برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با داروهایی که باعث خشکی چشم می شوند

آشنایی با داروهایی که باعث خشکی چشم می شوند علل خشکی چشم متعدد است. از خیره شدن طولانی مدت به صفحه کامپیوتر گرفته تا بالا رفتن سن. اما یکی از دلایل آن ممکن است یکی از داروهایی باشد که هر روز می خورید. بسیاری از داروهای متداول دارای عوارض جانبی خشکی چشم هستند.
علل خشکی چشم متعدد است. از خیره شدن طولانی مدت به صفحه کامپیوتر گرفته تا بالا رفتن سن. اما یکی از دلایل آن ممکن است یکی از داروهایی باشد که هر روز می خورید. بسیاری از داروهای متداول دارای عوارض جانبی خشکی چشم هستند.
داروها از بسیاری جهات می توانند منجر به خشکی چشم شوند. ممکن است موجب کاهش اشک چشم شده یا ترکیبات آن را تغییر دهند.

 

داروهای آکنه

اگر دچار آکنه شدید باشید که منجر به کیست های عمقی و دردناک شود، ممکن است دارویی به نام ایزوترتینوئین برای شما تجویز شده باشد. این دارو با کاهش ترشح چربی غدد خاصی از بدن به خلاصی از شر آکنه ها کمک می کند. اما بعضی از غدد مذکور در پلک چشم قرار دارند و چربی اشک را نیز کاهش می دهند و نتیجه آن خشکی چشم است.
 

داروهای ضد افسردگی و پارکینسون و خواب آورها

به نظر می آید این داروها ارتباطی به هم نداشته باشند اما همه آنها یک نقطه اشتراک دارند و آن جلوگیری از ارسال برخی از سیگنال ها بین سلول های اعصاب است. این مسئله در درمان افسردگی یا پارکینسون موثر است اما این داروها، موجب توقف سیگنال های ارسالی به غدد اشکی نیز می شوند که نتیجه خشکی چشم خواهد بود.
تمام داروهای ضد افسردگی به این صورت کار نمی کنند. داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای از این مکانیسم پیروی می کنند اما مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین نه. البته ممکن است مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین نیز خشکی چشم به همراه داشته باشند.
بیشتر بخوانید: اگر می خواهید چشم های قوی داشته باشید


آنتی هیستامین ها

اگر دچار آلرژی به چیزهایی مثل گرده گل، شوره سر حیوانات و قارچ ها هستید، آنتی هیستامین برای شما مثل یک نجات بخش عمل می کند. این داروها پاسخ بدن نسبت به محرک های آلرژی را مسدود کرده و از نشانه های شایع مانند خارش، عطسه، آبریزش چشم و بینی جلوگیری می کند. اما موجب کاهش اشک چشم نیز می شوند. این مسئله موجب خشکی و ناراحتی چشم می گردد.
 

قرص های ضد بارداری و دیگر هورمون ها

هورمون هایی مانند هورمون های موجود در قرص های ضد بارداری و درمان جایگزینی هورمون که در یائسگی استفاده می شوند نیز منجر به خشکی چشم می گردند. زنانی که تنها استروژن دریافت می کنند بیشتر از زنانی که استروژن و پروژسترون را با هم مصرف می کنند در معرض خشکی چشم هستند.
پزشکان دقیقا نمی دانند چرا هورمون ها ایجاد خشکی چشم می کنند اما ممکن است به این دلیل باشد که روی میزان آبی که به غدد اشک وارد می شود اثر می گذارند.

 

داروهای فشار خون

مسدود کننده های بتا نوع متداولی از داروهای فشار خون هستند. این داروها پاسخ بدن نسبت به هورمون آدرنالین را مسدود کرده و با آرام کردن ضربان قلب و در نتیجه کاهش نیرویی که خون به سرخرگ ها وارد می کند، به کاهش فشار خون کمک می کنند.
یکی از عوارض این داروها این است که بدن نوعی پروتئین که به غدد اشک فرستاده می شود را کمتر تولید می کند. این موضوع باعث کاهش اشک و خشکی چشم می شود. مسدود کننده های بتا فشار طبیعی چشم را کاهش می دهند، این مسئله روی میزان آب اشک ها تاثیر گذاشته و منجر به خشکی چشم می شود.
داروهای ادرار آور نیز از جمله دارو هایی هستند که برای فشار خون استفاده می شوند. این داروها با کم کردن آب و نمک به کاهش فشار خون کمک کرده و میزان اشک را کاهش می دهند.
سایر داروهای فشار خون مثل بازدارنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین و مسدود کننده های آلفا معمولا روی چشم اثر نمی گذارند.
بیشتر بخوانید: از این علائم چشمی، چشم پوشی نکنید


دکونژستانت بینی

وقتی دچار سرما خوردگی، آنفولانزا یا آبریزش بینی ناشی از آلرژی می شوید نیاز به دکونژستانت خواهید داشت. این داروها با کاهش تورمِ رگ های خون رسان بینی به شما کمک می کنند. وقتی تورم کم می شود فضای بیشتری برای جریان هوا به وجود می آید و فرد دوباره به راحتی نفس می کشد. اما این داروها نیز شبیه آنتی هیستامین ها تولید اشک را کاهش می دهند.
بیشتر بخوانید: درمان های طبیعی برای سرماخوردگی و آنفولانزا


مسکن ها

با اینکه این اتفاق همیشه نمی افتد اما حتی مسکن های متداول که با عنوان داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی شناخته می شوند، مثل ایبوپروفن، ممکن است منجر به خشکی چشم شوند. معمولا آسپرین ها چنین عوارضی به دنبال ندارند، اما بهتر است در انتخاب بهترین دارو با پزشک خود مشورت کنید.
بیشتر بخوانید: چه مسکّنی برای چه دردی؟ آشنایی با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID)


اگر داروها منجر به خشکی چشم شوند چه باید کرد؟

به هیچ عنوان به سرعت مصرف آنها را متوقف نکنید. این کار اثرات جانبی خطرناکی به همراه دارد. در عوض در این مورد با پزشک مشورت کنید. انتخاب بهترین راه حل به سلامت عمومی شما و دارویی که مصرف می کنید بستگی دارد. شما می توانید:
  1. دوز دارو را عوض کنید: در بعضی داروها اگر دوز آن کاهش یابد احتمال خشکی چشم کم می شود.
  2. دارو را با دارویی که منجر به خشکی چشم نمی شود جایگزین کنید.
  3. از لنز های دیگری استفاده کنید: اگر خشکی چشم استفاده از لنز را سخت می کند، استفاده از انواع دیگر راحت تر خواهد بود.
  4. از اشک مصنوعی برای تامین آب چشم و مرطوب نگه داشتن آن استفاده کنید./
بیشتر بخوانید: 8 نکته کاربردی در استفاده از لنز

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات