برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

راز جوانی، نهفته در مخمر ها!

راز جوانی، نهفته در مخمر ها! دانشمندان دانشگاه MIT از سلول‌های مخمر به عنوان راز جوان ماندن نام بردند.دانشمندان طی پژوهش جدید خود از سلول‌های مخمر به عنوان سرنخ احتمالی برای جوان ماندن و مبارزه با پیری یاد کردند.

دانشمندان دانشگاه MIT از سلول‌های مخمر به عنوان راز جوان ماندن نام بردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه یونیورسیتی هرالد، دانشمندان دانشگاه MIT طی پژوهش جدید خود از سلول‌های مخمر به عنوان سرنخ احتمالی برای جوان ماندن و مبارزه با پیری یاد کردند.

مخمرها دسته‌ای از یوکاریوت‌های تک‌سلولی هستند که در سلسله قارچ‌ها و شاخه آسکومیست‌ها دسته‌بندی می‌شوند. معروف‌ترین آنها ساکارومایسس سرویزیه نام دارد که به مخمر نان نیز معروف است و در تخمیر خمیر نان نقش دارد. مخمرها اغلب به روش تقسیم سلولی (جوانه زدن) تکثیر می‌شوند ولی ممکن است تکثیر جنسی (حاصل ادغام دو سلول) نیز داشته باشند.

یک ژن به نام "NDT80" وجود دارد که مسئولیت کنترل این روند و دو برابر کردن عمر سلول‌های مخمر را به عهده دارد. در واقع همین ژن است که سلول‌ها را بازجوانی (جوان‌سازی دوباره) می‌کند.

سلول انسان تنها می‌تواند چند بار محدود خودش را تقسیم و تکثیر کند و پس از آن می‌میرد. پژوهش جدید دانشگاه MIT نشان می‌دهد سلول‌های مخمر کلیدی برای دو برابر کردن طول عمر سلول‌ها و مبارزه با پیری هستند.

برای اثبات این موضوع، دانشمندان ژن مذکور را در سلول‌های پیری فعال کردند و نتیجه همان چیزی شد که انتظار داشتند، طول عمر این سلول‌ها دوبرابر شد.

"آنجلیکا آمون" سرپرست گروه تحقیقاتی و پروفسور رشته بیولوژی در دانشگاه MIT گفت که اگر آنها قادر به شناسایی یک ژن مشابه "NDT80" در سلول انسان بودند، می‌توانستند روند پیر شدن را معکوس نمایند یا سلول‌های پیر را جوان‌سازی کنند.

براساس گفته‌های پروفسور آمون همه می‌دانند که پیر شدن روند طبیعی زندگی بشر است اما هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند که چرا و چگونه اتفاق می‌افتد. هیچ‌کس نمی‌داند چه چیزی سلول را مریض می‌کند یا موجب مرگ آن می‌شود!

دانشمندان با مطالعه سلول‌های مخمر دریافتند که این سلول‌ها از روش خاصی برای تقسیم سلولی به نام "میوز" استفاده می‌کنند. تقسیم میوز نوعی تقسیم سلولی است که در آن شمار کروموزوم‌های یاخته به نیم کاهش می‌یابد.

طی این فرایند مخمرها هاگ تولید می‌کنند و در انتهای تقسیم میوز هرگونه نشانه‌ای از پیری سلولی از بین می‌رود.

ژن "NDT80" موجب فعال شدن ژن‌های دیگر نیز می‌شود و محققان در تحقیقات بعدی‌شان به دنبال شناسایی ژن‌های مورد هدف ژن "NDT80" هستند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات