برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سلامت مغز در گرو سلامت روده ها

سلامت مغز در گرو سلامت روده ها متخصصان سلامت و علوم پزشکی تاکید دارند که روده انسان در ایجاد بسیاری از بیماری‌ها مانند پارکینسون، آلزایمر و ام اس حرف اول را می‌زند. آنها در واقع این نقش تعیین‌کننده را به باکتری‌ها نسبت می‌دهند.
متخصصان سلامت و علوم پزشکی تاکید دارند که روده انسان در ایجاد بسیاری از بیماری‌ها مانند پارکینسون، آلزایمر و ام اس حرف اول را می‌زند. آنها در واقع این نقش تعیین‌کننده را به باکتری‌ها نسبت می‌دهند. بر اساس مطلبی که دویچه‌وله به تازگی منتشر کرد: هر انسان حدود دو کیلو از این باکتری‌ها را در خود حمل می‌کند؛ میلیون‌ها باکتری که مثلا روی پوست یا داخل روده زندگی می‌کنند. متخصصان می‌گویند: باکتری‌های روده روی مغز تاثیر مستقیم می‌گذارند. وظیفه اصلی این باکتری‌ها تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیره از فیبرهای غذایی غیرقابل‌هضم است. از اسیدهای چرب کوتاه‌زنجیره می‌توان به بوتریک اسید و پروپانوئیک اسید اشاره کرد. این متخصصان به موش‌هایی که سیستم دفاعی ضعیفی در مغز داشتند، پروپانوئیک اسید خوراندند. نتیجه این اقدام تقویت سیستم دفاعی در مغز موش‌ها بود. متخصصان آلمانی پی برده‌اند که در بیماران مبتلا به ام اس میزان پروپانوئیک اسید ۵۰ درصد کمتر از انسان‌های سالم است. چون روده منبع این اسیدهاست، متخصصان علت را به شمار و تنوع باکتری‌های روده نسبت دادند.
تست مدفوع بیماران ام اس این فرضیه را تایید کرد. نقش کمبود این باکتری‌ها در روده در بیماری‌های دیگر هم ثابت شده است. پزشکان در یک آزمایش برای جبران این کمبود به بیماران مبتلا به ام اس پروپیونات خوراندند. نمکی که در روده به اسید تبدیل می‌شود. پس از آزمایش ادعای بیماران این بود که دیگر زود خسته نمی‌شوند و راندمان و تمرکز بیشتری دارند. آزمایش خون این بیماران نیز نشان داد که سیستم دفاعی‌شان در برابر بیماری‌ها قوی‌تر شده است. پروپیونات در دهه ۸۰ در آلمان ممنوع شد و علت آن افزایش خطر ابتلا به سرطان معده در آزمایش روی موش‌ها بود. خطری که در آزمایش‌های دیگر تایید نشد و براساس تازه‌ترین قوانین در اتحادیه اروپا، ممنوعیت پروپیونات برداشته شد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات