برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مراحل بهبود بعد از عمل تعویض مفصل زانو

ریکاوری بعد از عمل جراحی پس از عمل با این صحنه رو به رو می شوید. یک لوله به نام درن داخل زانوی شماست که کار این لوله جمع آوری خونابه داخل زخم می باشد. یک سرم به رگ دست شما وصل می باشد جهت تزریق سرم و داروهای مسکن. همچنین ممکن است جهت کنترل ادرار شما یک لوله سوند نیز به مثانه شما متصل باشد. در برخی موارد جهت حفظ جریان خون در پا جوراب فشرده سازی پای بیمار می کنند. پزشک ممکن است برای پیشگیری از عفونت آنتی بیوتیک و برای پیشگیری از لخته شدن خون داروهای رقیق کننده خون تجویز کند.
روز 3: نظافت شخصی روز سوم، زخم باید به اندازه کافی بهبود یافته باشد تا اجازه حمام داشته باشید. اگر پزشک اجازه حمام می دهد، پانسمان زخم را برداشته، دوش بگیرید و به آرامی زخم را خشک کنید. زخم را با هیچ مایع لوسیون یا کرم بجز آنهایی که پزشک تجویز کرده مالش ندهید. معمولا پس از دو هفته که زخم بهبودی کامل یافت و بخیه ها خارج شد، می توانید حمام کامل گرفته یا داخل وان بروید.
هفته ۴: کنار گذاشتن مسکن های مخدر دار اکثر بیماران یک ماه پس از جراحی دیگر نیازی به ضد دردهای نارکوتیک نخواهند داشت. ممکن است داروهای بدون نسخه مثل ایبوپروفن و استامینوفن، جایگزین بهتری باشد. اما اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، پیش از مصرف داروهای ضد التهابی مثل ایبوپروفن حتما با پزشک خود مشورت نمایید.
روز اول: بازتوانی آغاز می شود درمانگر فیزیکی به شما کمک خواهد کرد روی پای خود بایستید و آموزش می دهد با تلمبه کردن قوزک، جریان خون را تحریک کنید. راه رفتن یک روز پس از عمل از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کرده و نیروی شما را بر می گرداند. همچنین تلاش برای پیاده روی و تمرینات تنفس، ریه ها را تمیز نگه داشته و از التهاب ریه پیشگیری می کند.
چند هفته تا چند ماه: به محل کار خود برگردید مدت زمان بازگشت به کار بستگی به کاری که انجام می دهید و شدت آن دارد. اگر کارتان مستلزم نشستن زیاد است، می توانید بعد از چند هفته به کار خود بازگردید. در صورتی که کار شما بیشتر وابسته به کارهای فیزیکی می باشد ممکن است ماه ها زمان نیاز باشد تا بتوانید به کار خود بازگردید.
هفته اول: روز اول در خانه در بیمارستان به شما آموزش می دهند که چگونه زخم خود را تعویض پانسمان کرده و شستشو دهید. آتل و بانداژ و بخیه بعد از تقریبا ۲ هفته برداشته می شوند. مقداری تورم عادی است، ولی در صورت قرمزی یا تب یا علائم دیگر که عفونت با پزشک خود مشورت نمایید. پک یخ که داخل حوله پیچیده شده باشد یا نخود سبز یخ زده کمک موثری در کاهش درد شما می کند. درمانگر فیزیکی نیز ممکن است شما را در خانه ملاقات کند. سعی کنید هر ۲ ساعت یکبار و وقتی بیدار هستید پیاده روی کنید.
هفته ۳ تا ۶: برگشت به زندگی بین هفته ۳ تا ۶ باید بتوانید به خیلی از فعالیت های معمولی که قبلا انجام می دادید بازگردید. آب درمانی و دوچرخه ثابت برای شما مفید است. می توانید با رعایت ملاحظاتی رابطه جنسی خود را داشته باشید. در صورتی که باغبانی می کنید پس از چند ماه می توانید زانو بزنید، اگرچه در ابتدا ممکن است سخت باشد. از ورزش های با فشار بالا مثل دویدن یا بسکتبال نیز پرهیز کنید.
سال ۱: پیگیری درمان بر اساس زمانبندی که پزشک شما برای شما تعیین می کند بایستی توسط پزشک ویزیت شوید. ولی معمولا زمانبندی این صورت می باشد: هفته ۳، هفته ۶، ماه ۳، ماه 6، یک سال و پس از آن معاینه سالانه. توصیه های پزشک مبنی بر حفظ و نگهداری از مفصل جدید را دنبال کنید. بیش از ۹۰ درصد افرادی که عمل تعویض مفصل زانو دارند تا ۱۵ سال بعد از عمل می توانند از مفصل جایگزین شده استفاده کنند.
روز دوم: اقامت در بیمارستان در روز دوم به بعد مصرف داروهای خوراکی و رژیم غذایی سبک آغاز می شود. باید بتوانید با کمی کمک به دستشویی بروید. همکاری با فیزیوتراپ ادامه خواهد داشت. کادر درمان شما را با علائم مشکلات احتمالی پس از عمل مثل عفونت، لختگی خون یا احتقان و گرفتگی قفسه سینه آشنا می کنند.
هفته دوم: سخت نگیرید خوشبختانه شما قبل از عمل منزل خود را برای بعد از عمل و انجام کارهای روزمره آماده کرده اید، بنابراین راه رفتن در خانه باید برایتان راحت باشد. می توانید از کمک یک پرستار برای انجام فعالیت های روزانه و راه رفتن استفاده کنید. پیاده روی های کوتاه داشته باشید اما حتما از عصا، عصای زیر بغل یا واکر تا زمانیکه کاملا وضعیت ثابت پیدا کنید، استفاده نمایید.
هفته ۶: رانندگی برای نشستن پشت ماشین عجله نکنید. شما نیاز به دامنه حرکتی و تسکین بیشتر درد دارید تا به راحتی پدال ها را فشار دهید. برای رانندگی حداقل ۶ تا ۸ هفته زمان نیاز دارید.
عمل جراحی برای عمل جراحی تعویض مفصل به ۲ صورت بیهوشی عمومی و یا بی حسی موضعی ( کمر به پایین) صورت می گیرد.عمل معمولا بین ۱ تا ۲ ساعت طول می کشد.جراح در حین عمل سر زانو را شکافته و قسمت های تخریب شده را تراشیده و مفصل جدید را جایگزین مفصل قبلی می کند. پس از عمل چند ساعت در اتاق ریکاوری جهت به هوش آمدن خواهید بود.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات