برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پیش از مصرف تخم مرغ، این نکات مهم را به خاطر بسپارید

پیش از مصرف تخم مرغ، این نکات مهم را به خاطر بسپارید تخم‌مرغ را درست پیش از مصرف آن بشویید و قبل از شکستن هم آن را خشک کنید.

در این مطلب به نکته‌های ریز و کابردی برای خرید و نگهداری از تخم‌مرغ، اشاره کرده‌ایم که رعایت آنها به حفظ سلامت مصرف‌کنندگان این ماده غذایی کمک خواهد کرد.

تخم‌مرغ را درست پیش از مصرف بشویید

تخم مرغ دارای منفذ‌های ریزی است. وقتی سطح آن را می‌شویید،‌ این منفذها به دلیل تغییر دمایی که بین درجه حرارت داخل و بیرون تخم‌مرغ اتفاق می‌افتد، بازتر می‌شوند و آلودگی‌های محیطی از این طریق خیلی ساده‌تر داخل تخم‌مرغ نفوذ می‌کند. به همین دلیل هم تخم‌مرغ را درست پیش از مصرف آن بشویید و قبل از شکستن هم آن را خشک کنید.

تخم‌مرغ‌های حاوی لخته خون را مصرف نکنید

گاهی کناره‌های زرده یا سفیده برخی از تخم‌مرغ‌های محلی، آغشته به لکه‌های خون هستند. دامپزشکان معتقدند این لخته‌های خونی نشان‌دهنده این است که آن تخم‌مرغ قابلیت تبدیل‌شدن به جوجه را داشته است. به‌هرحال، استفاده از این تخم‌مرغ‌ها به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، حتی اگر لخته خون موجود در آنها را جدا کنید.

خواص تخم‌مرغ را بشناسید

تخم‌مرغ یکی از ارزان‌ترین منابع دریافت پرکیفیت‌ترین نوع پروتئین‌هاست. حدود 113 میلی‌گرم از این ماده غذایی را «کولین» تشکیل داده است. کولین به سهولت انتقال پیام‌های مغز به ماهیچه‌های بدن کمک می‌کند و باعث کاهش سطح اضطراب و نگرانی مصرف‌کننده می‌شود. فایده دیگری که برای مصرف تخم‌مرغ مطرح می‌شود، تاثیر آن بر بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی است. علاوه بر اینها، تخم‌مرغ حاوی ویتامین‌های گروه B و از این نظر مصرف آن برای حفظ سلامت سیستم قلبی-عروقی بسیار مهم است. یکی از تردیدهایی که برای مصرف تخم‌مرغ وجود دارد به دلیل کلسترول بالای آن است. در گذشته پزشکان معتقد بودند افراد مبتلا به کلسترول خون باید تخم‌مرغ را از برنامه غذایی‌شان حذف کنند اما نظر متخصصان تغذیه امروزی چیز دیگری است؛ آنها می‌گویند حتی بیماران مبتلا به کلسترول بالای خون هم می‌توانند هفته‌ای 6 تا 7 مرتبه تخم‌مرغ بخورند؛ البته به شرطی که در رژیم غذایی‌شان روغن، کره یا سایر منابع چربی‌های زیادی نباشد. فایده دیگر تخم‌مرغ، خواص ضدپیری آن است؛ درواقع تخم‌مرغ حاوی کاروتنوییدی به نام لوتیین است که از پیر شدن سلول‌های پوستی پیشگیری می‌کند. زیگزانتین موجود در تخم‌مرغ هم می‌تواند باعث تقویت بینایی و پیشگیری از ابتلا به پیرچشمی زودرس شود.

تخم‌مرغ را طبقه دوم یخچال بگذارید

درِ یخچال، محل مناسبی برای قرار دادن تخم‌مرغ‌ها نیست. خوشبختانه در یخچال‌های جدید، محل خاصی برای نگهداری از تخم‌مرغ در طبقه‌ها (معمولا طبقه دوم) تعبیه شده تا سرمای مناسب‌تری به تخم‌مرغ‌ها برسد. اگر یخچال شما چنین محلی برای نگهداری از تخم‌مرغ ندارد، تخم‌مرغ‌ها را داخل ظرفی دربسته بگذارید و داخل طبقه دوم یخچال قرار دهید. تخم‌مرغ به دلیل منافذی که دارد، به راحتی بو را جذب می‌کند و به همین دلیل بهتر است تا پیش از مصرف، آن را درون ظرف‌های در بسته داخل یخچال نگهداری کنید.

حواستان به بهداشت تخم‌مرغ‌های محلی باشد

تخم‌مرغ‌های محلی یا رسمی معمولا به فضولات مرغ آلوده هستند و قرار دادن آنها داخل یخچال، باعث انتقال آلودگی‌هایی مانند سالمونلا به سایر موادغذایی و آلوده شدن یخچال می‌شود. تخم‌مرغ‌های صنعتی بلافاصله پس از تخم‌ گذاشتن مرغ داخل مسیری قرار می‌گیرد که امکان آلوده شدن دوباره آن با مدفوع مرغ به وجود نمی‌آید اما مرغ‌های محلی روی زمین و در خاک تخم می‌گذارند و امکان اینکه مرغ، تخم‌مرغ را آغشته به فضولات خود کند، وجود دارد. متاسفانه گاهی برخی فروشنده‌ها برای محلی نشان دادن تخم‌مرغ‌های خود آنها را به فضولات آغشته می‌کنند که این کار می‌تواند احتمال مسمومیت و آلودگی به سالمونلا را پیش بیاورد.

تخم‌مرغ را پاک کنید

اگر در موارد نادری مجبور به خرید تخم‌مرغ‌های آغشته به فضولات شدید، به جای شستن آنها پیش از قرار دادنشان داخل یخچال، بهتر است آنها را با دستمالی زبر پاک کنید و قید شستن‌شان را بزنید.

قسمت پهن تخم‌مرغ را رو به بالا بگذارید

هنگام قرار دادن تخم‌مرغ‌ در ظرف‌های مخصوص، باید قسمت پهن تخم‌مرغ‌ها را به سمت بالا و قسمت تیزشان را به سمت پایین بگذارید تا امکان مخلوط شدن زرده و سفیده تخم‌‌مرغ به حداقل ممکن برسد.

تخم‌مرغ آغشته به فضولات نخرید

تخم‌مرغ‌های آلوده به فضولات مرغ را نخرید زیرا فروش این تخم‌مرغ‌ها از نظر وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی، قانونی و بهداشتی نیست. از آنجا که خطر ورود آلودگی‌های موجود در فضولات مرغ به درون تخم‌مرغ و ایجاد بیماری‌هایی مانند سالمونلا در صورت مصرف تخم‌مرغ‌های آغشته به فضولات مرغ وجود دارد، خرید و فروش تخم‌مرغ‌های آغشته به فضولات در تمام کشورهای جهان ممنوع است.

تخم‌مرغ ترک‌خورده نخرید

خرید و استفاده از تخم‌مرغ‌های ترک‌خورده یا شکسته اصلا توصیه نمی‌شود زیرا احتمال نفوذ آلودگی‌های محیطی به داخل محتویات این تخم‌مرغ‌ها بسیار زیاد است. اگر تخم‌مرغی که خریده‌اید در مسیر شکست یا ترک خورد، بهتر است بلافاصله پس از رسیدن به منزل محتویات آن را داخل ظرفی بریزید و حداکثر ظرف مدت 48 ساعت آن را مصرف کنید/.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر با سلام من دچار افسردی و اضطراب شده ام و دارویی ونلوفاکسین تجویز کرده اند ولی من از عوارض جانبی آن هراس دارم. چکار کنم؟ با سپاس

دیدگاه و نظــرات