برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تاثیرات حیات بخش نور خورشید بر سلامت بدن

تاثیرات حیات بخش نور خورشید بر سلامت بدن دوری از تابش های حیات بخش خورشید بدلیل ترس از سرطان پوست یا پیر شدن پوست، ما را از فواید بی شمار نور خورشید محروم کرده است. تقویت عضلات و استخوان ها، افزایش سلامت قلب، کاهش بیماری ام اس و روماتیسم و... تنها تعدادی از فواید حیات بخش نور خورشید است.
مسلما پرتوهای طلایی خورشید و فواید بی‌نظیر آن را نمی‌توان نادیده گرفت؛ البته به شرط حضور در حد معقول و رعایت توصیه‌های لازم برای پیشگیری از آفتاب‌سوختگی و... سعی کنید از امروز حداقل چنددقیقه‌ای را بیرون بروید تا از این تاثیرات مثبت بر سلامتی بی‌نصیب نمانید.
 

فعال شدن تولید ویتامین D

ویتامین D در بدن تحت تاثیر پرتوهای خورشید به‌خصوص UVB ساخته می‌شود. این ویتامین به تثبیت کلسیم و فسفر و درنتیجه تحکیم استخوان‌ها کمک می‌کند. کمبود ویتامین D در سالمندان زمینه‌ساز پوکی استخوان و در کودکان موجب راشیتیسم می‌شود. برای این منظور لازم نیست خیلی خود را در معرض تابش نور خورشید قرار دهید. 5 تا 30 دقیقه و دو بار در هفته برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن کفایت می کند. وقتی برای پیاده روی بیرون می روید صورت و دستهایتان را به سمت خورشید بگیرید؛ البته به شرط آنکه این مناطق را با کرم ضد آفتاب نپوشانده باشید.
 

استخوان و عضلات قوی تر

در همان مطالعه در دانمارک محققان دریافتند که کسانی که سرطان پوست دارند و سن آنها کمتر از 90 سال است با احتمال کمتری به شکستگی استخوان ران (هیپ) دچار می شوند. علت آن می تواند ویتامین D باشد که به جذب کلسیم کمک می کند. ویتامین D برای سلامت عضلات نیز ضروری است و کسانی که کمبود این ویتامین را دارند بیشتر دچار گرفتگی عضلات و دردهای استخوانی می شوند.
 

سلامت قلب

بر اساس تحقیقات، نور خورشید در کاهش فشار خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی موثر است. حضور در معرض پرتوهای فرابنفش  UVAمقدار مونواکسید نیتروژن (NO) را در بدن افزایش داده که درواقع موجب اتساع عروق خونی و کاهش فشار خون می گردد. در زمستان و کشورهایی که از خط استوا دورند فشار خون بالا شایع تر است. گذراندن ساعاتی از روز در طبیعت برای بهره بردن از نور خورشید به کاهش استرس و فشارهای عصبی که تاثیر مثبت برسلامت قلب و عروق دارد کمک می کند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین D با بیماریهای قلبی در ارتباط است. در سال 2013 محققان دانمارکی دریافتند که نور خورشید حتی زمانیکه باعث سرطان پوست می شود، به واقع محافظ قلب است. آنها با تحلیل داده های 4 میلیون بیمار دریافتند که احتمال حمله قلبی در مبتلایان به سرطان پوست کمتر است. البته این محققان می گویند مطالعات بیشتری در این زمینه باید صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: 21 روش موثر برای تامین سلامت قلب


سلامت ریه ها

نور خورشید در مناطق شهری و آلوده، درجه آلودگی هوا را بیشتر نیز می کند. چون اشعه فرابنفش خورشید آزادسازی مواد شیمیایی تشکیل دهنده دود از هوای آلوده و دوده هایی که بروی سطوح نشسته است را تشدید می کند. اینها نتایج مطالعه ای است که در سال 2015 در جلسه سالانه انحمن شیمیایی آمریکا ارائه شده است. آلودگی هوا با آسم و مرگ زودرس و احتمال سکته مغزی، بیماری های قلبی و دیگر بیماریها در ارتباط است. شاید بگویید برای آلودگی هوا از من کاری ساخته نیست اما می توانید از حضور غیر ضروری در سطح شهر در روزهای آلوده پرهیز کنید. ورزش صبحگاهی بیرون از خانه نیز خوب است، چون در طول روز بر حجم آلودگی هوا و نور خورشید افزوده می شود.

بیشتر بخوانید: 6 مشکل تنفسی که نباید مورد بی توجهی قرار گیرد


آرتریت

نتایج مطالعه ای که در سال 2013 در Annals of Rheumatic Diseases منتشر شد نشان داد که شانس ابتلا به آرتریت روماتوئید در زنان که در معرض اشعه فرابنفش نوع B نور خورشید قرار می گیرند، کمتر است. شرکت کنندگان در مطالعه که در مناطق آفتابی آمریکا زندگی می کردند نسبت به کسانی که در مناطق با نور کمتر خورشید بودند، 21 درصد کمتر بیماریهای دژنریتیو نشان دادند. با نهایت تعجب این نتیجه بیشتر در زنان مسن مشاهده شد که دلیل آن توجه بیشتر مردم در سالهای اخیر به حفاظت پوست خود از نور خورشید و استفاده بیشتر جوانان از کرم های ضدآفتاب یا اجتناب از فعالیت هایی است که آنها را در معرض نور خورشید قرار می دهد.
 

سلامت دستگاه گوارش

مطالعه دیگری که در مجله Gut منتشر شد نشان می دهد که کسانی که در مناطق آفتابی و جنوبی کشورها زندگی می کنند احتمال کمتری دارد که به بیماری کرون و کولیت اولسراتیو مبتلا شوند. محققان بر این باورند که ویتامین D در پاسخ ایمنی بدن و تنظیم التهاب در بدن نقش دارد.
 

بیماری ام اس

دریافت ویتامین D کافی خواه از نور خورشید یا مواد غذایی خطر ابتلا به ام اس را کاهش می دهد. شواهد قوی نشان می دهد که ساکنین عرض های جغرافیایی بالا که از موهبت نور خورشید بی بهره اند بیشتر از کسانی که نزدیک خط استوا زندگی می کنند به ام اس مبتلا می گردند. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که اصلاح کمبود ویتامین D پیشرفت ام اس و ضایعات مغزی مرتبط را کند می کند؛ البته محققان در این تحقیق فقط به اثر مکمل های ویتامین D توجه کردند نه نور خورشید.
بیشتر بخوانید: درمان های طبیعی جایگزین در بیماری ام.اس


تقویت سیستم دفاعی بدن

ویتامین D سنتز شده توسط پرتوهای خورشید در تولید آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌ها نقش دارد. همچنین این ویتامین اهمیت بالایی در تقویت سیستم ایمنی دارد و از بدن در برابر بیماری‌های ویروسی، باکتریایی و التهابی محافظت می‌کند. مقدار طبیعی این ویتامین در خون به این ویتامین 30 تا 80 نانوگرم در میلی‌لیتر است.

بیشتر بخوانید: خوراکی هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند
 

مقابله با بی‌خوابی

نزدیک غروب، بدن ملاتونین تولید می‌کند که این هورمون برای تسهیل فرایند به خواب رفتن ضروری است. نور خورشید تولید این هورمون را افزایش می‌دهد. ساعت بیولوژیک بدن بر مبنای سیکل 24 ساعته‌ای در ادامه ریتم و نور خورشید قرار دارد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید موجب هماهنگی بهتر ساعت درونی بدن می‌شود. عملکرد نادرست ساعت بیولوژیک بدن موجب اختلالات خواب به‌خصوص بی‌خوابی می‌شود.
 
بیشتر بخوانید: آیا ملاتونین درمانگر معجزه آساست؟


برطرف شدن جوش‌های پوستی

نور خورشید دِرم (لایه دوم پوست) را ضخیم‌تر و خشک می‌کند و زمینه مساعد برای بروز جوش‌های آکنه یعنی پوست نازک و سبوم یا چربی پوست را از بین می‌برد. البته پس از یک‌بار حضور در نور خورشید، پوست حالت اولیه را دوباره به دست می‌آورد و جوش‌های زیرپوستی ظاهر می‌شوند و حتی ممکن است از قبل هم بیشتر باشند. درواقع تداوم نور خورشید چنین تاثیری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: 10 دستور خانگی برای از بین بردن جای جوش صورت


بهبود خلق‌وخو

نور خورشید ترشح سروتونین که بعنوان جاری کننده حس خوب شناخته می شود را افزایش می دهد. آنقدر که برخی ها در زمستان به افسردگی فصلی ناشی از کمبود نور خورشید مبتلا می شوند. بنابراین یک روز گردش در طبیعت و قرار گرفتن زیر پرتوهای آفتاب مسلما خلق‌وخوی بهتر و انرژی بیشتری را در انسان ایجاد می‌کند. تنظیم مطلوب ساعت بیولوژیک و سنتز ویتامین D به خاطر نور موجب جذب بهتر منیزیم شده که این ماده معدنی عالی ضدافسردگی و کسلی است. لازم نیست خود را در مقابل اشعه های زیانبار خورشید قرار دهید. حتی بهره بردن از نور خورشید در اتاقی که به آن نور می تابد نیز تاثیر مثبت بهبود خلق و خو را بدنیال دارد.

بیشتر بخوانید: افسردگی فصلی؛ نکاتی که در آغاز پاییز و زمستان باید به آن توجه کرد


تقویت ذهن

نور عملکردهای شناختی مغز را تحریک می‌کند. تحت تاثیر خورشید به خاطر هوشیاری بیشتر سطح تمرکز بالا می‌رود و بهتر می‌توان فعالیت‌ها را انجام داد. مغز در شرایط نور نارنجی (نزدیک به نور خورشید) عملکرد بهتری در مقایسه با نور آبی (نور صفحات نمایشگر) دارد.

بیشتر بخوانید: 5 علت ضعف حافظه


آلرژی ها

پژوهشی در سال 2012 در استرالیا نشان داد کودکانی که در مناطق کم نور زندگی می کنند، بیشتر از آنهایی که نور سرشار آفتاب را دریافت می کنند، در معرض آلرژی به تخم مرغ و بادام زمینی قرار دارند.
در تحقیقات دیگر مشخص شد بین کمبود ویتامین D و انواع مختلف آلرژی (غذایی و غیر غذایی) و آسم ارتباط مستقیمی وجود دارد.
در مروری که در سال 2012 روی مطالعات پیشین محققان انجام شد، پژوهشگران دریافتند الگوی زندگی مدرن امروزی که بیشتر شامل اشتغال در فضای سرپوشیده، نشستن جلوی صفحه نمایش و اجتناب از نور آفتاب می شود، موجب کمبود ویتامین D در افراد خواهد شد. کمبود ویتامین D عاملی برای همه گیر شدن آلرژی در جامعه امروزی شده است.

 

اگزما و پسوریازیس

در همان مطالعه در استرالیا که پیش از این گفتیم، محققان دریافتند کودکان ساکن در جنوب کشور (که نور کمتری دریافت می کنند) دو برابر بیشتر از کودکان شمالی در معرض ابتلا به اگزما قرار دارند. در واقع گاهی اوقات هم اگزما و هم پسوریازیس (یک بیماری خارشی) با اشعه فرابنفش درمان می شوند. این روش فتوتراپی نام دارد.
البته قرار گرفتن در معرض نور بیشتر آفتاب ضرورتا یک روش درمانی برای این عارضه ها محسوب نمی شود. طبق تحقیقات موسسه ملی اگزما در انگلستان نور آفتاب می تواند برخی از مبتلایان به اگزما را بهبود بخشد، اما ممکن است بقیه را بدتر کند. این موسسه می گوید آسیب های ناشی از آفتاب سوختگی (یا دستگاه های اشعه برنزه کننده) ممکن است پسوریازیس را وخیم تر کند.


بیشتر بخوانید: آشنایی با بیماری پسوریازیس، علل بروز و روش درمان


خواب

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب در طول روز و تاریکی در شب ریتم شبانه روزی شما را حفظ می کند. بنابراین در ساعات بیداری هوشیار و در ساعات خواب خسته خواهید بود. به همین دلیل است که کنار کشیدن پرده ها به محض بیدار شدن در صبح و اجتناب از نورهای مصنوعی زیاد در غروب آفتاب، کار خوبی است.
افرادی مثل کارگران شیفتی که برنامه زندگی نامنظمی دارند، نور آفتاب را از دست می دهند و اغلب دچار اختلال در خواب هستند. کار شیفتی موجب مشکلات متابولیسمی و بیماری هایی مانند دیابت، کاهش حافظه و بیماری های قلبی نیز می شود.


بیشتر بخوانید: 13 روش برای اینکه سریع تر به خواب بروید


سلامت چشم

استفاده از عینک آفتابی تنها پیروی از مد نیست. این وسیله از چشمان شما در مقابل اشعه های مضر فرابنفش که به دید آسیب می زنند، حفاظت می کند. قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب به شبکیه چشم آسیب زده و پس از مدت طولانی منجر به دژنراسیون ماکولا، گلوکوم و آب مروارید می شود. این تمام مشکلات نیست. تحقیقی در سال 2009 در کالج نیوانگلند نشان داد کودکانی که زمان زیادی را در فضای بیرون از خانه می گذرانند بیشتر از بقیه در معرض نزدیک بینی هستند.
برای محافظت از چشمتان از عینک های آفتابی با محافظت 99 تا 100 درصد در مقابل اشعه فرابنفش استفاده کنید، حتی اگر هوا ابری باشد. (توجه داشته باشید پوشیدن کلاه لبه دار بدون محافظت در مقابل اشعه فرابنفش بیشتر از نپوشیدن کلاه و عینک خطر دارد. زیرا در این حالت مردمک چشم ها گشاد شده و نور زیادی را به داخل راه می دهند.


بیشتر بخوانید: 10 اشتباه که چشمانتان را ضعیف می کند

سردرد

برای مبتلایان به میگرن خیره شدن به نور آفتاب یا چراغ های چشمک زن سردرد را تحریک می کند. اجتناب از قرار گرفتن در معرض نورهای زیاد به این افراد کمک خواهد کرد. همچنین اگر قرار است زمان زیادی را در فضای بیرون سپری کنند بهتر است از داروهای پیشگیری کننده استفاده نمایند.
سردردهای ناشی از نور آفتاب می تواند علامت گرمازدگی یا کم آب شدن بدن باشد، مخصوصا اگر فرد در هوای گرم بیرون از خانه باشد. برای رهایی از درد و بازگشت آرامش بهتر است به دنبال سایه باشید، آب بنوشید و خود را خنک نگه دارید.


بیشتر بخوانید: خانه ای که سردرد به آن راه پیدا نمی کند


باروری و بارداری

زنان مبتلا به کمبود ویتامین D در طول بارداری بیشتر در معرض عوارضی چون دیابت بارداری و پره اکلامپسی می باشند. همچنین خطر ابتلای آنها به ام اس در سال های پس از زایمان افزایش می یابد. در چنین مواردی احتمال تولد نوزاد با کمبود وزن و با احتمال ابتلا به ام اس نیز هست.
اگر زوجی قصد باردار شدن دارند در وهله اول نور آفتاب بهترین تامین کننده ویتامین D است. پژوهشی در سال 2008 در استرالیا نشان داد در مردان مبتلا به کمبود ویتامین D که خود را در معرض آفتاب و مصرف مکمل قرار می دهند، میزان شکست اسپرم کاهش یافته و ارضای شریک جنسی با موفقیت بیشتری صورت می گیرد.

 

ملانوم

در حالی که قرار گرفتن در معرض آفتاب دلیل قطعی شایع ترین انواع سرطان پوست (کارسینوم سلول بازال و کارسینوم سلول فلسی) می باشد، در ابتلا به ملانوم نادرتر و خطرناکتری نیز ایفای نقش می کند. ملانوم ممکن است در بخش هایی از بدن مثل دهان که کمتر آفتاب را می بینند،  ایجاد شود. در گذشته نقش نور آفتاب مشخص نبود. مشاهدات هم اکنون نشان می دهد که آفتاب سوختگی های مکرر در کودکی و قرار گرفتن در معرض اشعه دستگاه های برنزه کننده خطر ملانوم را افزایش می دهد. قرار گرفتن در معرض دستگاه هایی با اشعه برنزه کننده قبل از 30 سالگی به میزان 75 درصد خطر ملانوم را افزایش می دهد.
 

نرمی استخوان

در گذشته کودکانی که رژیم غذایی نامناسب داشتند و نور آفتاب کافی دریافت نمی کردند، اغلب دچار بدشکلی استخوان که به نرمی استخوان معروف است می شدند.  علائم ریکت یا نرمی استخوان تاخیر در رشد، پرانتزی شدن پاها، ضعف عضلانی و درد کمر، لگن و پاها می باشد. کودکان تیره پوست (که نور آفتاب را خوب دریافت نمی کنند)، ساکن در کشورهایی با نور آفتاب کم که با شیر مادر تغذیه می شوند (شیر مادر ویتامین D ندارد) یا با مصرف دارو یا ابتلا به بیماری خاصی جذب ویتامین D را به درستی انجام نمی دهند، بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به نرمی استخوان هستند.
 

زردی

پژوهش های دانشگاه استنفورد در سال 2015 نشان داد نوزادانی که با زردی متولد می شوند (عارضه ای که منجر به آسیب مغزی یا حتی مرگ می شود)، با نور آفتاب قابل درمانند. وقتی نوزاد هنوز آنزیم مورد نیاز برای دفع ضایعات تولیدی بدن را تولید نکرده باشد، زردی ایجاد می شود. زردی باعث زرد شدن پوست و چشم ها می گردد.
البته هر نور آفتابی برای درمان زردی موثر نیست، می بایست این نور از فیلترهای خاصی عبور داده شود و اشعه فرابنفش آن گرفته شود. طی درمان نوزاد باید از نظر آفتاب سوختگی و گرمازدگی زیر نظر باشد.

 

آلرژی به نور آفتاب

این آلرژی بسیار بسیار نادر است اما برای برخی افراد قرار گرفتن تنها چند دقیقه در معرض نور آفتاب موجب خارش، سوختگی و دردهای ناتوان کننده می شود. این عارضه که با نام پروتوپورفیری اریتروپوشی شناخته می شود، گاهی به عنوان آلرژی به نور آفتاب نیز خوانده می شود و چیزی حدود 500 تا 600 نفر را در ایالات متحده به خود مبتلا کرده است.
خوشبختانه دارویی که به تازگی در دست تولید است بنظر می رسد این اختلال را درمان کند. این دارو که آفاملانوتید نام دارد با تحریک تولید ملانین (رنگدانه های پوست که از پوست در مقابل آسب های پوستی محافظت می کند) کار می کند.

 

با آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید چه کنیم؟

سالهاست بر همگان مشخص شده است که نور خورشید باعث آسیب پوست می شود اما آیا می دانستید که ساعت ها پس از اینکه در معرض نور خورشید بوده اید و حتی زمانیکه در تاریکی و فضای مسقف قرار گرفته اید نیز این تخریب ادامه دارد؟ این یافته، نتیجه مطالعات محققان دانشگاه یل بر روی تاثیر اشعه فرابنفش بر سلول های رنگدانه ای پوست انسان و موش است.
آسیب پوست نشان دهنده این است که شما زمان زیادی را بدون محافظ پوستی در مقابل نور خورشید سپری کرده اید. هر بار که بدون پوشش پوست با کرم ضدآفتاب در فضای بدون سقف قرار می گیرید، پوست تان را سریع تر پیر خواهید کرد.
درحالیکه سرطان پوست (به جز پیری زودرس پوست) یک خطر جدی محسوب می شود برخی محققان می گویند اجتناب از نور خورشید می تواند عوارض بیشتری به همراه داشته باشد. وقتی اثرات مفید و مضر چیزی را در کنار هم قرار می دهیم ممکن است نهایتا به این نتیجه برسیم که سودمندی های آن نسبت به آنچه قبلا فکر می کردیم بیشتر نیز باشد. با نگاه کردن به نحوه تکامل انسان ها و اینکه تقریبا نیمی از روز را در معرض نور خورشید قرار دارند در می یابیم که نور خورشید احتمالا نمی تواند آنقدرها هم بد باشد، آیا شما نیز با این گزاره موافقید؟
به گفته محققان افزایش میزان سرطان پوست در سالهای اخیر شاید به این دلیل باشد که افراد ساعات طولانی را در فضای مسقف سپری می کنند و سپس در تعطیلات به یکباره ساعات طولانی را در فضای باز و مقابل نور خورشید قرار می گیرند و این یک شوک برای سلولهای پوست محسوب می شود. پیشنهاد ما این است که سعی کنید ساعات بیشتری از روز را به تناوب در فضای باز قرار بگیرید و البته از آفتاب سوختگی نیز پرهیز کنید./

 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات