانس بهبودی را افزایش می دهند؟

 بیشتر تومورهای پروستات رشد آهسته ای دارند و یا اصلا رشد نمی کنند. وقتی این سرطان بروز می کند اینقدر خطرناک به نظر نمی رسد که نیاز به درمان داشته باشد. بیشتر مردان مبتلا به این تومور بدون هیچ مشکلی سال ها زندگی می کنند و علت مرگ چنین افرادی اغلب چیزی به غیر از سرطان است.

چه وقت احتمال موثر بودن معالجات کم است؟

وقتی سرطان پخش شده باشد (سرطان متاستاتیک)، درمان آن سخت تر است. درصد کمی از سرطان های پروستات می توانند به سرعت در تمام نقاط بدن منتشر شوند. وقتی این حالت اتفاق می افتد، تنها 28 درصد مردان می توانند 5 سال پس از تشخیص، به زندگی خود ادامه دهند. خبر خوب اینکه پزشکان معمولا اغلب سرطان های پروستات را قبل از انتشار، تحت کنترل در می آورند.
 

آیا غربالگری کمکی به پیشگیری از بیماری می کند؟

دو روش عمده برای غربالگری سرطان پروستات وجود دارد. یکی معاینه دیجیتال مقعد است که پزشک با انگشت داخل مقعد را بررسی می کند. دومی آزمایش خونی به نام PSA که میزان پروتئینی که اغلب در مردان مبتلا به سرطان پروستات بالا است را چک می کند. البته ممکن است PSA به دلایل دیگری بالا رفته باشد، بنابراین بعضی از پزشکان می گویند مردانی که خطر ابتلایشان به این سرطان پروستات نرمال است، نباید این آزمایش را بدهند. در مورد نیاز یا عدم نیاز به این آزمایش با پزشک مشورت کنید. اگر دچار مشکلات دفع ادرار یا خون در ادرار شده اید حتما به او اطلاع دهید. این نشانه ها ممکن است علامت ابتلا به سرطان یا دیگر مشکلات پروستات باشد.

بیشتر بخوانید: 9 تصور غلط درباره سرطان پروستات


سرطان تیروئید

حدود 100 درصد مبتلایان به سرطان تیروئید، 5 سال بعد از تشخیص (بسته به نوع آن) به زندگی خود ادامه می دهند. همانطور که گفته شد، این مسئله شانس بهبودی کامل را بالا می برد.
 

چه چیزهایی شانس بهبودی را افزایش می دهند؟

تیروئید یک غده پروانه ای شکل در گلو است که هورمون های مورد نیاز برای سوزاندن کالری، کنترل ضربان قلب و موارد دیگر را تامین می کند. شایع ترین نوع سرطان تیروئید پاپیلاری است که رشد کند و آهسته ای دارد. حتی اگر تومورها بزرگ باشند یا شروع به انتشار به بافت های کناری کنند، پزشکان اغلب می توانند آن را درمان کرده و یا با خارج کردن غده تیروئید آن را به طور کامل معالجه کنند. پس از جراحی بیمار باید داروهایی را برای جایگزین کردن هورمون هایی که تیروئید می ساخته مصرف نماید.
در حال حاضر پزشکان سرطان تیروئید را زودتر از گذشته تشخیص می دهند و این مسئله خلاصی از آن را راحت تر می کند.

 

چه وقت احتمال موثر بودن معالجات کم است؟

نوعی از بیماری به نام سرطان آناپلاستیک تیروئید است که تنها 7 درصد مبتلایان به آن می توانند 5 سال پس از تشخیص زندگی کنند اما این بیماری بسیار نادر است.
 

آیا غربالگری کمکی به پیشگیری از بیماری می کند؟

هیچ آزمایش غربالگری توصیه شده ای برای سرطان تیروئید وجود ندارد. بیشتر افراد وقتی تورمی در گلو احساس می کنند، متوجه تومور می شوند. گاهی اوقات وقتی پزشک برای مشکل دیگری گلو را سونوگرافی می کند متوجه تومور می شود. اگر متوجه تورمی در گلو شده اید یا نشانه هایی مانند اشکال درتنفس یا تورم دارید با پزشک درمیان بگذارید.

بیشتر بخوانید: 10 نشانه سرطان که ممکن است نشناسید


سرطان بیضه

حدود 95.3 درصد مبتلایان به سرطان بیضه، 5 سال بعد از تشخیص به زندگی خود ادامه می دهند. همانطور که گفته شد، این مسئله شانس بهبودی کامل را بالا می برد.
 

چه چیزی شانس بهبودی را افزایش می دهد؟

در مراحل اولیه بیماری (وقتی که تومور به بقیه نقاط انتشار پیدا نکرده است) پزشکان می توانند با خارج کردن یک یا دو بیضه که دچار تومور شده است، به درمان قطعی برسند. اگر تنها یک بیضه خارج شود (که معمول بر این است) بیضه دیگر هورمون های کافی برای برقراری رابطه جنسی و پدر شدن را تامین می کند. در مراحل بالاتر سرطان، اغلب جراحی، اشعه درمانی یا شیمی درمانی موثر واقع می شوند. پزشکان معتقدند داروی شیمی درمانی سیس پلاتین که در دهه 1970 معرفی شد، نرخ نجات یافتگان از سرطان پیشرفته بیضه را به میزان چشمگیری افزایش داده است.
 

چه وقت احتمال موثر بودن معالجات کم است؟

درمان هایی وجود دارند که حتی برای مراحل پیشرفته سرطان بیضه موثرند. حدود 73 درصد مبتلایان به سرطان های پیشرفته نیز 5 سال پس از تشخیص به زندگی خود ادامه می دهند و این رقم برای یک سرطان پیشرفته بالاست.
 

آیا غربالگری کمکی به پیشگیری از بیماری می کند؟

هیچ آزمایش غربالگری برای سرطان بیضه وجود ندارد. اگر مردان احساس تورم یا غده در بیضه کردند، یا اگر یکی از بیضه ها از دیگری بزرگتر شد، باید به پزشک مراجعه کنند. این نشانه ها علائم اولیه تومور هستند.

بیشتر بخوانید: آزمایشات خون برای تشخیص سرطان


ملانوم

حدود 91.5 درصد مبتلایان به سرطان ملانوم (شدید ترین نوع سرطان پوست است که در سلول های تولید کننده ملانین (ملانوسیت ها) ایجاد می شود)، 5 سال بعد از تشخیص به زندگی خود ادامه می دهند. همانطور که گفته شد، این مسئله شانس بهبودی کامل را بالا می برد.
 

چه چیزی شانس بهبودی را افزایش می دهد؟

سرطان ملانوم پوست حتی در مراحل اولیه با چشم غیر مسلح قابل شناسایی است. اگر این سرطان تنها به سطح پوست محدود شده باشد و به فراتر از آن انتشار نیافته باشد، پزشکان می توانند با جراحی به بهبودی کامل دست پیدا کنند.
 

چه وقت احتمال موثر بودن معالجات کم است؟

اگر ملانوم در مراحل اولیه شناخته نشود، بیشتر از بقیه سرطان های پوست تمایل به انتشار به سایر نقاط بدن را دارد. اگر این سرطان به فراتر از سطح پوست سرایت کند، درمان آن سخت است. تنها 15 تا 20 درصد کسانی که ملانوم را فراتر از سطح پوست تجربه کرده اند، توانسته اند 5 سال پس از تشخیص به زندگی خود ادامه دهند.
 

آیا غربالگری کمکی به پیشگیری از بیماری می کند؟

بله، می توانید خودتان به بررسی پوست بپردازید و به دنبال هر نقطه بزرگ، تیره، عجیب یا بیرون زده بگردید. بخصوص بررسی کمر، پوست سر، بیضه ها و فضای بین انگشتان را فراموش نکنید. دیدن ملانوم در این نقاط سخت تر است. اگر هر کدام از این تغییرات را مشاهده کردید به سرعت به پزشک اطلاع دهید. پزشک می تواند به شما بگوید که این لکه ها طبیعی است یا خیر. اگر خطر ابتلا به ملانوم در شما بالاست حتما توسط یک پزشک متخصص پوست تحت بررسی های منظم و دوره ای قرار بگیرید.
 

سرطان پستان

حدود 100 درصد مبتلایان به سرطان پستان در فاز 0 و 1، 5 سال بعد از تشخیص به زندگی خود ادامه می دهند. همانطور که گفته شد، این مسئله شانس بهبودی کامل را بالا می برد.
 

چه چیزی شانس بهبودی را افزایش می دهد؟

طب مدرن گام های بزرگی در درمان سرطان پستان برداشته است. امروزه پزشکان چیزهای زیادی درباره تشخیص و درمان این سرطان می دانند. ما نیز این بیماری را از همیشه بهتر می شناسیم. به عنوان مثال هم اکنون می دانیم سرطان پستان یک نوع بیماری نیست بلکه چند نوع بیماری است. تحقیقات زیادی برای یافتن داروهای  درمانی هر یک از انواع سرطان پستان صورت گرفته است.
 

چه وقت احتمال موثر بودن معالجات کم است؟

اگر سرطان پستان زود تشخیص داده شود، درمان و معالجه قطعی آن بسیار راحت تر از زمانی است که شروع به انتشار کند. اصولا برخی از انواع این بیماری نسبت به بقیه راحت تر درمان می شوند. به عنوان مثال یک تومور پستان که "گیرنده استروژن مثبت" است به داروهایی که سطح استروژن را پایین می آورند جواب می دهند. از سوی دیگر سرطان های سینه "سه گانه منفی" بیشتر حالت تهاجمی دارند و به درمان های هدف گذاری شده جواب نمی دهند.
 

آیا غربالگری کمکی به پیشگیری از بیماری می کند؟

بله، مطالعات نشان می دهد ماموگرافی منظم کمک کننده است. اما متخصصان مختلف دستورالعمل های متنوعی درباره زمان انجام آزمایش های غربالگری دارند. بعضی توصیه می کنند اگر خطر ابتلا به سرطان پستان در فردی معمولی است، باید از سن 50 سالگی هر ساله آزمایش های غربالگری را انجام دهد. اما انجمن سرطان امریکا توصیه می کند این دوره سالانه، از 45 سالگی آغاز شود./

بیشتر بخوانید: تصورات غلط درباره سرطان پستان

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات